SRK:n kuva-arkisto
SRK:n kuva-arkisto
Sampo Sandell
Voimakas laulu kaikuu suviseurateltassa. Edessä avautuu pitkä ehtoolliskaide. Kauluspaitaiset ehtoollisohjaajat osoittavat arvokkaasti vieraille oikeita kulkusuuntia. Tutut papit lausuvat vuorollaan sanat “Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu”. Kaikessa koruttomuudessaan pyhän kosketus on käsin kosketeltavissa.
Ensimmäinen ehtoollinen vietettiin Jeesuksen ja pienen opetuslapsijoukon keskuudessa Jerusalemissa erään talon yläkerrassa, tilavassa huoneessa. Siellä syötiin pääsiäislammasta israelilaisten Egyptistä lähtemisen kunniaksi. Ilmassa oli juhlan tuntua, mutta myös ihmetystä, epäilyä ja epävarmuutta. Opetuslapset eivät varmasti tuolloin käsittäneet, mitä oli tulossa. Luukkaan evankeliumissa kerrotaan opetuslasten kesken syntyneen kiistan siitä, kuka heistä on suurin. Aterialta noustuaan opetuslapset hajaantuivat eri suuntiin Jeesuksen ehtoollisella antaman ennustuksen mukaisesti.
Jumala hoitaa lapsiaan sanallaan, evankeliumilla ja sakramenteilla. Sakramentteihin sisältyy ihmisjärjeltä salattu voima. Usko saa niistä vahvistusta. Sakramentit, kaste ja ehtoollinen, ovat tarkoitettu uskon vahvistamiseksi. Sakramentit eivät synnytä uskoa, vaan usko syntyy parannuksen kautta. Parannuksessa Jumalasta eroon joutunut katuva syntinen saa uskoa uskovaisen julistaman evankeliumin oman sielunsa pelastukseksi. Ensimmäinen ehtoollinen ei koitunut Juudas Iskariotin pelastukseksi, vaan hän nousi aterialta lähteäkseen pettämään Jeesuksen.
Uskomisessa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee uskonsa eteen. Jumalan edessä jokainen on kelvoton ja syntinen. Jumala synnyttää uskon ja antaa voimaa uskomiseen ja kilvoitukseen. Usko on täysin Jumalan armon varassa. Tuomme itsemme ehtoolliselle Jumalan hoidettavaksi. Ehtoollinen muistuttaa meitä konkreettisesti, kuinka Jumalan pojan veri on vuodatettu syntiemme sovitukseksi.
Ensimmäisellä ehtoollisella Jeesus opetti omiaan: “Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:28). Jeesus on uuden liiton uhrikaritsa, jota Vanhan testamentin uskovaiset katselivat uskon silmillä uhratessaan sovitusuhria syntiensä edestä. Jeesuksen sovitusuhrin ansiosta on mahdollisuus saada synnit anteeksi. Olkoon anteeksiantamuksen lohduttava evankeliumi ahkerassa käytössä arjessamme.
Jumalan armo opettaa myös taistelemaan syntiä vastaan hänen antamilla voimilla. Jumalan armo saa aikaan rakkauden toisia uskovaisia kohtaan ja synnyttää halun viedä evankeliumin ilosanomaa eteenpäin Jumalan valtakunnan eri tehtävissä.
Suviseurateltasta ulos astuttaessa näkyy silmänkantamattomiin ihmisiä. On sanomattoman kevyt olla. Kristuksen ruumis on minunkin puolestani annettu. Minunkin, joka niin usein epäilen. Tämän joukon keskellä lupaan uskoa. Kerran alkaa suuri taivaallinen ehtoollisjuhla, josta kenenkään ei kannata olla poissa. Sinne minäkin halua päästä.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.