Juha Humalajoki
Juha Humalajoki
Kriisin ja eristäytymisen aikakautena ihmisiä yhdistävät teot ovat erityisen arvokkaita. Joulukuun ensimmäisenä vietetettävä TekojenTiistai-kampanja kannustaa tekemään hyvää.
TekojenTiistai-hyväntekeväisyyskampanja haluaa herätellä keskustelua antamisesta – oli se sitten aikaa, apua, lahjoituksia tai hyvän mielen sanoja tai tekoja. Kampanjaan voivat osallistua sekä yritykset, järjestöt että yksityishenkilöt.
Kampanja haastaa miettimään, miten yksittäiset ihmiset voivat toimia kehittääkseen yhteisöään. Tarvitaan tapoja ja tekoja, jotka tuovat ihmisiä yhteen, vaikka fyysinen kokoontuminen ei olekaan mahdollista.
Tavoitteena miljoona tekoa
Koronaturvallisuus huomioiden kampanjaan voi osallistua monin tavoin: esimerkiksi ostamalla joululahjan vähävaraiselle perheelle, lähtemällä mukaan vapaaehtoistyöhön, soittamalla ystävälle tai yksinäiselle vanhukselle, ulkoiluttamalla naapurin koiraa.
Tänä vuonna tavoitteena on miljoona hyvää tekoa. Ihmisten toivotaan jakavan hyvät tekonsa myös muiden tietoon.
Auttamisintoa löytyy
–Vaikka koronarajoitukset ovat vähentäneet mahdollisuuksia tehdä vapaaehtoistyötä, niin syksyn perinteiset keräykset kuten Roosa nauha ja Nenäpäivä osoittavat onnistumisillaan, että Suomessa löytyy auttamisen intoa. Korona-aika on poikinut myös uusia osallistumisen tapoja, kertoo Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n pääsihteeri Pia Tornikoski.
TekojenTiistai on osa kansainvälistä #GivingTuesday-kampanjaa, joka alkoi Yhdysvalloissa vuonna 2012. Suomessa kampanjan koordinaattorina toimii hyväntekeväisyysjärjestöjen yhteistyöverkosto VaLa ry. Päivä toteutuu Suomessa nyt kolmannen kerran.
#TekojenTiistai
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys