Efesolaiskirjeen keskiössä on kristittyjen yhteyden ja ykseyden vaaliminen, johon tekstikatkelmamme antaa joukon käytännön neuvoja. Suurin osa Paavalin kehotuksista on selkeitä ja ehkä itsestään selviä: puhukaa totta, älkää riidelkö, älkää puhuko sopimattomia, hylätkää katkeruus, kiukku, viha, riitely, herjaaminen ja kaikkinainen pahuus. Jos nämä olisivat todella itsestään selviä ja helppo elää todeksi, tuskin näistä olisi tarvinnut erikseen mainita.
Jeesuskin vihastui
”Vaikka vihastuttekin, älkää tehkö syntiä.” (Ef. 4:26) Tämä jae voi äkkiseltään tuntua aika hämmentävältä. Paavali kehottaa näyttämään vihastumisen tunteen, jotta tuon tunteen aiheuttajasta voitaisiin päästä rakentavaan keskusteluun. Vihastumisen tunne ei ollut outo Kristuksellekaan. Raamatussa kerrotaan Kristuksen vihastumisesta hänen ajaessaan rahanlainaajat pois temppelistä ja keskustellessaan fariseusten kanssa siitä, onko hyvän tekeminen sapattina luvallista. ”Jeesus loi heihin vihaisen katseen; hän oli murheissaan heidän sydämensä kovuudesta. Hän sanoi miehelle: ”Ojenna kätesi”. Mies ojensi kätensä, ja se tuli ennalleen.” (Mark. 3:5)
Eräässä katugallupissa ihmisiltä kysyttiin, mikä on rakkauden vastakohta. Useimmissa vastauksissa vastakohtana pidettiin ei niinkään vihaa vaan välinpitämättömyyttä. Ihmisen välinpitämättömyyden ja rakkaudettomuuden välille voitaneen piirtää yhtäläisyysmerkki. Tällaisesta Jumalan tahdon vastaisesta rakkaudettomuudesta meillä on esimerkki jo Raamatun alkulehdillä, kun Kain vastasi Jumalan esittämään kysymykseen ”Missä on veljesi Abel?” sanoen ”En tiedä. Olenko minä veljeni vartija?” Toisin kuin välinpitämättömyys, vihastuminen on merkki siitä, että toisella ihmisellä on minulle merkitystä. Kuitenkin jokin asia keskinäisessä kanssakäymisessä vaivaa ja tarvitsee tulla selvitetyksi, jotta keskinäinen rakkaus ei rikkoutuisi.
Katkeruus särkee rakkautta
Ongelmallisen vihastumisesta tekee se, että usein turmeltunut luontomme nousee pintaan ja osoitamme vihastumisemme loukkaamalla lähimmäistämme pahoilla sanoilla, teoilla tai laiminlyönneillä. Tämän seurauksena ihmisestä lähtevä reaktiomme olisi vastata pahaan pahalla ja katkeroitua. Efesolaiskirjeen neuvo riitojen sopimisesta ennen auringonlaskua on aina ajankohtainen ja tärkeä ohje. Tällä tavoin emme anna Paholaiselle tilaisuutta (Ef. 4:27) särkeä ja syrjäyttää Kristuksen rakkautta sydämestämme.
”älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi” (Ef. 4:29). Alkutekstin perusteella sopimaton puhe voidaan kääntää myös mädäksi puheeksi tai puheeksi, joka levittää mädännäisyyttä. Tämä kattaa kaksimielisyyksien lisäksi pahan puhumisen, pahantahtoisen juoruilun ja kaiken sellaisen puheen, joka rikkoo rakkautta. Sen sijaan puheemme tulisi olla sellaista, joka olisi yhteiseksi hyväksi ja iloksi sekä lähimmäisemme parhaaksi. Paavalin ohje kolossalaisille oli ”Puhukaa aina ystävällisesti, kuitenkin sananne suolalla höystäen” (Kol. 4:6). Suola ehkäisee ruokaa mädäntymästä. Jumalan lapselle se on samalla kehotus toimia avoimena lähetyskirjeenä ilmentäen arjen keskellä omalla elämällään, sanoin ja teoin, Jumalan valtakuntaan kutsuvaa Kristuksen rakkautta.
”Antakaa toisillenne anteeksi”
Kuuliaisuus Jumalan sanalle takaa sen, ettemme Paavalin varoituksen mukaan tuota surua Jumalan Pyhälle Hengelle, jonka olemme saaneet sinetiksi lunastuksen päivää varten. Jumalan lapsi on saanut Pyhän Hengen lahjana sydämensä asukkaaksi. Tämä lahja on äärettömän arvokas ja sitä tulee varjella kaikin tavoin, koska sen kautta meillä on osallisuus iankaikkiseen elämään.
Tekstimme päättyy jokaiselle kristitylle hyvin keskeiseen opetukseen, joka on hyvä muistolause jokaiseen elämämme päivään: ”Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja lempeitä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on antanut teille anteeksi Kristuksen tähden” (Ef. 4:32). Efeson seurakuntaa kehotettiin vaalimaan ykseyttä ja keskinäistä rakkautta. Tässä tehtävässä keskeisenä elementtinä on anteeksiantamuksen evankeliumi. Itsestään selviltä tuntuvista asioista varoittaminen oli tuolloin ja on edelleen ajankohtaista.
Vaikka Jumalan sana kehottaa välttämään pahaa ja ajattelemaan lähimmäisen parasta, emme hyvästä tahdosta huolimatta kykene noudattamaan Jumalan tahtoa. Tämän vuoksi Jumalan lapsi tarvitsee runsaasti anteeksiantamusta, voimaa pyytää ja uskoa anteeksi. Joka on saanut paljon anteeksi, rakastaa paljon.
Tekstissä käsitellään seuraavia raamatunkohtia: Ef. 4:25–32
Julkaistu Siionin Lähetyslehdessä 7–8/2014
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys