SRK:n kuva-arkisto/ Lasse Kokko
SRK:n kuva-arkisto/ Lasse Kokko
Valde Palola
Suomen evankelisluterilaisen kirkon piispat esittävät kirkolliskokouksen hyväksyttäväksi perinteisen avioliittokäsityksen rinnalle myös toisen, eli samaa sukupuolta olevien kirkollisen vihkimisen. Tästä piispat päättivät maaliskuussa pitämässään ylimääräisessä piispainkokouksessa. Ainoastaan yksi piispa jätti asiasta eriävän mielipiteen.
Piispat haluavat tuoda kirkkoon muutoksen, joka liittyy keskeisellä tavalla kirkon opetukseen avioliitosta. Kysymyksessä on syvästi opillinen asia, ja sen suhteen kirkolliskokous on niin sanotusti ”paljon vartijana”. On hyvä tiedostaa, että piispat eivät voi yksin muuttaa kirkon opetukseen liittyviä merkittäviä asioita, vaan tämänkaltaisissa kysymyksissä hyväksytyksi tulemiseen tarvitaan kirkolliskokouksen määräenemmistöön (3/4) perustuva päätös.
Jumalan ilmoitus löytyy Raamatusta
On huolestuttavaa, että piispat ovat nyt ajamassa kirkkoon toimitusta, jolle ei löydy tukea Raamatusta. Taustalla lienee eri piireissä jo pitkän aikaa murroksessa ollut ja myös muuttunut raamattunäkemys. Luterilaisessa traditiossa on perinteisesti ymmärretty, että Jumalan ilmoitus eli se, mitä Jumala tahtoo puhua ihmiselle, on tallennettu pyhään Raamattuun. Tällöin puhutaan niin sanotusta päättyneestä ilmoituksesta, jonka ulkopuolelta Jumala ei anna enää mitään uutta ilmoitusta. Luterilaisessa traditiossa ei ole hyväksytty niin sanottua jatkuvan ilmoituksen oppia. Siksi on valitettavaa, että kirkolliseen keskusteluun on ilmaantunut väittämä, että Raamatun opetus on aikasidonnaista eikä sitä voi välttämättä enää soveltaa nykyaikaan.
Piispainkokouksen esittämä muutos sisältää opetuksellisen näkökulman, joka on vastoin Raamattua ja myös meidän uskontunnustustamme. Luomisteologisesta näkökulmasta katsoen Jumalan sanassa opetetaan, että Jumala loi ihmisen ja hän loi heidät mieheksi ja naiseksi. Hän myös sääti miehen ja naisen välille avioliiton olemaan toisillensa avuksi ja jatkamaan ihmissukua. Tästä ei ole Raamatussa muuta ilmoitusta.
Kysymys on myös kristikuntaa ohjaavasta kristologiasta, jonka mukaan Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Näin uskoessamme otamme myös todesta hänen opetuksensa: ”Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi”. Hän myös sanoi: ”Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako”. (Matt. 19:4–6.)
Häviääkö Jumalan sanan totuus?
Kirkon oppia ja opetusta arvioitaessa Raamattu on arvohierarkiassa aina ensisijainen, ja sen jälkeen tulevat vanhakirkolliset tunnustukset ja tunnustuskirjat. Kirkkojärjestyksessä todetaan, että ”Suomen evankelisluterilainen kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.”
Mikäli piispankokouksen esitys hyväksytään kirkolliskokouksessa, se tuo kirkkoon jännitteen, jossa ei ole sen vähemmästä kysymys kuin Jumalan sanan totuuden esillä pitämisen oikeudesta kirkossa. Aikaa myöten se murentaisi pala palalta uskonnon ja omantunnon vapautta julistaa kokonaista Jumalan sanaa. Se toisi kirkkoon asetelman, jossa kirkon jäsenten täytyisi opillisesti hyväksyä asiassa kuin asiassa oikean ja väärän rinnakkaiselo. Näin tehden kirkossa otetaan askel siihen suuntaan, jossa Raamatun opettama käsite synnistä hämärtyy ja ohjaavaksi muodostuu Jumalan sanan sijasta ihmisen omat mieliteot. Tätä skenaariota ajatellen joutuu kysymään, että onko kirkko tällöin enää kirkko.
Olisi toivottavaa, että kirkolliskokous hylkäisi piispainkokouksen esityksen kahdesta rinnakkaisesta avioliittokäsityksestä kirkossa. Tässä on kysymys kirkon uskottavuudesta ja samalla myös yhtenäisyydestä. Kaikessa elämässä on turvallista pitäytyä Jumalan sanan opetukseen. Jumala kehottaa sanassaan: ”Noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää minun lakini, niin saatte asua turvallisesti maassanne” (3. Moos. 25:18).
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys