Matias Haaraniemi
Matias Haaraniemi
Eero Nuolioja
Viimeisellä tuomiolla kaikki joutuvat nöyrtymään Jeesuksen oikeudenmukaisen tuomion alle. Kadotuksesta voi pelastua vain uskomalla evankeliumin tässä ajassa.
Kirkkovuoden viimeistä pyhää nimitetään tuomiosunnuntaiksi tai Kristuksen kuninkuuden sunnuntaiksi. Jeesuksen puhe viimeisestä tuomiosta sisältyy vain Matteuksen evankeliumiin. Tilanteessa Jeesuksen opetustyö on loppumassa.
Jeesus käytti kuvakieltä kertoessaan, miten kaikki päättyy. Hän on kuvauksessa Ihmisen Poika, paimen, kuningas ja Herra. Evankeliumi voi herättää opetuslasten tavoin kysymään ”Milloin se kaikki tapahtuu? Mikä on merkkinä sinun tulostasi ja tämän maailman lopusta?” (Matt. 24:3.) Kyselyä tärkeämpää on kuitenkin uskoa ja elää tässä hetkessä armoon ja evankeliumiin turvaten.
Jeesuksen tulemisen päivän tietää vain Isä (Matt. 24:36). Jeesus antoi riittävän valmiusohjeen kaikille: ”Minkä minä sanon teille, sen sanon kaikille: valvokaa!” (Mark. 13:37.)
Siunatut ja kirotut
Sama Jeesus, jonka Pilatus tuomitsi häpeällisessä oikeudenkäynnissä, tulee kerran kuninkaana tuomitsemaan kaikkia eläviä ja kuolleita. Paavali ilmaisi asian voimakkaasti: ”Meidän kaikkien on tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen” (2. Kor. 5:10). Jeesus pitää viimeisen ja lopullisen erottelun. Isä on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle (Joh. 5:22).
Jeesus erottelee ihmiset kuin lampaat ja vuohet. Oikealla puolella ovat Isän siunaamat. He lähtevät iankaikkiseen elämään. Vasemmalla puolella ovat kirotut. Heille kuuluu lohduton tuomio: menkää ikuiseen tuleen.
Puheen mukaan vanhurskaat olivat tietämättään tehneet hyviä rakkauden tekoja lähimmäisilleen ja samalla itse Jeesukselle. Muut taas olivat laiminlyöneet vastaavat teot.
Vastakohtia
Eikö tässäkin jaottelussa ole pohjimmaisina vastakohtina usko ja epäusko, henki ja liha, armo ja laki? Aikaisemmin Jeesus oli opettanut: ”Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan.” (Matt. 12:33.)
Joudumme nöyrästi tunnustamaan, että Jeesuksen puhe viimeisestä tuomiosta käy yli ihmisymmärryksen. Se hiljentää, jopa mykistää. Varma asia on se, että Jeesus tuomitsee ja armahtaa oikeudenmukaisesti. ”Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan” (Matt. 16:27).
Armo kantaa
Sana tuomio on maallisesti ja hengellisesti kylmä. Ei ole helppoa odottaa oikeuden päätöstä – varsinkaan silloin, jos tuomio voi olla ankara. Tutkintavankeudessa Paavalilla oli edessään joko vapautus tai teloitus. Sieltä hän kirjoitti: ”Olen kahden vaiheilla. Haluaisin lähteä täältä ja päästä Kristuksen luo, sillä se olisi kaikkein parasta. Teidän vuoksenne on kuitenkin parempi, että jään eloon.” (Fil. 1:23–24.)
Joku tämän lehden lukija voi muistella omaa elämäänsä epäuskossa, jolloin hän havahtui synnintuntoon, koki olevansa kadotettu ja tuomittu. Vakava on myös Jeesuksen sana: ”Jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili (Matt. 12:36).
Raamattu päättyy lauseeseen ”Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa” (Ilm. 22:21). Tässä on turvamme. Armo kantaa loppuun asti. ”Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin, kun sitä tarvitsemme” (Hepr. 4:16).
Evankeliumi: Matt. 25:31–46
Raamattu 1992: Jeesus sanoi opetuslapsille: ”Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’
Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’
Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu saatanalle ja hänen enkeleilleen. Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’
Silloin nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’ Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’
Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.”
Biblia: Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.