JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Uutiset

Väitös: Jumala vai minä?

Päivämies
Uutiset
14.9.2016 8.39

Juttua muokattu:

1.1. 23:37
2020010123375420160914083900

Te­o­lo­gi­an mais­te­ri Han­na Nur­mi­nen väit­te­lee lau­an­tai­na 17. syys­kuu­ta Hel­sin­gin yli­o­pis­ton te­o­lo­gi­ses­sa tie­de­kun­nas­sa ai­hees­ta Ju­ma­la vai minä? Kak­si kä­si­tys­tä van­hurs­kaut­ta­mi­ses­ta 1970-lu­vun van­hoil­lis­les­ta­di­o­lai­suu­des­sa.

Väi­tös­kir­jas­saan Nur­mi­nen on ana­ly­soi­nut van­hoil­lis­les­ta­di­o­lai­suu­den ope­tus­ta käyt­tä­en läh­tei­nään SRK:n 1970-lu­vun jul­kai­su­ja. Läh­tei­den pe­rus­teel­la väi­tös­kir­jas­sa nou­see esil­le kah­den­lais­ta kä­si­tys­tä van­hurs­kaut­ta­mi­ses­ta, jot­ka Nur­mi­nen on ni­men­nyt ar­mo­lin­jak­si ja py­hi­tys­lin­jak­si nii­den kes­keis­ten opil­lis­ten ko­ros­tus­ten pe­rus­teel­la. Ar­mo­lin­jan van­hurs­kaut­ta­mis­kä­si­tyk­ses­sä ar­mo ja us­ko ovat lah­jaa, py­hi­tys­lin­jan ope­tuk­ses­sa pai­no­te­taan kris­ti­tyn omaa vas­tuu­ta us­kon säi­ly­mi­ses­sä.

Tut­ki­muk­ses­sa to­de­taan, et­tä ar­mo­lin­ja ja py­hi­tys­lin­ja ei­vät muo­dos­ta­neet 1970-lu­vul­la kiis­tan vas­ta­puo­lia, vaan nuo ni­mi­tyk­set ku­vaa­vat läh­de­teks­teis­sä nä­ky­viä te­o­lo­gi­sia ajat­te­lu­ra­ken­tei­ta. Myös sa­man hen­ki­lön teks­teis­sä saat­toi nä­kyä mo­lem­pia kä­si­tyk­siä.

Yl­lät­tä­viä löy­tö­jä

Työs­sään Nur­mi­nen koh­ta­si mon­ta odot­ta­ma­ton­ta asi­aa. Suu­rim­pa­na löy­tö­nään hän pi­tää sitä tut­ki­mus­tu­los­ta, jon­ka mu­kaan 1970-lu­vun vai­keuk­sis­sa oli kyse van­hurs­kaut­ta­mi­sop­piin liit­ty­vis­tä nä­ke­my­se­rois­ta.

– On tur­val­lis­ta aja­tel­la, et­tä vai­keis­sa ti­lan­teis­sa voi­daan ai­na pa­la­ta op­piin. Kun kris­til­li­syy­des­sä ha­lu­taan var­jel­la oi­ke­aa op­pia ja us­koa, sil­loin pi­tää pu­hua Raa­ma­tun poh­jal­ta ja opis­ta. Vain Ju­ma­lan sana voi oh­ja­ta mei­tä oi­ke­aan.

Toi­se­na suu­re­na löy­tö­nä hän pi­tää myös sitä, et­tä vai­ke­an ajan kes­kel­lä eli kir­kas ym­mär­rys ar­mos­ta.

– Luu­len, et­tä har­va saa väi­tös­kir­jaa teh­des­sään it­keä ilos­ta. Minä sain ko­kea mon­ta ker­taa, mil­lä rie­mul­la kir­kas ja puh­das ar­mo voi is­keä kes­ken ar­ki­sen työ, Nur­mi­nen ku­vaa ko­ke­mus­taan väi­tös­kir­jan­sa työs­tä­mi­ses­tä.

rkeintä Kris­tuk­sen omis­ta­mi­nen

Nur­mi­nen to­te­aa, et­tä mi­kään tut­ki­mus ei voi näyt­tää Ju­ma­lan Hen­gen työ­tä. Hän muis­tut­taa myös, et­tä sy­li­lap­sel­la­kin on oi­kea us­ko ja hän omis­taa Kris­tuk­sen, vaik­ka ei osaa­kaan sa­noit­taa us­ko­aan.

– Vii­me kä­des­sä val­ta­kun­ta on siel­lä, mis­sä Ju­ma­lan Pyhä Hen­ki te­kee työ­tään. Yh­tä ai­kaa on niin, et­tä opis­ta täy­tyy pi­tää kiin­ni, sil­lä il­man sitä huk­kaam­me Kris­tuk­sen. Mut­ta sa­mal­la on niin, et­tä juu­ri Kris­tuk­sen omis­ta­mi­ses­ta seu­raa oi­kea op­pi ja ym­mär­rys, vaik­ka sen sa­noit­ta­mi­nen oli­si vä­liin va­jaa­ta­kin.

Nur­mi­nen sa­noo, et­tä suu­rin ope­tus, jon­ka hän sai 1970-lu­vun van­hurs­kaut­ta­mis­kä­si­tys­tä tut­kies­saan oli se, et­tä kun nä­kee it­sen­sä syn­ti­se­nä ja an­teek­si­an­ta­mus­ta tar­vit­se­va­na, ha­lu­aa an­taa toi­sil­le­kin an­teek­si.

– Sil­loin on vai­kea vaa­tia muil­ta, vaan päin­vas­toin syn­tyy an­teek­si­an­ta­va mie­li toi­sia koh­taan ja halu et­siä yh­des­sä Ju­ma­lan sa­nan mu­kais­ta tie­tä, hän sa­noo.

Han­na Nur­mi­sen väi­tös­kir­ja on lu­et­ta­vis­sa tääl­lä.

8.5.2024

Tunnustakaa syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan. Jaak. 5:16

Viikon kysymys