Julkaisumyyntikärryt kuljettavat jälleen uudet tuotteet ostajien lähelle isoissa seuroissa.
Viime vuonna äänekosken Suviseuroissa oli ensimmäistä kertaa seurakentällä liikkuvia julkaisumyyntikärryjä. Uusi palvelumuoto osoittautui menestykseksi sekä myynnin että saadun palautteen perusteella. Tämän rohkaisemana kärryjä nähdään myös Muhoksella sekä kesän opistoseuroissa.
– äänekoskella liikkuneet kaksi kärryä tuntuivat hukkuvan keskuskentälle. Nyt olemme lisänneet määrää selvästi. Myös kärryjen ilmettä on kohennettu, joten uutuustuotteille on odotettavissa parempaa näkyvyyttä, kertoo Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) musiikin ja markkinoinnin asiantuntija Sasu Hartikainen.
Kärry kuljettaa uutuuksia
Kun julkaisut kiertävät kiinteän myymälän lisäksi myös kentällä, ne tulevat luonnollisesti lähemmäksi lukijoita ja kuuntelijoita. SRK:n julkaisuvalikoima on Hartikaisen mukaan erittäin laaja ja monipuolinen, mutta ei kovin laajalti tunnettu.
– Osalla seuravieraista ei tule mieleen käydä SRK:n julkaisumyymälässä. Tiedän tämän jo aivan omasta kokemuksestani. On myös niitä, joilla myymäläkäynti jää syystä tai toisesta aikomukseksi. Kärrymyynti palvelee erityisen hyvin näissä tapauksissa ja tekee tuotteita tunnetuksi.
Kärrymyynnissä on valikoima uutuustuotteita, ja kiinteä myymälä palvelee puolestaan koko valikoimalla.
– Kärryn tuotteista löytyy jokaiselle jotakin, vauvasta vaariin. Mutta kannattaa vierailla myös myymälässä, jossa valikoima on laajempi, Hartikainen neuvoo.
– Siellä on myös asiantuntemusta erityisempiinkin kysymyksiin, sillä myyjinä on monia julkaisumyynnin konkareita.
Palvelut kehitteillä
Kärrymyynnin konseptia jalostaneen Hartikaisen mukaan SRK kehittää parhaillaan voimakkaasti julkaisutyötä. Työn alla on erityisesti se, miten voitaisiin palvella älylaitteiden käyttäjiä paremmin.
– Haluamme kuunnella paremmin ”kenttää” siinä, millainen ratkaisu palvelisi käyttöä parhaiten. Siksi myyntikärryistä jaetaan myös kyselylipukkeita. Kesän aikana kerättävän asiakaskyselyn kautta saamme toivomuksia ja vinkkejä uusien palveluiden kehittämiseen ja niiden tunnetuksi tekemiseen.
Opistoseuroissa myyjille tilausta
Sekä Suviseuroissa että opistoseuroissa kiertävät myyntikärryt erottuvat maisemasta mainoskyltillään Lue, kuuntele, virkisty. Kärryjen uuden ilmeen on toteuttanut Yrjö Pylvänäinen.
– ”Ypi” on ollut tässä suurena apuna sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Käytettävyys on viety seuraavalle tasolle ja nyt alkaa kalusto olla kesää ajatellen komeassa kunnossa, Hartikainen kehuu.
Kesän kärrymyyjät liikkuvat seurakentällä pareittain neljän tunnin vuoroissa. Edellytyksenä tehtävään on, että myyjä on käynyt rippikoulun. Myyjät perehdytetään työhön videoiden avulla.
Suviseurojen työvuoroihin tulijoita on ollut kiitettävästi, ja siksi Hartikainen on Muhoksen osalta luottavainen. Opistoseurojen vuoroihin väki ei ole vielä oikein herännyt.
– Viime vuoden kärrymyynnin kokemuksistani voin sanoa, että tässä on mahdollisuus mukavaan ulkoilmatyövuoroon, jossa näkee tuttuja ja tuntemattomia, eikä hyvistä puheenaiheista ole pulaa, Hartikainen vinkkaa.
Teksti: Eeva Pohjola
Kuva: Juhani Ojalehto
Julkaistu Päivämiehessä 19.6.2019
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys