JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Pääkirjoitukset

Johannes Kastaja – vihapuheen julistaja?

Pääkirjoitukset
18.6.2025 6.00

Juttua muokattu:

16.6. 08:10
2025061608103620250618060000

Ju­han­nuk­se­na vie­täm­me Jo­han­nes Kas­ta­jan muis­to­päi­vää. Jo­han­nek­sen syn­ty­mä­päi­väk­si on las­ket­tu 24. ke­sä­kuu­ta, puo­li vuot­ta en­nen jou­lua. Ker­ro­taan­han Raa­ma­tus­sa, et­tä Jo­han­nek­sen äi­ti Eli­sa­bet oli kuu­den­nel­la kuul­la ras­kaa­na, kun Jee­suk­sen äi­ti Ma­ria sai tie­don sii­tä, et­tä tu­li­si ras­kaak­si.

Jo­han­nes Kas­ta­jan teh­tä­vä­nä oli toi­mia Jee­suk­sen edel­lä­kä­vi­jä­nä ja val­mis­taa ih­mi­siä Mes­si­aan saa­pu­mi­seen. Jo­han­nes oli pro­feet­ta Je­sa­jan jo yli 500 vuot­ta ai­em­min en­nus­ta­ma ää­ni, joka huu­si au­ti­o­maas­sa: ”Rai­vat­kaa Her­ral­le tie!” (Matt. 3:3.)

Jo­han­nes oli voi­mal­li­nen ju­lis­ta­ja. Hä­nen ju­lis­tuk­sen­sa kes­kei­nen si­säl­tö oli ke­ho­tus: ”Kään­ty­kää, sil­lä tai­vas­ten val­ta­kun­ta on tul­lut lä­hel­le!” (Matt. 3:2.) Jo­han­nes pu­hut­te­li kuu­li­joi­taan suo­ra­su­kai­ses­ti. Fa­ri­seuk­sia ja sad­du­keuk­sia hän ni­mit­ti käär­meen si­ki­öik­si. Hän ju­lis­ti: ”Kir­ves on jo pan­tu puun juu­rel­le. Jo­kai­nen puu, joka ei tee hy­vää he­del­mää, kaa­de­taan ja hei­te­tään tu­leen.” (Matt. 3:10.)

Ajas­sam­me kiin­ni­te­tään pal­jon huo­mi­o­ta vi­ha­pu­hee­seen. Tämä on hyvä asia, sil­lä mo­nien kie­len­käyt­tö eri­tyi­ses­ti so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa on muut­tu­nut ag­g­res­sii­vi­sek­si ja toi­sia louk­kaa­vak­si ja pilk­kaa­vak­si. Ih­mi­sen omas­ta tur­mel­tu­nees­ta luon­nos­ta nou­se­va, ta­hal­li­sen louk­kaa­va käyt­täy­ty­mi­nen ei ole kos­kaan hy­väk­syt­tä­vää.

Myös mo­nien Raa­ma­tun hen­ki­löi­den ju­lis­tus on tul­kit­tu vi­ha­pu­heek­si. Esi­merk­ki­nä voi­daan mai­ni­ta tuo­re väi­tös­tut­ki­mus pro­feet­ta Aa­mok­sen vi­ha­pu­hees­ta. Tämä on he­rät­tä­nyt kes­kus­te­lua sii­tä, mil­lai­sil­la kri­tee­reil­lä Raa­ma­tun hen­ki­löi­den pu­hei­ta tu­li­si ar­vi­oi­da.

Raa­ma­tun osal­ta on kes­keis­tä ot­taa huo­mi­oon pu­heen luon­ne. Toi­ko pu­hu­ja esil­le omia nä­ke­myk­si­ään vai toi­mi­ko hän Ju­ma­lan lä­het­ti­lää­nä ju­lis­ta­en teh­tä­väk­si saa­maan­sa sa­no­maa? Jäl­kim­mäi­ses­sä ta­pauk­ses­sa vas­tuu sa­no­man si­säl­lös­tä on sen lä­het­tä­jäl­lä eli Ju­ma­lal­la.

Kos­ka Ju­ma­la on Raa­ma­tun mu­kaan täy­del­li­sen hyvä ja kaik­ki­tie­tä­vä, hä­nen lä­het­tä­män­sä sa­no­ma ei voi ol­la vi­ha­pu­het­ta. Se on tot­ta sil­loin­kin, kun joku ko­kee sen louk­kaa­vak­si. Ju­ma­lan tar­koi­tus on he­rä­tel­lä kuu­li­joi­ta huo­maa­maan, et­tä he ovat tiel­lä, joka vie koh­ti tu­hoa. Ta­voit­tee­na on saa­da hei­dät kään­ty­mään ja muut­ta­maan elä­män­sä suun­taa, jot­ta he vält­täi­si­vät tu­hon. Sen si­jaan Ju­ma­la ar­mos­saan kut­suu hei­tä pe­las­tuk­seen.

Jos Raa­ma­tun sa­no­ma tun­tuu louk­kaa­val­ta, kan­nat­taa miet­tiä syy­tä sii­hen. Joh­tuu­ko louk­kaan­tu­mi­nen sii­tä, et­tei us­ko Raa­ma­tun il­moit­ta­maan Ju­ma­laan, vaan pi­tää Raa­ma­tun sa­no­ja ih­mi­sa­ja­tuk­si­na? Jo­kai­sel­la on täy­si va­paus aja­tel­la näin – mut­ta sil­loin hän ei voi ra­ken­taa elä­mään­sä sen va­raan, et­tä Ju­ma­la pe­las­tai­si hä­net. Hä­nen oma toi­min­tan­sa sul­kee hä­net Ju­ma­lan ar­mon ul­ko­puo­lel­le. Tut­tuun pie­noi­se­van­ke­liu­miin (Joh. 3:16–18) si­säl­ty­vät myös sa­nat: ”Se, joka ei us­ko, on jo tuo­mit­tu, kos­ka hän ei us­ko­nut Ju­ma­lan ai­no­aan Poi­kaan.”