Sirkka Liisa Peterin (o.s. Arajuuri) kiinnostus luontoon syttyi heti lapsuudessa. Isovanhemmat äidin puolelta olivat Elimäelle asettuneita Karjalan evakoita.
– Ukki minua kuljetteli siellä pitkin peltoja, ja metsässä hevosella vedin pieniä kuusia perässä, Peteri muistelee.
Yhden vuoden Peteri asuikin mummolassa. Lapsuudenkoti oli Kotkan keskustassa, ja mummolassa vietetyn ajan jälkeen kerrostaloasumiseen sopeutuminen oli hankalaa. Perheellä oli kuitenkin siirtolapuutarhapalsta, joka olikin lopulta kokonaan Sirkka Liisan hoidossa.
Monivaiheinen ura
Peterin työura kasvien ja luonnon parissa on ollut vaiherikas. Koulutusta kertyi uran alkuvaiheessa puutarhurikurssista, agronomiopinnoista, maa- ja metsätaloustieteen maisteriopinnoista sekä filosofian tohtoriopinnoista. Työelämässä Peteri aloitti kasvien tutkijana ja jalostajana. Näissä töissä tutkimusmatkat suuntautuivat jo 1960-luvulla niin Suomen Lappiin kuin pitkälle Ruotsiin ja Norjaankin.
Sittemmin Peteri opetti ympäristövastuullisuutta, maisemointia ja kasvituntemusta. Monessa paikassa hän ehti käydä pyydettynä luennoimassa ja kouluttamassa.
– Yhtenä vuonna oli yhdeksän eri työnantajaa eri oppilaitoksissa ja opistoissa ja muissa, Peteri muistelee.
Vuonna 2021, 76-vuotiaana, Peteri kasasi vielä monissa töissä kertyneet aineistot väitöskirjan muotoon.
– Lapset nauroivat, että oot sie teräsmummo.
Tulevalla viikolla Peteri täyttää 80 vuotta. Syntymäpäiviä juhlittiin suvun kesken jo elokuun puolella. Juhlien ohjelmaan sisältyi syntymäpäiväseurat. Omaan perheeseen Peterillä on kuulunut jo edesmennyt aviopuoliso Jouni Peteri ja viisi lasta.
Aikaansa edellä
Peteri opiskeli ja koulutti vuosikymmenet ympäristöaiheita, jotka vasta myöhemmin ovat nousseet suuremman yleisön tietoisuuteen. Ympäristövastuullisuus on ollut kaiken ytimessä. Se tarkoittaa jonkin yhteisön kaiken toiminnan suunnittelemista niin, että ympäristö huomioidaan. Peteri laati opetushallituksen alaisuudessa ohjeita tällaisten ympäristösuunnitelmien tekemiseen, ja kulki komission hyväksymänä raportoijana tarkastamassa eri toimijoiden suunnitelmia ympäri Eurooppaa.
Esimerkkinä ympäristövastuullisuudesta toimii ekologinen rakentaminen. Kaikessa rakentamisessa olisi ympäristön kannalta hyödyllistä toteuttaa mallia, jota kutsutaan reunavyöhyketeoriaksi. Peteri selittää, mitä se tarkoittaa:
– Ensin määritetään, mitä kasveja kasvaa pohjakerroksessa, kenttäkerroksessa, pensaskerroksessa ja puukerroksessa. Sitten vasta aletaan miettimään, että mitkä kasvit olisi niitä taimistokasveja, mitkä sopii niiden seuralaiseksi, vai lisätäänkö jotakin luonnonkasvia, että ne olisivat kaikki sopusoinnussa.
Vertailukohtana Laestadius
Vuosia sitten Laestadiuksen kotiin Pajalaan suuntautuneella retkellä Peteri huomasi elämänvaiheissaan samankaltaisuuksia Laestadiuksen kanssa. Laestadius oli ollut edellisellä vuosisadalla maailmankuulu luonnontieteilijä, joka kulki pitkin Pohjoismaita kasveja määrittäen ja prässäämällä tallentaen.
– Laestadiushan oli myös taiteilija, hän piirsi niitä kasvien kuvia. Ja minäkin olen piirtänyt, Peteri kertoo.
Molemmat olivat erityisen kiinnostuneita juuri puuvartisista kasveista, kuten pajuista ja ruusuista.
Laestadius tutki aikanaan kasvupaikan vaikutusta kasvien ilmiasuun. Silloiset tiedepiirit kritisoivat Laestadiuksen näkemystä siitä, että erilaisilla olosuhteilla olisi kasvin ulkomuotoon vaikutusta.
– Myöhemmin on kuitenkin todistettu, että näin on. Laestadius oli oikeassa, itsekin aihetta tutkinut Peteri toteaa.
Laestadius löysi ja nimesi aikoinaan paljonkin kasvilajeja, mutta virallisesti hänen nimiinsä on jäänyt vain yksi, Norjan tunturiylängöillä kasvava Laestadiuksen unikko.
Peterin nimissä on kaksi ruusulajia: Rosa Sipi sipinruusu ja Rosa Onni onnenruusu. Sipinruusun nimi tulee Peterin lempinimestä: Sipi.
Toisesta löydöstä olisi tullut Rosa Rauha, mutta nimi oli jo varattu.
– Sit mie mietin että no, se löytyi uskovaisen mummun pihamaalta, niin että onnenruusu, onnelliselta pihalta, Peteri kertoo.
Molemmat ruusut löytyvät Suomen puu- ja pensaskasviosta.
Usko suurimpana löytönä
Yhtymäkohtana tutkijoiden elämässä on myös parannuksen armon saaminen. Laestadius sai sen Lapin Marialta eli Milla Clemensdotterilta, Peteri taas Toini Hyvärisen kautta, jonka luona asui alivuokralaisena Helsingissä. Peteri ei ollut kokenut olevansa heränneellä tunnolla, mutta hänellä oli eri syistä johtuen huono olla. Eräänä iltana vuonna 1969 Hyvärisen asunto tuli täyteen uskovaisia nuoria.
– Minä ihmettelin, että mikä kansanvaellus tänne tulee. Ihan pystymetsästä Jumala minut nappasi. Yhtäkkiä huomasin olevani polvillani Toinin edessä ja itkin. Hän saarnasi kaikki synnit anteeksi. Nousin siitä ja ihmettelin, miksi kaikki muutkin itkevät, Peteri muistelee.
Parannuksen armon saamisen jälkeen Peteri kirjoitti tuntojaan ylös.
– Olin kirjoittanut näin: ”Sain armon syntyä elämään, silmäni avata, unesta herätä, miten siitä kyllin osaisin kiittää.”
Peteri kuuluu Rautiosaaren Rauhanyhdistykseen, jonka jäsenenä on vuosikymmenet toiminut niin pyhäkoulunopettajana, päiväkerhonohjaajana, raamattuluokanvetäjänä, paikalliskirjoittajana kuin keittiön tehtävissäkin. Vaikka muutakin työtä on ollut paljon, on aina aikaa riittänyt myös Jumalan valtakunnan työlle.
Laestadiuksenkin vaiheissa näkyy, että kasvien tutkimistakin tärkeämpänä hän koki syntien anteeksiantamisen sanoman eteenpäin viemisen.
On helppo uskoa, että molemmat kokivat elämässään suurta löytäjän iloa.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Ajankohtaiskirja 2025 ottaa Jumalan sanan pohjalta kantaa moniin aikamme keskusteluissa esille tuleviin kysymyksiin.
Kertomuksia taitekohdista, joissa tehdään elämän suurimpia ratkaisuja: Mihin joukkoon haluan kuulua?