Perjantai 22.6.2018
"
Minä tunnustin sinulle syntini, en salannut pahoja tekojani. Minä sanoin: "Tunnustan syntini Herralle." Sinä annoit anteeksi pahat tekoni, otit pois syntieni taakan. Ps. 32:5

Tavoitteena turvalliset ja soljuvat liikennevirrat

Usko ja elämä - Puhutaan maasta ja taivaasta 22.5.2018 06:31 | Päivämies


”Knallar o går”, vastasi Mikko Uljas, kun työkaveri kyseli maanantain kuulumisia.
– Se tarkoittaa ”ihan jees, päivä kerrallaan”, Uljas hymyilee.

Infra- ja tieliikennesuunnittelun asiantuntijatehtävässä monikansallisessa yrityksessä työskentelevän Uljaan työpäivät ovat vähintään kaksikielisiä. 

Uljas tekee muun muassa kaavoitukseen liittyviä liikenneselvityksiä, tieturvallisuusarviointeja ja tien suunnittelua.

– Alun perin olin kiinnostunut kaavoituksesta tai vesihuoltoasioista. Kun valmistuin 1980–90-luvun taitteessa, töitä oli vaikea löytää. Neljäkymmentä vuotta olen viihtynyt, eikä ole tarvinnut sanoa, että ei ole mun juttu.

Vaativassa projektihallinnan työssä etua on niin vuorovaikutustaidoista kuin juridiikan tuntemuksestakin. Uudet tiet ja kiertoliittymät kun eivät aina miellytä kaikkia hankkeen osapuolia.

– Tätä työtä tehdään kuitenkin aina ihmisille. Tärkeää on kyky kuunnella ja kyky reagoida kuultuun.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana liikennemäärät Suomen tieverkoilla ovat kasvaneet reilusti. Niin ovat kasvaneet myös Suviseuroihin tulevien ajoneuvojen määrät. Siksi yhä useammin liikennemäärä ylittää tiestön kyvyn välittää liikennettä. Siitähän seuraa jonoja maanteille. 

SRK:n liikenneryhmä on perustettu vuonna 2014, ja siihen kuuluu Uljaan lisäksi kaksi muuta liikennealan ammattilaista, Markku Teppo ja Jouko Hintsala, sekä Asko Syrjälä SRK:lta.

– Liikenne on mennyt niin vaativaksi viime vuosina, että suviseuraliikenteeseen tarvitaan ammatillista tukea, Uljas toteaa.

Samantyyppisiä ratkaisuja on tehty muun muassa hankintojen, turvallisuuden, terveydenhuollon ja viestinnän puolella. 

Uljaan erikoisalaa ovat välityskykyselvitykset eli sen selvittäminen, kuinka paljon tiet vetävät ajoneuvoja tiettyinä aikoina niin, että liikenne on vielä sujuvaa. Toinen erikoisala on suviseuraliikenteen turvallisuus. Siihen on oikeastaan kaksi syytä. Uljas on hetken hiljaa. 

–Oma 7-vuotias jäi Suviseuroissa auton alle ja loukkaantui vakavasti, mies kertoo.

Toinen syy on se, että hän on työssään paneutunut tiesuunnitelmien liikenneturvallisuuden arviointiin.

– Se arviointi on vähän niin kuin katsastus. Tien suunnitelma käydään läpi ja katsotaan siitä vaaran kohdat pois jo ennen kuin tietä edes rakennetaan. 

Vuosittain vaihtuvan liikennetoimikunnan tehtävänä on laatia suviseuraliikenteelle tarvittavat luvat ja selvitykset sekä hoitaa yhteydenpito viranomaisiin.

– Mukava on ollut tehdä heidän kanssaan työtä. Hyvin on toimikunta läksynsä lukenut. On järkevää ja motivoivan tuntuista, että pystyn olemaan avuksi.

– Jos ajatellaan Suomen tieverkkoa, nelostie on yksi tärkeimpiä tavara- ja henkilöliikenteen väyliä, Uljas toteaa.

– Liimattalan suviseura-alueen kohdalla liikennettä on kesäaikana jopa noin 7 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Siksi liikenneryhmän työ on ollut näiden Suviseurojen valmistelussa erityisen keskeistä.

Välityskykyselvitysten perusteella on tehty muutamia yksinkertaisia ratkaisuja. Ensinnäkin suviseuraliikenne irrotetaan nelostiestä hyvissä ajoin ennen aluetta. Jos jonoa muodostuu, se muodostuu sivuteille. 

Toinen ratkaisu on ajoitus. Liikennekielellä puhutaan liikenteen tunti- ja päivävaihtelusta. 

– Puolilta päivin nelostien liikenne vilkastuu ja on kuuteen asti vilkasta. Siksi suviseuravieraiden toivotaan saapuvan illalla, iltayöstä tai aikaisin aamulla. Toki myös käsiohjaukseen on varauduttu.

–Kuitenkin liikennehomman pitäisi pysyä taustalla. Kun suviseuravieras saa vaununsa pellolle parkkiin, hän saisi unohtaa liikenteen ja keskittyä virsien veisuuseen, saarnojen kuunteluun ja ystävien tapaamiseen. Kukin meistä vuorollaan tekee töitä taustalla, että ihmisten on sujuva tulla Suviseuroihin.

Tänä vuonna Uljaan tavoitteena on tulla ajoissa Suviseuroihin, että hän pääsee seuraamaan liikenteen sujumista konkreettisesti. Tarvittaessa hän on käytettävissä liikenteenohjauksessakin.

– Meillä on vaimon kanssa oikeastaan kisa, itse haluaisin lähteä vähän aikaisemmin ja vaimo vähän myöhemmin. Ehkä mennään kahdella autolla.

Perhe onkin Uljaan paras voimavara työn vastapainona.

– Yksitoista lasta ja neljätoista lastenlasta, tosi mukavaa porukkaa kaikki, Uljas hymyilee.  

Teksti: Vilja Paavola
Kuva: Outi Uljas

Julkaistu Päivämiehessä 16.5.2018

Marja-Liisa Vähäsöyrinki

Poikamies

Pienoisromaani Poikamies kertoo Kaalepin arjesta, elämän tarkoituksen etsimisestä ja uskon kamppailusta. Helppolukuinen kirja on huumorilla höystetty. Teos on jatko-osa aiemmin julkaistulle Kaaleppi-romaanille. 

17 €

Kuv. Vuokko Kraft

Lasten värityskirja

Värityskirja, joka sisältää yli 40 kuvaa eläimistä, kodin puuhista ja seuratilanteista. Osa kuvista on uusia, osa aiemmin Siionin kevät -lehdessä julkaistuja. Kirja on sopivan pienikokokoinen mukaan otettavaksi. 

5 €

Alussa oli Sana

Äänite sisältää kamarikuoron esittämiä virsiä ja Siionin lauluja sekä luettuja raamatuntekstejä. Kuoroa johtaa Vesa Linnanmäki, tekstit lukee Matti Kontkanen. Säestyssoittimina ovat sello, huilu ja urut.

24 €

Jukka Palola

Puhetta Jumalalle ja Jumalasta

Kirja on Psalmien kirjan selitysteos, kommentaari, joka avaa psalmien taustoja ja vertailee psalmikäännöksiä. Teos myös valottaa tekstien syntyyn vaikuttaneita historiallisia tapahtumia. 

35 €

Anita Kallio

Koti odottaa asujaansa

Runokirja, jossa käsitellään kotia eri näkökulmista: osana minuutta, kaupunkia, uuden syntymistä ja uskovaisten yhteyttä. Kodin suojaan voi majoittua ihmisen kokoinen epätäydellisyys. Huumorin-tajuinen kertoja puhuu yhtä lempeästi kimalaisista kuin kalamiehistä kahvitauolla. 

17 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi