Kerrotaan vuosikymmeniä sitten eläneestä miehestä, jolla oli kasvattipoika. Poika oli usein tottelematon, ja hänen kasvattamisensa vaati paljon kärsivällisyyttä. Mies aikoi antaa hänet pois, mutta päätti ensin kysyä neuvoa hyvältä ystävältään. Ystävä vastasi hänelle: ”Joko olet poikaa niin paljon kärsinyt kuin Jumala on kärsinyt sinua?” Nämä sanat ratkaisivat asian ja poika sai jäädä kasvattikotiin.
Jumalan rakkaus näkee jokaisessa ihmisessä arvokkaan lähimmäisen. Jumala rakasti ihmistä niin paljon, että uhrasi oman Poikansa meidän syntiemme vuoksi.
Tästä rakkauden apostoli Johannes kirjoittaa: ”Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.” (1. Joh 4:9–10.) Kun ihminen on saanut paljon anteeksi, hän myös paljon rakastaa.
Jumalan lain ydin
Rakkaudessa on kysymys kokonaisvaltaisesta asiasta. Jumalaa on rakastettava yli kaiken. Rakkaus Jumalaan vaatii koko ihmisen: hänen sydämensä, sielunsa, mielensä, ajatuksensa, sanansa ja tekonsa sekä jopa tunteensa ja järkensä. Jumalan laki vaatii rakkauden kaksoiskäskyn täyttämistä kokonaan.
Apostoli Jaakob muistuttaa: ”Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: ’Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi’, te teette oikein. Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin.” (Jaak. 2:8–10.)
Myös Johannes kytkee Jumala- ja lähimmäissuhteet saumattomasti yhteen sanoessaan: ”Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä. Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee. (1. Joh. 4:19–20.) Saamme iloita siitä, että Jumalan poika täytti lain ja toi meille armon ja anteeksiantamuksen.
Hengen hedelmää
Kun ihminen pääsee Jumalan armahtavasta rakkaudesta osalliseksi, hän saa elämäänsä uuden lähtökohdan ja uuden oppaan, Pyhän Hengen. Jumala on rakastanut ensin, ja hänen rakkautensa synnyttää rakkauden, joka on Hengen hedelmää.
Kun on uskon kautta osallinen Jumalan rakkaudesta, usko vaikuttaa rakkauden Jumalaan ja lähimmäisiin. Meistä itsestämme ei ole rakkauden kaksoiskäskyn täyttäjiksi eikä uskon säilyttäjiksi. Siksi on tärkeää, että Jumala rakkaudessaan antaa meille meidän heikkoutemme ja syntimme anteeksi Poikansa tähden hänen seurakunnassaan.
Taivaasta lähtöisin
Jumalan rakkaus kokoaa Kristukseen uskovat yhteen – pyhien yhteyteen, Jumalan seurakuntaan. Pyhän Hengen synnyttämässä uskovien yhteydessä koemme rakkautta, joka on taivaasta lähtöisin. Taivaallinen rakkaus on lempeää ja se karkottaa pelon. (1. Joh. 4:18.)
Jumalan lasten joukossa voi kokea rauhaa ja vapautta, jota ulkopuolisen on vaikea ymmärtää. Jumalan seurakunnan jäsenet tunnistetaan Jumalan omiksi juuri yhteisestä rakkaudesta, joka ei ole lähtöisin ihmisestä vaan Jumalasta. Apostoli Johanneksen mukaan uskonystävää rakastava Jumalan lapsi pysyy Kristuksessa (1. Joh. 2:9).
Jumalan sanan valossa on turvallista kulkea kohti taivaan kunniaa. Rakkauden kaksoiskäskyssä Jeesus kehottaa kaikkia ihmisiä pysymään aina hänen rakkaudessaan. Pysykäämme tässä rakkaudessa, sillä se kantaa meidät kerran taivaan kunniaan.
Urpo Luokkala
Julkaistu Päivämiehessä 26.8.2015.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys