A-L.S.
A-L.S.
Jari Kolmonen
Tänä päivänä moni on huolissaan vastakkainasettelusta. Se tuntuu helposti pahalta, jos eri tavalla ajattelevat eivät kykene ollenkaan tuntemaan myötätuntoa toisiaan kohtaan. Sosiaalisen median algoritmit antavat helposti huomiota kaikkein radikaaleimmille mielipiteille, mikä lisää entisestään vastakkainasettelua. Jotkut sanoittavat mielipiteiden ääripäiden välissä asioita, etteivät ne ole niin mustavalkoisia ja ehdottomia. Vastakkainasetteluun hyvä lääke on kunnioittava suhtautuminen toiseen ihmiseen.
Vaikka kunnioittava suhtautuminen on tärkeää, se ei muuta sitä, että uskon asioissa on vain kaksi vaihtoehtoa. Läpi Raamatun ihmiset jakaantuvat kahteen ryhmään. Raamatun ensimmäisessä kirjassa Herra katsoi suopeasti Abelin uhriin; Kainin uhriin hän ei katsonut (1. Moos. 4). Osasta Juudan ja Israelin kuninkaita Raamattu todistaa: hän teki sitä, mikä on Herran silmissä oikein (2. Aik. 29:2, 2. Aik. 34:2, 2. Kun. 12:3). Osa puolestaan teki sitä, mikä on Herran silmissä väärin (1. Kun. 16:19, 2. Aik. 33:2). Kuninkaiden toiminnan myötä kansakin usein joko palveli elävää Jumalaa tai sortui synnin tielle. Jeesuksen toimintakin jakoi sekin ihmisiä. Useat ihmiset lähtivät hänen seuraansa (Matt. 4:20; 9:9). Toiset eivät häntä uskoneet. Näin oli esimerkiksi rikkaan nuorukaisen laita (Matt. 19:22). Vaihtoehtoja on siis vain kaksi: ihminen on joko uskovainen tai epäuskoinen.
Tuomiosunnuntaina meitä muistutetaan, että kaikki kansat kootaan kerran Jeesuksen eteen ja hän erottaa ihmiset toisistaan (Matt. 25:32). Viimeisellä tuomiolla tulee todeksi Sananlaskujen kohta: ”Vanhurskaus on kansalle kunniaksi, mutta synti on kansojen häpeä” (Sananl.14:34). Kaikille kansoille kuuluu evankeliumi ja evankeliumin sanassa anteeksiantamus.
Kaikki kansat kootaan Vapahtajan toisen tulemisen jälkeen hänen eteensä. Kuitenkin on niin, että jokainen ihminen tuomitaan henkilökohtaisesti. Ihmiset erotetaan toisistaan ainoastaan sillä perusteella, onko Jeesus sydämen asukkaana. Ei ole merkitystä, onko suomalainen, ruotsalainen, israelilainen tai mihin hyvänsä kansaan kuuluva. Jumalan lapsi odottaa sitä päivää, kun hän saa lopullisen vapauttavan tuomion. Odotus ei ole voimia kuluttavaa jännitystä, vaan turvallista luottamusta siihen, että Jumala kerran vie lapsissaan aloittamansa hyvän työn päätökseen. Jokainen uskovainen kuuluu siihen joukkoon, joka aikojen lopulla saa kutsun: ”Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.” (Matt. 25:34.) Jeesuksen omat julistavat yhä tänäkin päivänä synninpäästön saarnaa Vapahtajansa käskystä. Usko ei ole vähämerkityksinen asia: se vie uskojansa kerran perille taivaan kotiin.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Joulun sanomaa Vanhan testamentin lupauksesta Jeesuksen syntymään. Yksinlauluja ja duettoja kitaran, jousikvartetin ja basso continuon säestyksellä sekä lauluyhtye- ja soitinmusiikkia.
Tämänvuotisen joululehden teemana on lupaus. Lehdessä käydään läpi sekä Jumalan lupauksia ihmisille että ihmisten lupauksia Jumalalle ja toisilleen.