JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
1 2 3 4 ... 10 »

Ko­din sy­dä­mes­sä evan­ke­liu­mi

Artikkelit8.10.2020 8.45

Tämä ky­sy­mys saat­taa hii­piä mo­nen kas­vat­ta­jan mie­leen. Ma­ria Luh­ta­nie­mi kir­joit­taa kris­til­li­ses­tä kas­va­tuk­ses­ta ar­tik­ke­lis­saan Ju­ma­lan sa­nan kyl­vö­työ – ke­nel­le se kuu­luu?, joka on jul­kais­tu SRK:n vuo­si­kir­jas­sa 2017 Van­hurs­kas elää us­kos­ta.

Juha Humalajoki

Juha Humalajoki

Gab­riel

Artikkelit4.10.2020 6.05

En­ke­li tu­lee krei­kan kie­len sa­nas­ta an­ge­los, joka tar­koit­taa sa­nan­saat­ta­jaa. Useim­pien kie­lien ”en­ke­li” on sa­maa kan­taa (lat. an­ge­lus, engl. an­gel, ruots. än­gel). En­ke­lit kuu­lu­vat Ju­ma­lan luo­maan maa­il­maan yh­tä to­del­li­si­na kuin se, mitä nä­em­me. Ju­ma­la on luo­nut en­ke­lit Kris­tuk­sen kaut­ta, ku­ten koko maa­il­man­kaik­keu­den. En­ke­li näyt­täy­tyy Raa­ma­tun ker­to­muk­sis­sa maa­il­man alus­ta maa­il­man lop­puun.

Sosiaalinen kanssakäyminen sunnuntaina syksyllä 1979, 1987, 1999 ja 2009, 10–64-vuotiaat, prosenttia.

Sosiaalinen kanssakäyminen sunnuntaina syksyllä 1979, 1987, 1999 ja 2009, 10–64-vuotiaat, prosenttia.

Sosiaalinen kanssakäyminen sunnuntaina syksyllä 1979, 1987, 1999 ja 2009, 10–64-vuotiaat, prosenttia.

Sosiaalinen kanssakäyminen sunnuntaina syksyllä 1979, 1987, 1999 ja 2009, 10–64-vuotiaat, prosenttia.

Ky­läi­ly vä­he­nee koko ajan

Artikkelit10.9.2020 6.00

So­si­aa­li­sel­la kans­sa­käy­mi­sel­lä tar­koi­te­taan ajan­käyt­tö­tut­ki­muk­ses­sa muun mu­as­sa per­heen­jä­sen­ten kans­sa seu­rus­te­lua, ky­läs­sä käyn­tiä ja tut­ta­vien kans­sa seu­rus­te­lua ko­to­na, kah­vi­lois­sa tai ra­vin­to­lois­sa.

Conakry on yksi Guinean seurapaikoista. Kaikki seuravieraat eivät mahtuneet katokseen, vaan osa kuunteli taivasalla.

Conakry on yksi Guinean seurapaikoista. Kaikki seuravieraat eivät mahtuneet katokseen, vaan osa kuunteli taivasalla.

Mikko Juvonen

Conakry on yksi Guinean seurapaikoista. Kaikki seuravieraat eivät mahtuneet katokseen, vaan osa kuunteli taivasalla.

Conakry on yksi Guinean seurapaikoista. Kaikki seuravieraat eivät mahtuneet katokseen, vaan osa kuunteli taivasalla.

Mikko Juvonen

Gui­nea – pa­ran­nuk­sen­te­ki­jöi­tä vai­kei­den tai­pa­lei­den ta­ka­na

Artikkelit22.5.2020 6.15

Ih­mi­nen päät­tää, Ju­ma­la sää­tää. Jos lä­he­tys­mat­kat su­jui­si­vat al­ku­pe­räis­ten suun­ni­tel­mien mu­kaan, pal­jon jäi­si ta­pah­tu­mat­ta.

Jaakko Ranta, virkavapaalla Lappeen seurakunnasta oleva pappi. Työskentelee tällä hetkellä ikkuna- ja oviteollisuudessa. Asuu Vantaalla. Kihloissa.

Jaakko Ranta, virkavapaalla Lappeen seurakunnasta oleva pappi. Työskentelee tällä hetkellä ikkuna- ja oviteollisuudessa. Asuu Vantaalla. Kihloissa.

Henriikka Haukipuro

Jaakko Ranta, virkavapaalla Lappeen seurakunnasta oleva pappi. Työskentelee tällä hetkellä ikkuna- ja oviteollisuudessa. Asuu Vantaalla. Kihloissa.

Jaakko Ranta, virkavapaalla Lappeen seurakunnasta oleva pappi. Työskentelee tällä hetkellä ikkuna- ja oviteollisuudessa. Asuu Vantaalla. Kihloissa.

Henriikka Haukipuro

”Mei­dän ei tar­vit­se näyt­tää suun­taa, vaan kul­kea pe­räs­sä”

Artikkelit16.5.2020 6.40

Ih­mi­nen pe­las­tuu yk­sin ar­mos­ta, us­kol­la Kris­tuk­seen. Te­o­lo­git Klaus Kal­li­o­ran­ta (33) ja Jaak­ko Ran­ta (30) va­lai­se­vat kes­kus­te­lul­laan us­kon luo­vut­ta­ma­ton­ta ydin­tä.

Päivi Rehu

Päivi Rehu

Us­ko on luja luot­ta­mus

Artikkelit8.5.2020 6.20

Hep­re­a­lais­kir­jees­sä (11:1) mää­ri­tel­lään, mitä us­ko on. Vuo­den 1938 raa­ma­tun­kään­nös sa­noo sen näin: ”us­ko on luja luot­ta­mus sii­hen, mitä toi­vo­taan, ojen­tau­tu­mi­nen sen mu­kaan, mikä ei näy”. Bib­lia eli 1776 vuo­den kään­nös pu­huu vah­vas­ta us­kal­luk­ses­ta ”nii­hin, joi­ta toi­vo­taan” ja joka ”ei nä­ky­mät­tö­mis­tä epäi­le”. Ny­kyi­nen raa­ma­tun­kään­nös sa­noo us­kon ole­van sen to­del­li­suut­ta, mitä toi­vo­taan, sen nä­ke­mis­tä, mitä ei näh­dä.

Minna Impola

Minna Impola

Apu – kul­la­nar­voi­nen, in­hi­mil­li­nen ja mo­ni­muo­toi­nen

Artikkelit14.4.2020 6.30

Olet­ko ol­lut jos­kus avun tar­pees­sa ja saa­nut lä­hei­sil­tä ih­mi­sil­tä apua? Eh­kä olet ol­lut jos­sain toi­ses­sa elä­män­vai­hees­sa vuo­ros­ta­si aut­ta­ja­na.

Gustave Doré

Gustave Doré

Es­ter – or­po­ty­tös­tä Ju­ma­lan kan­san pal­ve­li­jak­si

Artikkelit13.3.2020 6.05

Per­si­an ku­nin­gas Ahas­ve­ros (Kserk­ses) aset­taa hal­lin­ton­sa uu­teen kau­pun­kiin, en­ti­seen Ela­min­maan pää­kau­pun­kiin, Su­sa­niin. Per­si­an val­ta­kun­ta on laa­jim­mil­laan vuon­na 483 eKr.

Lasse Kokko

Lasse Kokko

Teen­kö oi­kei­ta va­lin­to­ja?

Artikkelit17.2.2020 10.35

Tun­tuu­ko si­nus­ta jos­kus, et­tä elä­mä on kuin iso va­lin­ta­ta­lo, jos­sa toi­nen tois­taan hou­kut­te­le­vam­mat tar­jouk­set vyö­ry­vät vas­taan? Va­lin­nan­mah­dol­li­suu­det ovat val­ta­vat, ja kun kään­nyt kul­man taak­se, uu­det mah­dol­li­suu­det avau­tu­vat taas etee­si.

Po­si­tii­vi­nen us­kon­non­va­paus päi­vä­ko­deis­sa ja kou­luis­sa

Artikkelit18.5.2019 6.50

”Nyt ne Pik­ku­kir­kot tu­le­vat”, lap­set huu­dah­ti­vat in­nois­saan, kun me­nin kant­to­rin kans­sa pi­tä­mään päi­vä­ko­tiin pik­ku­kirk­koa. Ko­ris­sa oli pik­ku­alt­ta­rin vä­li­neet. Pik­ku­sun­ti­ot oli­vat ka­ve­ri­na val­mis­ta­mas­sa alt­ta­ri­pöy­tää ja soit­ta­mas­sa pik­ku­kir­kon aloi­tus- ja pää­tös­kel­lo­ja. Saim­me viet­tää pie­nen har­taus­het­ken las­ten kans­sa. Muis­te­len kai­hol­la näi­tä muu­ta­man vuo­den ta­kai­sia ai­ko­ja.

1 2 3 4 ... 10 »
18.5.2021

Sinä päi­vä­nä Her­ra on ole­va koko maan­pii­rin ku­nin­gas. Hän on ole­va yk­si ja ai­noa Ju­ma­la ja hä­nen ni­men­sä ai­noa, jota avuk­si huu­de­taan. Sak. 14:9

Viikon kysymys

Ilmoitukset

Toi­sen­lai­ses­sa va­los­sa

Mi­ka­e­lan per­hees­sä ei pal­jon pu­hu­ta asi­ois­ta. Teh­dään töi­tä, käy­dään kou­lua. Mut­ta jos­sain pin­nan al­la on sa­lai­suus, joka saa äi­din hy­räi­le­mään su­ru­mie­li­ses­ti ja Mi­ka­e­lan sil­mäi­le­mään tar­kem­min muu­ta­mia nuo­ria kou­lun käy­tä­vil­lä ja ruo­ka­las­sa.

Se­läs­sä au­rin­gon kat­se

An­ni­ka Koi­vu­kan­kaan ru­nois­sa heit­täy­dy­tään nuo­ren elä­män aal­lok­koon, sen iloi­hin ja ki­pui­hin, ko­et­te­le­muk­siin ja ar­jen su­loi­seen tur­vaan – kun on us­ko, jo­hon no­ja­ta ja rin­nal­la saat­ta­jia. Sy­viä tun­to­ja ke­ven­tää rai­kas huu­mo­ri: ”Kun­pa voi­sin aset­tua het­kek­si koi­ran turk­kiin. / Tun­tea sen läm­mön / kar­ku­mat­ko­jen tuok­sun / ja myl­lä­tyn kuk­ka­pen­kin ilon. Pai­jaa­via sor­mia riit­täi­si.”

Ome­na­pos­ki ja Nal­le Kar­hu­nen

Kah­dek­san­vuo­ti­as Nal­le Kar­hu­nen on kuu­si­vuo­ti­aan Nu­pun eli Ome­na­pos­ken vii­sas, kilt­ti ja hel­lä iso­ve­li. Jos­kus Nal­le käyt­täy­tyy kuin tal­viu­nil­taan he­rä­tet­ty hur­ja ja äk­ki­pi­kai­nen kar­hu. Sil­loin Nu­pun on pa­ras­ta läh­teä ulos tai lait­taa oman huo­neen ovi vi­sus­ti kiin­ni.

Ta­kai­sin Isän ko­tiin

Kir­joit­ta­jat eri puo­lil­ta maa­il­maa ker­to­vat sii­tä, kuin­ka Ju­ma­la on joh­dat­ta­nut hei­dät val­ta­kun­taan­sa. Ker­to­muk­sia yh­dis­tää ko­ke­mus ko­tiin­pa­luus­ta, Raa­ma­tun mu­kai­sen us­kon löy­ty­mi­ses­tä ja us­ko­vais­ten vä­li­ses­tä rak­kau­des­ta.

Ke­tun­po­jat ja Ja­gu­ar-mies

Viikon kysymys

Ilmoitukset

Toi­sen­lai­ses­sa va­los­sa

Mi­ka­e­lan per­hees­sä ei pal­jon pu­hu­ta asi­ois­ta. Teh­dään töi­tä, käy­dään kou­lua. Mut­ta jos­sain pin­nan al­la on sa­lai­suus, joka saa äi­din hy­räi­le­mään su­ru­mie­li­ses­ti ja Mi­ka­e­lan sil­mäi­le­mään tar­kem­min muu­ta­mia nuo­ria kou­lun käy­tä­vil­lä ja ruo­ka­las­sa.

Se­läs­sä au­rin­gon kat­se

An­ni­ka Koi­vu­kan­kaan ru­nois­sa heit­täy­dy­tään nuo­ren elä­män aal­lok­koon, sen iloi­hin ja ki­pui­hin, ko­et­te­le­muk­siin ja ar­jen su­loi­seen tur­vaan – kun on us­ko, jo­hon no­ja­ta ja rin­nal­la saat­ta­jia. Sy­viä tun­to­ja ke­ven­tää rai­kas huu­mo­ri: ”Kun­pa voi­sin aset­tua het­kek­si koi­ran turk­kiin. / Tun­tea sen läm­mön / kar­ku­mat­ko­jen tuok­sun / ja myl­lä­tyn kuk­ka­pen­kin ilon. Pai­jaa­via sor­mia riit­täi­si.”

Ome­na­pos­ki ja Nal­le Kar­hu­nen

Kah­dek­san­vuo­ti­as Nal­le Kar­hu­nen on kuu­si­vuo­ti­aan Nu­pun eli Ome­na­pos­ken vii­sas, kilt­ti ja hel­lä iso­ve­li. Jos­kus Nal­le käyt­täy­tyy kuin tal­viu­nil­taan he­rä­tet­ty hur­ja ja äk­ki­pi­kai­nen kar­hu. Sil­loin Nu­pun on pa­ras­ta läh­teä ulos tai lait­taa oman huo­neen ovi vi­sus­ti kiin­ni.

Ta­kai­sin Isän ko­tiin

Kir­joit­ta­jat eri puo­lil­ta maa­il­maa ker­to­vat sii­tä, kuin­ka Ju­ma­la on joh­dat­ta­nut hei­dät val­ta­kun­taan­sa. Ker­to­muk­sia yh­dis­tää ko­ke­mus ko­tiin­pa­luus­ta, Raa­ma­tun mu­kai­sen us­kon löy­ty­mi­ses­tä ja us­ko­vais­ten vä­li­ses­tä rak­kau­des­ta.

Ke­tun­po­jat ja Ja­gu­ar-mies