Jumalan sana vaikuttaa siellä, missä emme arvaakaan. Siksi on tärkeää kylvää kaikkialle.
Jeesus opetti usein vertauksin. Vertausten aiheet olivat kuulijoille tuttuja ja siten helpommin ymmärrettäviä. Päivän evankeliumitekstissä Jeesus on asettunut opettamaan ja kerrotaan, että hänen luokseen virtasi paljon ihmisiä.
Jeesus alkoi puhua siementen kylvämisestä. Tuon ajan Lähi-idässä kylväminen ei tapahtunut koneella eikä säännöllisille peltoaukeille, vaan käsin heitellen maatilkuille, joissa oli monenlaista maaperää.
Sanan kylväjät
Kylväjävertaus on poikkeuksellinen siinä, että vertauksen jälkeen opetuslasten kysyttyä vertauksen tarkoitusta Jeesus selitti sen yksityiskohtaisesti. Kylväjä on vertauksessa itse taivaan Jumala, jonka valtuuttamana hänen lapsensa kylvävät siementä eli Jumalan sanaa täällä maailmassa.
Kylväjiä ovat paitsi sananpalvelijat myös kaikki Jumalan lapset lähipiirissään, kotona, pyhäkoulussa, raamattuluokassa ja työpaikoilla. Merkitykseltään vähäinen ei ole se sanankylvö, jonka äiti ja isä ovat kotona lapsilleen kylväneet. Joskus tuo kylvö itää ja alkaa kasvaa vasta vuosikymmenten jälkeen.
Puhuttelevaa on, että vertauksessa siementä kylvettiin kaikenlaiseen maaperään. Niin tänäänkin Jumalan sanan siementä tulee kylvää ”seiniä myöten” ja kauemmaskin. Ihmisinä emme näe kenenkään sydämen maaperään. Jumala antaa sanansa vaikuttaa joskus sielläkin, missä emme arvaisikaan.
Neljänlainen kylvömaa
Ensimmäinen Jeesuksen kuvaama sydämen maaperä oli tien laita, jossa siemenet tallautuivat ja linnut söivät ne. Vapahtajamme selittää, miten tässä paholainen, sielunvihollinen, saman tien vie siemenen pois. Nykyajan ihminen usein kantaa sydämessään tällaista maaperää. Jumalan sana ja kristilliset totuudet käyvät ajallemme koko ajan vieraammiksi.
Vertauksessa osa siemenistä putosi kalliolle. Siinä siemen iti ja lähti kasvuun, mutta pian kuivettui, koska juurtumista ei tapahtunut. Jeesus selittää, miten jotkut ihmiset uskovat sanan, mutta koetusten ja kiusausten tullessa he eivät jaksa taistella niitä vastaan, vaan luopuvat uskosta. Juuren kautta kasvit ottavat vettä ja ravintoa maasta. Niin uskovankin tulee juurtua seurakuntayhteyteen, jossa Jumala sanallaan ruokkii alkanutta uskoa.
Ohdakkeiden keskelle pudonneet siemenetkin lähtivät kasvamaan, mutta tukahtuivat pian ohdakkeitten alle. Jeesus selittää ohdakkeitten tarkoittavan elämän huolia, rikkautta ja nautintoja. Nämä voivat helposti mennä uskon edelle.
Hengellinen rikkaus on erityisen vaarallista uskolle, kuten nuorukaisella, jota Jeesus neuvoi myymään kaiken. Evankeliumeissa kerrotaan hänen lähteneen ”surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta” (Matt. 19:21–22).
Hyvään maahan pudonneet siemenet kasvoivat ja tuottivat satakertaisen sadon. Jumala valmistaa ihmisen vastaanottamaan elävän siemenen, evankeliumin sanan uskolla. Ihminen alkaa elää uskosta, ja usko puolestaan tuottaa satoa, uskon hedelmiä. Ne eivät tosin ole uskovan ihmisen omaa ansiota, vaan Jumalan Hengen aikaansaamia.
Sanaa kylvetään tänäänkin
Sanan kylväjä ei saa ansiota kuulijoiden uskosta. Apostoli Paavalikin kirjoitti korinttilaisille, että vaikka hän ja työtoverinsa Apollos sananjulistuksessaan istuttivat ja kastelivat, niin Jumala antaa kasvun (1. Kor. 3:6–7).
Ahkeroikaamme kylvää Jumalan sanan siementä, muistuttaa siitä mittaamattomasta armosta, joka lupaa kaikkien syntien anteeksiantamuksen Herran Jeesuksen sovintotyön perusteella.
Raamatun mukaan ihminen uudestisyntyy sanan kuulemisen ja uskomisen kautta. ”Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta” (1. Piet. 1:23).
Teksti: Kari Kaunisto
Kuvituskuva: Eveliina Saukko
Julkistu Päivämiehessä 20.2.2019
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys