JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Ajallisen maailman ja ajattomuuden eroavaisuus

Sana sunnuntaiksi
10.11.2024 7.00

Juttua muokattu:

4.11. 13:28
2024110413283720241110070000

Lasse Kokko

Lasse Kokko

Jus­si Kar­ju­la

Kuo­le­ma tuli ih­mi­sen osak­si syn­tiin­lan­kee­muk­sen seu­rauk­se­na. Se on vi­hol­li­sis­ta vii­mei­nen, mut­ta Ju­ma­lan lap­sel­le se mer­kit­see pää­syä ajan vai­vois­ta kun­ni­an tai­vaa­seen.

Jee­suk­sen luo tuli muu­ta­mia sad­du­ke­a­lai­sia. He oli­vat Pap­pi Sa­do­kin jäl­ke­läi­si­nä ylim­män pa­pis­ton edus­ta­jia ja fa­ri­se­a­lais­ten kii­vai­ta vas­tus­ta­jia. He ei­vät us­ko­neet ylös­nou­se­muk­seen, en­ke­lei­hin, ei­vät­kä hen­ki­val­to­jen ole­mas­sa­o­loon.

Kun Jee­sus ju­lis­ti kuol­lei­den ylös­nou­se­mus­ta ja val­ta­kun­taa, joka ei ol­lut täs­tä maa­il­mas­ta, he luu­li­vat löy­tä­neen­sä hei­kon koh­dan Jee­suk­sen ope­tuk­ses­sa. He pyr­ki­vät osoit­ta­maan Jee­suk­sen opin nau­ret­ta­vak­si esi­mer­kil­lä, joka päi­vän evan­ke­liu­mi­teks­tis­sä ku­va­taan (Luuk. 20:27–40).

Vas­tauk­ses­saan Jee­sus osoit­taa ero­a­vai­suu­den ny­kyi­sen ja tu­le­van maa­il­man vä­lil­lä: ”Täs­sä maa­il­mas­sa ote­taan vai­mo ja men­nään vai­mok­si. Mut­ta tu­le­vas­sa maa­il­mas­sa ne, jot­ka on kat­sot­tu ylös­nou­se­muk­sen ar­voi­sik­si, ei­vät enää mene nai­mi­siin.” (Luuk. 20:34–35.)

Avi­o­liit­to on mie­hen ja nai­sen vä­li­nen

Ju­ma­la aset­ti avi­o­lii­ton mie­hen ja nai­sen vä­li­sek­si lii­tok­si jo Ede­nin pa­ra­tii­sis­sa. Syn­tiin­lan­kee­muk­sen seu­rauk­se­na kuo­le­ma tuli ih­mi­sen osak­si. Jot­ta ih­mi­se­lä­mä jat­kui­si maan pääl­lä, Ju­ma­la an­toi teh­tä­vän ih­mis­pa­ril­le: ”Ol­kaa he­del­mäl­li­set, li­sään­ty­kää, täyt­tä­kää maa” (1. Moos: 1:28).

Avi­o­lii­ton Ju­ma­la aset­ti vain tätä ajal­lis­ta elä­mää var­ten. Avi­o­puo­li­sot ovat toi­nen toi­sil­leen avuk­si luo­tu. Ju­ma­lan luo­mis­työ jat­kuu hei­dän kaut­taan – jo­kai­nen lap­si on suu­ri ih­me ja Ju­ma­lan luo­mis­te­ko.

Jee­sus ojen­taa sad­du­ke­a­lai­sia, jot­ka pi­ti­vät vain Moo­sek­sen kir­jo­ja Raa­ma­tus­ta hy­väk­syt­tä­vi­nä. ”Te kul­jet­te ek­syk­sis­sä, kos­ka et­te tun­ne py­hiä kir­joi­tuk­sia et­te­kä Ju­ma­lan voi­maa” (Matt. 22:29). Jee­sus jat­kaa: ”Ei ylös­nou­se­muk­ses­sa ote­ta vai­moa ei­kä men­nä vai­mok­si. Ylös­nous­seet ovat kuin en­ke­lit tai­vaas­sa.”

Muu­ta­mat sad­du­ke­a­lais­ten vas­tus­ta­jis­ta, kir­ja­nop­pi­neis­ta, kii­reh­ti­vät sa­no­maan: ”Hy­vin vas­ta­sit, opet­ta­ja.” Sad­du­ke­a­lai­set me­ni­vät pois.

Jee­sus on ylös­nou­se­mus ja elä­mä

Jee­sus pu­huu päi­vän evan­ke­liu­mis­sa us­ko­vai­sis­ta, niis­tä, jot­ka on ”kat­sot­tu ylös­nou­se­muk­sen ar­voi­sik­si”. Kuo­le­ma tuli maa­il­maan yh­den ih­mi­sen lan­kee­muk­sen kaut­ta. Sa­moin yh­den ih­mi­sen, Kris­tuk­sen kaut­ta, tuli kuol­lei­den ylös­nou­se­mi­nen.

Us­kon kaut­ta ajal­li­nen kuo­le­ma saa uu­den sä­vyn. Us­kon kaut­ta voi näh­dä myös ajan ra­jan yli ja omis­taa ian­kaik­ki­sen elä­män toi­von.

Kuo­le­ma on vi­hol­li­sis­ta vii­mei­nen, mut­ta Ju­ma­lan lap­sel­le se mer­kit­see pää­syä ajan vai­vois­ta kun­ni­an tai­vaa­seen. Jee­sus sa­noi La­sa­ruk­sen hau­dal­la: ”Minä olen ylös­nou­se­mus ja elä­mä. Joka us­koo mi­nuun, saa elää, vaik­ka kuo­lee­kin, ei­kä yk­si­kään, joka elää ja us­koo mi­nuun, iki­nä kuo­le.” (Joh. 11:25.) Jee­sus on voit­ta­nut kuo­le­man val­lan.

En­kel­ten kal­tai­sik­si

Ju­ma­lan lap­set ovat ylös­nou­se­muk­ses­ta osal­li­sia ja tu­le­vat en­ke­lei­den kal­tai­sik­si. Ylös­nou­se­muk­ses­ta al­kaa ajat­to­muus ja tai­vaan juh­la. Ju­ma­lan val­ta­kun­nan asuk­kaak­si, Ju­ma­lan lap­sek­si, pää­see ja sen osal­li­suu­des­sa säi­lyy, kun us­koo omal­le koh­dal­leen syn­nit an­teek­si Py­hän Hen­gen kaut­ta saar­na­tus­sa evan­ke­liu­mis­sa.

”Au­tu­aat ne, jot­ka pe­se­vät vaat­teen­sa, et­tä heil­lä oli­si val­ta syö­dä elä­män puus­ta ja he pää­si­si­vät por­teis­ta si­säl­le kau­pun­kiin!” (Ilm. 22:14).

Evan­ke­liu­mi: Luuk. 20:27–40

Raa­mat­tu 1992: Jee­suk­sen luo tuli sit­ten muu­ta­mia sad­du­keuk­sia, nii­tä, jot­ka kiel­tä­vät ylös­nou­se­muk­sen. He esit­ti­vät hä­nel­le ky­sy­myk­sen: ”Opet­ta­ja, Moo­ses on sää­tä­nyt näin: ’Jos mie­hen veli kuo­lee ja täl­tä jää vai­mo mut­ta ei las­ta, mie­hen tu­lee ot­taa vel­jen­sä vai­mo ja hank­kia jäl­ke­läi­nen vel­jel­leen.’ Oli seit­se­män vel­jes­tä. Van­hin heis­tä ot­ti vai­mon ja kuo­li lap­set­to­ma­na. Sil­loin toi­nen ot­ti hä­net, sit­ten kol­mas, ja vuo­rol­laan kaik­ki seit­se­män. Kaik­ki he kuo­li­vat jät­tä­mät­tä jäl­keen­sä lap­sia. Lo­puk­si nai­nen­kin kuo­li. Ke­nen vai­mo tämä nai­nen on ole­va ylös­nou­se­muk­ses­sa? Hän­hän on ol­lut kaik­kien seit­se­män vai­mo­na.”

Jee­sus vas­ta­si heil­le: ”Täs­sä maa­il­mas­sa ote­taan vai­mo ja men­nään vai­mok­si. Mut­ta tu­le­vas­sa maa­il­mas­sa ne, jot­ka on kat­sot­tu ylös­nou­se­muk­sen ar­voi­sik­si, ei­vät enää mene nai­mi­siin. He ei­vät enää voi kuol­la, sil­lä he ovat en­ke­lien kal­tai­sia. He ovat Ju­ma­lan lap­sia, ylös­nou­se­muk­ses­ta osal­li­sia. Ja sen, et­tä kuol­leet nou­se­vat ylös, on Moo­ses­kin osoit­ta­nut ker­to­muk­ses­sa pa­la­vas­ta pen­saas­ta. Hän­hän sa­noo, et­tä Her­ra on Ab­ra­ha­min Ju­ma­la, Ii­sa­kin Ju­ma­la ja Jaa­ko­bin Ju­ma­la. Ei hän ole kuol­lei­den Ju­ma­la, vaan elä­vien. Hä­nel­le kaik­ki ovat elä­viä.”

Jot­kut lai­no­pet­ta­jis­ta sa­noi­vat tä­hän: ”Hy­vin vas­ta­sit, opet­ta­ja.” Sil­loin ei enää ke­nel­lä­kään ol­lut roh­keut­ta ky­syä hä­nel­tä mi­tään.

1.12.2024

– Hoosianna! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Siunattu isämme Daavidin valtakunta, joka nyt tulee! Hoosianna korkeuksissa! Mark. 11:9–10

Viikon kysymys