Tiistai 23.7.2019
"
Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan." 1 Moos. 12:1

Opinto-ohjaaja: Kiusaaminen kielletty!

Usko ja elämä - Puhutaan maasta ja taivaasta 22.1.2015 06:42 | Pekka Vuonokari


Opinto-ohjaaja Minna Takkunen työskentelee 330 opiskelijan kanssa, jotka suorittavat ammatillista perustutkintoa. Takkusen mukaan kiusaamistilanteita ilmenee eniten opiskelunsa aloittavien keskuudessa syksyisin.
– Valitettavasti kiusaamista tapahtuu myös ammattikoulussa. Joidenkin opiskelijoiden kohdalla kiusaaminen on alkanut jo alakoulussa. Otamme kaikki tapaukset vakavasti ja yritämme auttaa uhreja ja myös heidän kiusaajiaan, hän sanoo.

Takkunen vetää heidän toimipaikkansa opiskelijahuoltotiimiä, johon hänen lisäkseen kuuluvat kuraattori, terveydenhoitaja ja erityisopettaja. Tiimi kokoontuu joka viikko.

– Kiusaamistilanteita ilmenee eniten syksyllä uusien ykkösluokkalaisten keskuudessa, kun he tulevat uuteen ympäristöön ja ryhmään.

Kun ei ole tuttuja eikä kavereita, niin kaikilla on aluksi jonkinlainen rooli ja voi tapahtua ikäviäkin törmäilyjä. Kakkos- ja kolmosluokkalaisten kiusaamistapauksia joudutaan selvittelemään harvemmin.

Sanat voivat haavoittaa

– Liekö osittain sosiaalisen median vaikutusta, että monet nuoret ajattelevat, että saa sanoa mitä tahansa – kaiken mitä haluaa?

Takkunen kertoo, että osalta nuorista näyttää puuttuvan empatiakyky: herkkyys asettua toisen asemaan ja ajatella, miltä toisesta tuntuu, kun käytetään rumia ja loukkaavia sanoja. 

Jotkut eivät ymmärrä, että jos kirjoittaa WhatsAppissa tai Facebookissa jotain rumaa toisesta, se on julkinen häpäisy. 

– Rumaan ja loukkaavaan puhetapaan on syytä puuttua. Varmaan meidän aikuistenkin on hyvä pysähtyä miettimään, millaisia sanoja käytämme, millaisia esikuvia olemme lapsille ja nuorille. 

Omaan lapseen kohdistuva kiusaaminen on vanhemmillekin raskasta. Yhtä lailla on tietysti järkytys vanhemmille, jos pyydetään keskustelemaan siitä, että oma lapsi tai nuori on kiusaaja tai käyttäytyy muutoin huonosti.

– Parhaimmillaan käy kuitenkin niin, että selvittelytilanteet ovat erittäin hyviä kasvatuskeskusteluja ja koituvat kaikkien osapuolten parhaaksi. 

Malli tilanteen hoitamiseen

Takkusen oppilaitoksessa on käytössä kiusaamistilanteen hoitamisen malli. Kun henkilökuntaan kuuluva on saanut tiedon kiusaamisesta tai itse havaitsee sitä, hän keskustelee asianomaisten opiskelijoiden kanssa. Lievemmissä tapauksissa päästään yleensä nopeasti sovintoon. Tavoite on, että asianomaiset pyytävät toisiltaan anteeksi tai ainakin lyövät kättä päälle sovinnon merkiksi.

Jos kyseessä on vaikeampi juttu, tapahtumasta tehdään muistio. Kiusaaja ja kiusattu tekevät ja allekirjoittavat kirjallisen sopimuksen. Siinä todetaan muun muassa, miten osapuolet ovat jatkossa luvanneet toimia. Tässä vaiheessa ollaan yhteydessä myös koteihin ja henkilökunta seuraa, miten tilanne kehittyy. 

On ollut tilanteita, joissa asianomaiset eivät ole kyenneet sopimaan asiasta. Kuitenkin he allekirjoittavat sopimuksen, jossa voi olla yksityiskohtaisiakin käyttäytymis- ja kohtaamisohjeita ja -määräyksiä. 

Jos kiusaaminen jatkuu, kutsutaan neuvonpitoon huoltajat, rehtori ja tarvittava määrä oppilashuoltohenkilöitä.

– Kiusaamisasioiden selvittelyssä opiskelijatkin ovat aktiivisia, laittavat viestiä tai tulevat käymään. Jotkut haluavat tulla tapaamaan koulun jälkeen, etteivät kaverit huomaa. Tulee viestejä myös luokkakavereilta, että jotain kiusataan, Minna kertoo.

Ryhmäytyminen auttaa

Opiskelijahuoltolaissa mainitaan, että oppilaitoksen tulee huolehtia opiskelijoiden sosiaalisesta vastuullisuudesta, vuorovaikutuksesta ja niihin ohjaamisesta. 

– Kun uudet oppilaat tulevat syksyllä, opiskelijahuoltotiimi järjestää ryhmäytymispäiviä, joissa opiskelijatuutorit ja ryhmänohjaajat ovat mukana. Viime vuosina ryhmäytymistä on paljon lisätty, jotta opiskelijat voisivat rauhassa sopeutua ja tutustua toisiinsa ja uuteen oppimisympäristöön.

Opiskelijoiden kanssa tehdään jokaiselle luokalle omat säännöt. Ne perustuvat koulun järjestyssääntöihin, joissa selvästi sanotaan selvästi, että kiusaaminen on kielletty. 

– Rohkaisen vanhempia ottamaan ajoissa yhteyttä kouluun opettajiin, jos tuntuu siltä, että nuorella on jotain ongelmia. Tällöin nuori saa kokea, että vanhemmat välittävät, tukevat ja puolustavatkin häntä, Takkunen sanoo.

Harri Vähäjylkkä
Piirrokset Anna Ratilainen

Tahdon

Tahdon-kirjassa opetellaan askel kerrallaan vanhemmuutta, ratkotaan kommunikointiongelmia puolisoiden välillä ja kohdataan yhdessä, mitä vastaan tulee: menetyksiä, rakkautta, väsymystä, syntymän ihmettä ja erilaisia näkemyksiä uskovaisena elämisestä.

18 €

Elina Sneck
Kuv. Sirkku Saukonoja

Keltakultakulleroinen

Elina Sneckin hellänhauskoissa vauvarunoissa eletään mukana vauva-arjessa – vauva syö roskia, mönkii, tonkii, luuttuaa lattiat ja nuohoaa takan. Väliin se jokeltaa ihanasti ja nukkuu sinisiipien unia. Hyväntuuliset runot pysäyttävät rakkauden ihmeen äärelle.

18 €

Toim. Sanna Isopahkala

Pysytään kuulolla

Kirjassa kokemuksiaan avaavat sekä seuraradion kuuntelijat että tekijät. Kirjaan on myös koottu SRK:n radiotyön historiaa ja merkkipaaluja.

20 €

Toim. Anna Illikainen, Olli Lohi ja Päivi Martikainen

Vaellanko valossa? Ajankohtaista 2019

Yhteiskunnan moniarvoisuus tulee ihmistä usein vastaan arkielämässä. Vuosikirja 2019 avaa näkökulmia uskovaisena elämiseen tässä ajassa. Kirjoittajat pohtivat, miten kristilliset arvot näkyvät kodissa ja työelämässä ja miten toimia rakentavasti yhteiskunnassa erilaisten aatteiden ja virtausten keskellä. Kirjoituksissa käsitellään myös ihmisen vastuuta luonnosta, toisten kohtaamista ja oman paikan löytämistä.

23 €

Virsiä Suomenlinnassa, CD-133

Äänitteellä on kesästä, Suomen luonnosta ja isänmaasta kertovia virsiä yhteislauluna. Laulujen kautta välittyy laulamisen ilo, rohkaiseva ja turvallinen sanoma sekä syvä kiitollisuus Jumalan luomistyötä kohtaan. 

22 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi