– Onko niin, että ihminen ei tyydy siihen, mitä on Luojan luomana, vaan haluaa olla oman elämänsä valtias ja muuttaa itsensä oman tahtonsa mukaan? pohdiskelee taivalkoskelainen Niilo Keränen.
Tiina-Liisa Lohi
– Onko niin, että ihminen ei tyydy siihen, mitä on Luojan luomana, vaan haluaa olla oman elämänsä valtias ja muuttaa itsensä oman tahtonsa mukaan? pohdiskelee taivalkoskelainen Niilo Keränen.
Tiina-Liisa Lohi
Tiina-Liisa Lohi
Niilo Keränen on taivalkoskelainen lääkäri, joka on vaikuttanut kaksi kautta eduskunnassa. Suuren perheen isänä, isoisänä ja isoisoisänä hän katsoo asioita perheiden hyvinvoinnin näkökulmasta.
– Elämme aikaa, jossa kyseenalaistetaan ”vanhoja totuuksia”, kuten perinteiset sukupuoliroolit, Niilo Keränen pohtii.
– On siinä hyvääkin. Puolisoiden työnjako on mennyt monessa perheessä uusiksi, kun naiset ovat lähteneet perheen keskeltä työelämään. Se on ravistellut vanhaa käytäntöä jakaa tehtävät miesten ja naisten töiksi.
Nyt keskustellaan myös vanhempainvapaan tasaisemmasta jaosta, jotta isät pystyisivät osallistumaan paremmin lasten hoitoon.
– Mutta yhteen miehet eivät pysty, nimittäin synnyttämään ja imettämään, Keränen naurahtaa.
Monelle on varmasti hämmentävää lukea tiedotusvälineistä lakialoitteista, jotka saattavat osaltaan hämärtää sukupuolirajoja.
– Hallituksen ehdotus sosiaaliturvatunnuksen uudistamisesta, joka poistaisi tiedon henkilön sukupuolesta, on yksi tällainen. Uudistus kaatui tai ainakin lykkääntyi sen kalleuden vuoksi, Keränen kertoo.
– Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä on tehnyt myös selvityksen translain uudistamistarpeista. Siinä esitetään itsemääräämisoikeuteen perustuen mahdollisuutta sukupuolen oikeudelliseen vahvistamiseen 15-vuotiaasta alkaen, Keränen jatkaa.
Tämä tarkoittaisi käytännössä, että jo viisitoistavuotias voisi vaihtaa sukupuolensa toiseksi, ja sukupuolimerkintä muutettaisiin henkilötietoihin. Päättäjät joutuvat ottamaan kantaa monimutkaisiin asioihin, joissa tulee esille ihmisen biologisuus ja tunnepuoli.
– Miten voidaan mitata tunnetta, olenko minä oikeassa kehossa, Keränen miettii.
– On vaara, että nuoret tekevät hätäisiä johtopäätöksiä identiteetistään ja lähtevät kevein perustein vuosia kestävään sukupuolenkorjausprosessiin. Ja voiko olla joku muu identiteetti kuin mies tai nainen? Keränen kysyy.
Joissakin maissa lainsäädäntö tunnistaa muunsukupuoliset eli ihmiset, joilla on sekä miehen että naisen ominaisuuksia, eivätkä he tunne identiteettiään kummaksikaan. Silloin henkilötietoihin merkitään sukupuolen kohdalle ”muu sukupuoli”.
Luomiskertomuksessa Jumala loi kuitenkin ihmisen mieheksi ja naiseksi (1. Moos. 1:27).
– Sukupuolirajojenkin murtaminen nousee hyvin liberaalista ajattelusta, jossa perinteisiä arvoja halutaan muuttaa pienen vähemmistön tarpeita vastaaviksi, Keränen sanoo.
– Varmaan yksilöllisyyden ylikorostamisella on tässä osuutensa. Kun tällaisia asioita toistetaan julkisuudessa, suuri enemmistökin alkaa ajatella, että tuo on varmaankin modernia ja oikein.
Sukupuolisensitiivisessä kasvatuksessa lasta kannustetaan tekemään valintoja ilman sukupuoleen liittyviä stereotyyppisiä rooleja ja ennakko-odotuksia.
– On hyvä, että tytöt ja pojat saavat valita leikkinsä mieltymystensä mukaan, eikä tyttöjä ohjata automaattisesti nukkeleikkien ja poikia autoleikkien pariin. Minäkin aikoinaan tartuin tuoreena aviomiehenä virkkuukoukkuun, ja virkkasimme yhdessä Eila-vaimoni kanssa sängynpeitteen, Keränen hymyilee.
Pisimmälle vietynä sukupuolisensitiivinen kasvatus on sitä, että lasta kasvatetaan sukupuolettomana ja annetaan hänen itsensä valita sukupuoli, kun hän on riittävän vanha. Keränen pohtii, että tämä voi hämmentää lasta syvästi.
– Onko niin, että ihminen ei tyydy siihen, mitä on Luojan luomana, vaan haluaa olla oman elämänsä valtias ja muuttaa itsensä oman tahtonsa mukaan?
Joskus lapsella voi olla syntymästä asti molempien sukupuolien tunnusmerkkejä, ja kromosomilöydös voi olla ristiriitainen ulkoisiin ominaisuuksiin nähden. Tällaisia ihmisiä kutsutaan intersukupuolisiksi.
– Jumalan luomistyö on moninainen ja ihmisymmärrykseltä salattu, Keränen miettii.
Suomessa on ollut vuodesta 2017 voimassa tasa-arvoinen avioliittolaki. Se mahdollistaa kahden samaa sukupuolta olevan avioliiton. Raamatun opetuksen mukaan avioliitto on kuitenkin miehen ja naisen välinen liitto.
Raamattu ohjaa suhtautumaan kaikkiin ihmisiin kunnioittavasti ja tasa-arvoisesti heidän seksuaalisesta suuntautumisestaan tai identiteetistään riippumatta.
– Haluamme kutsua rakkaudella Jumalan valtakuntaan jokaista, Keränen päättää.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys