Keväällä suviseurojen vastuuhenkilöille järjestettiin turvallisuuskoulutusta, jossa neuvottiin, että me vastuuhenkilöt emme saisi kävellä välinpitämättömästi ohi, jos näemme epäkohtia suviseuroissa.
Jos näemme esimerkiksi, että nuoret tupakoivat varomattomasti tai lapset leikkivät vaarallisia leikkejä, meidän tulisi puuttua asioihin ja yrittää neuvoa lapsia ja nuoria rakkaudella. Se on yhteisen vastuun kantamista, ja se tulee yhteiseksi parhaaksi. Miksi emme sitten aina toimi tällä tavoin? Ovatko itsekkyys ja välinpitämättömyys lisääntyneet?
Hiljattain luin netistä, että erästä näkövammaista pappia oli pahoinpidelty bussissa. Kukaan tapahtuman nähneistä ei puuttunut siihen millään tavalla. Humalainen sai lyödä lähimmäistä ja poistua bussista kenenkään sitä estämättä tai siihen puuttumatta.
Mikä estää meitä auttamasta? Onko pelkona se, että en osaa auttaa? Vai onko kysymys pikemminkin siitä, että ajattelemme, että tuo ei kuulu minulle? Välinpitämättömyys tulee helposti myös läheisimpiin ihmissuhteisiimme. Virren sanoin: ”Voi itsekkyys ja kiire niin meidät sokaista, ettemme lainkaan huomaa läheisten tarpeita” (Vk. 464:3).
Kunnioittakaa kilvan toisianne
Raamattu neuvoo meitä toinen toisemme kunnioittamiseen. Aivan erityisen tärkeänä Raamattu pitää vanhempien kunnioittamista. Onko kunnioituksen väheneminen yksi välinpitämättömyyteen vaikuttavista asioista? Miten kunnioitus näkyy ja vaikuttaa?
Vanhempien kunnioittamiseen liittyy lupaus ajallisen elämän siunauksesta. Jumala on säätänyt niin, että vanhempien ja esivallan kunnioitus tuo elämään siunausta, vakautta ja turvallisuutta. Lapsen ja nuorenkin on ehkä vaikea arvostaa elämänkokemusta omista lähtökohdistaan, mutta sillä on suuri merkitys elämän suojaamisessa ja turvallisuuden rakentumisessa. Kunnioittamisen vähentyminen näkyy esimerkiksi kouluissa turvattomuuden lisääntymisenä.
Lähimmäisenrakkaus on perimmältään myös kunnioittamista. Jumalan tahto on, että kunnioitamme toisiamme hänen luominaan ainutkertaisina ihmisinä ja lähimmäisinä. Myös uskovaisten välisessä kanssakäymisessä on hyvä muistuttaa kunnioittamisen tarpeellisuudesta: ”Osoittakaa toisillenne lämmintä veljesrakkautta, kunnioittakaa kilvan toinen toistanne” (Room. 12:10).
Itsekkyys paholaisen aseena
Välinpitämättömyys ja itsekkyys ovat paholaisen aseita erityisesti meidän ajassamme. Paavalin mukaan meillä on jokapäiväinen taistelu sielujen vihollisen voimia vastaan. Olemme helposti ulkokultaisia ja puutumme laskelmoiden vain sellaisiin asioihin, joista arvelemme saavamme itsellemme jotain hyötyä. Jumalan sana osoittaa tällaisen ajattelun vääräksi ja jumalattomaksi. Sananlaskuissa sanotaan: ”Syntiä tekee, joka lähimmäistään halveksii, autuas se, joka köyhää säälii. Joka pahaan pyrkii, kulkee harhaan, joka pyrkii hyvään, saa rakkautta.” (Sananl. 14:21–22.)
Jumalan armo opettaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa (Tiit. 2:12). Jumalan armo on myös meidän voimamme ja turvamme elämässämme.
Tero Pitkälä
Julkaistu Päivämiehessä 13.8.2014.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys