Jumalan olemus ylittää ihmisen ymmärryksen. Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
Näissä kolmessa persoonassaan Jumala vaikuttaa Luojana, Lunastajana ja Pyhittäjänä. Vain uskon avulla ihminen voi ymmärtää Jumalan salaisuuden (Hepr. 11). Uskomme ei käsittele Jumalan olemusta tiedollisesti eritellen, vaan ihmetellen, ylistäen ja julistaen hänen armotekojaan. Pyhän Kolminaisuuden päivä on myös uskontunnustuksen päivä.
Johannes kertoo evankeliumissaan, kuinka Jeesus oli kokoontunut opetuslastensa kanssa pääsiäisaterialle. Aterian jälkeen hän kävi pitkän vuoropuhelun oppilaidensa kanssa (Joh. 13–16). Tässä jäähyväispuheessaan Jeesus puhui laajasti jumaluuden kolmesta persoonasta. Hän myös lupasi olla aina omiensa keskellä. ”Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä.” Apostoli Paavalin tuttu tervehdys korinttilaisille kuvaa kolmiyhteisen Jumalan turvallista läsnäoloa: ”Meidän Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon teidän kanssanne” (2. Kor. 13:14).
Kristus-puu ja oksat
Viinipuuvertauksellaan Jeesus havainnollistaa edellä opettamaansa yhteyttä Kristuksen ja seurakunnan välillä. Kristus sanoo olevansa totinen viinipuu, jonka oksina ovat Jumalan lapset. Samaa yhteyttä kuvaa Raamatun opetus Kristuksesta seurakunnan päänä ja seurakunnasta hänen ruuminaan. Syvällinen ilmoitus tästä yhteydestä sisältyy myös Efesolaiskirjeeseen (Ef. 5:31–32), jossa Kristuksen ja seurakunnan yhteys ilmaistaan avioliiton kuvalla. Kristus ja seurakunta ovat aviopuolisoiden tavoin toisiinsa sidottuja. Kun Raamatussa kerrotaan lukuisilla ilmauksilla Jumalan valtakunnasta, siihen sisältyvät myös sen asukkaat, uskovaiset ihmiset.
Jeesuksen viinipuuvertaus sisältää kehotuksen henkilökohtaiseen uskossa valvomiseen: ”Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä!” Ilman yhteyttä oksa kuivuu, irtoaa puusta ja kuolee. Viinipuuvertauksen ytimessä on ihmisen ja Kristuksen välinen elintärkeä yhteys. Kuivunut oksa kuvaa sellaista ihmistä, joka luopuu uskosta ja irrottaa itsensä seurakuntayhteydestä. Hengellisessä mielessä hän kuivuu ja kuolee.
Terveet oksat ovat Jumalan lapsia, joita Isä hoitaa seurakunnassaan puhdistamalla heitä liioista versoista, jotta he tuottaisivat enemmän hedelmää. Huomionarvoinen yksityiskohta luonnollisessa viinipuussa on se, että lehtevimmät ja näyttävimmät oksat ovat usein hedelmättömiä. Rehevät oksat tarvitsevat sen vuoksi puhdistamista tuottaakseen hedelmää.
Jeesus rukoili omiensa puolesta: ”Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.” (Joh. 17:21.)
Rakkauden käsky
Puhuessaan uskon hedelmistä Jeesuksen sanoissa toistuu rakkauden käsky. Siinä Jeesus kehottaa opetuslapsiaan pysymään hänen rakkaudessaan ja osoittamaan samaa rakkautta myös toinen toisilleen: ”Rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä!”
Kolmiyhteisen Jumalan rakkaus syntistä ihmistä kohtaan on käsittämättömän suuri: Hän armahti syntiset ja rankaisi heidän sijasta syytöntä Poikaansa. Lisäksi Jumala antoi armahdetuilleen Pyhän Henkensä, jonka voimalla julistetussa evankeliumissa on vanhurskauden voima (Room. 1:16–17). Tätä mittaamatonta Jumalan rakkautta Jumalan lapset jakavat toisilleen ja kaikille niille, jotka evankeliumin ilosanoman haluavat omistaa.
Teksti: Juha Heikkilä
Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
Pyhän Kolminaisuuden päivä: Ps. 95:1–2, 6–7, Job. 37:21–24 tai Saarn. 8:16–17, Ef. 4:1–6, Joh. 15:1–10
Julkaistu Päivämiehessä 11.6.2014.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys