Tiistai 25.9.2018
"
Herra sanoo: "Peseytykää, puhdistautukaa, tehkää loppu pahoista töistänne, ne ovat aina silmissäni. Lakatkaa tekemästä pahaa." Jes. 1:16

Leipää paastoaville

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 11.3.2015 00:00 | Päivämies
Elämän leivän sunnuntai sijoittuu kirkkovuodessa paastonaikaan. Vaikka paastonaikana syödäänkin vaatimattomammin, tarvitsee ihminen joka päivä syötävää. Paastotessaan ihminen kaipaa ruokaa vielä voimakkaammin kuin yltäkylläisyydessä eläessään. 
Niukkaa ravintoa oli saanut kokea Israelin kansa Egyptin erämaavaelluksella ennen kuin se sai mannaa syödäkseen. Nälkä oli tuttu myös Jeesukselle erämaassa, kunnes enkelit tulivat ja pitivät hänestä huolta. Ei nälkä ollut vieras Jeesuksen kuulijoillekaan. 

Edellä on kerrottu, kuinka Jeesus on julistanut Jumalan valtakuntaa ja pienen pojan eväillä ruokkinut kuulijansa. Kylläisinä he kutsuivat Jeesusta profeetaksi ja kuninkaakseen, mutta jo seuraavana päivänä suhde Jeesukseen ja hänen ihmetekoonsa muuttui. Nyt samat ihmiset kutsuivat häntä enää opettajaksi ja kävivät hänen kanssaan kiistelyä.

Sielun ruokaa

Opettaja opetti hämmentävällä tavalla: ”Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.” 

Koska Mooses oli kieltänyt veren syömisen ja juutalaiset valvoivat tätä kieltoa muun muassa eläimiä teurastaessaan hyvin tarkasti, kuulosti tämä lause juutalaisen korvissa sitäkin tuomittavammalta. Veressä oli elämä eikä sitä saanut siksi syödä.

Juutalaisten hämmennys on ymmärrettävä. Miten yksittäisen ihmisen liha ja veri voisi olla jotain Jumalan edessä? Sanoohan Paavalikin 1. Korinttilaiskirjeen luvussa 15 jakeessa 50: ”Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.” 

Ihmisestä ei ole täyttämään Jumalan tahtoa, miten sitten ihminen voisi periä Jumalan valtakunnan? Tähän epäilyyn Jeesus vastaa rohkeasti: ”Minä olen elämän leipä” ja kutsuu itseään ihmisen Pojaksi. Tällä tavalla Jeesus osoittaa olevansa ratkaisevasti jotain muuta kuin kaikki muut ihmiset. Oman veren antaminen toisten puolesta viittaa selkeästi sovituskuolemaan. Taustalla näkyy myös Jesajan ennustus Herran kärsivästä palvelijasta, joka sovittaa rangaistuksellaan toisten synnit.

Tämän ajan ruuat, vaikka ne olivat olleetkin Jumalan lahjoittamaa mannaa tai Jeesuksen siunaamaa leipää ja kalaa, eivät olleet antaneet ihmisille ikuista elämää. Ajallinen leipä on ajallista leipää, joka tyydyttää hetkeksi ruumiin nälän, mutta se ei ruoki sielua eikä anna iankaikkista elämää.

Minä olen elämän leipä!

Jeesus lupaa seuraajilleen enemmän: ”Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti.”

Mitä tarkoittaa elämän leivän syöminen tai kirjaimellisesti pureskeleminen? Heprealaiskirjeessä (Hepr. 4:1–2) syömistä verrataan, ei ainoastaan sanan kuulemiseen, vaan sen uskomiseen: ”Niin peljätkäämme siis, ettemme joskus hänen lepoonsa tulemisen lupausta hylkäisi ja ettei kenkään meistä takaperin jäisi: Sillä se on meille ilmoitettu niin kuin heillekin; mutta ei heitä sanan kuulo mitään auttanut, koska ei he niitä uskoneet, jotka sen kuulivat.” 

Jeesuksen seuraaminen on hänen sanansa vastaanottamista eli evankeliumin kuulemista ja uskomista. Jeesus itse on uskovalle kaikki. Hän on ruoka ja juoma valtakuntansa evankeliumissa. Ehtoollisella nautimme hänen ruumiinsa ja verensä uskomme vahvistukseksi. Näitä lahjoja saa jokainen uskolla vastaanottaa.

Markus Kopperoinen

Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu: 4. paastonajan sunnuntai: Ps. 84: 6–10, 13; Jes. 55:1–3; Ilm. 21:6–7; Joh. 6:48–58   

Julkaistu Päivämiehessä 11.3.2015.

Toim. Annika Hintsala ja Jenni Hintsala

Heidän kanssaan kulje, kertomuksia nuorille

Kirja nuorista elämän murrosvaiheessa. Kertomuksissa käsitellään nuoren näkökulmasta uskoa, uskosta nousevia valintoja, omaa minuutta ja suhdetta toisiin ihmisiin. 

17 €

Toim. Eero Kukko ja Juha Paukkeri

ALKUSOITOT, SIIONIN LAULUT

Nuottikirja, joka sisältää alkusoiton jokaiseen Siionin lauluun. Alkusoittoja on 35 eri säveltäjältä. Kirja sopii kaikille seuroissa, kodeissa ja seurakuntatyössä näitä lauluja soittaville.

30 €

Liisa Louhisalmi

AATOKSEN SAIRAALAREISSU

Helppolukuinen lastenkirja, joka tutustuttaa lasta sairaalamaailmaan.

17 €

Toim. Ari-Pekka Palola

Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti

Kirja antaa tietoa vanhoillislestadiolaisen opetuksesta ja avaa sitä, mihin uskosta nousevat opinkäsitykset pohjautuvat. Artikkeleissa avataan myös käsitteiden merkityksiä. 

25 €


Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka
 

Jaksanko luottaa? Ajankohtaista 2018

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.  

23 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi