Anna-Leena Saukko
Anna-Leena Saukko
Eero Nuolioja
Ihmisestä, hänen sydämestään, käydään taistelua joka päivä. Yhtä aikaa ei voi palvella kahta herraa.
Pyhäpäivämme kirkollinen otsikko on Jumalan huolenpito. Aikaisemmin päivän nimenä oli Hyvä osa. Molemmat ovat hengellisesti keskeisiä aiheita ja sisältävät eri näkökulmia. Jeesus havainnollisti vuorisaarnassa Jumalan huolenpitoa kehottamalla katsomaan taivaan lintuja ja kedon kukkia. Kun Jeesus taas teroitti vain yhden asian tarpeellisuutta, hän otti esimerkiksi Marian, Martan sisaren, joka istui Jeesuksen jalkojen juuressa ja kuunteli hänen puhettaan: ”Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois” (Luuk. 10:42).
Jumalan sana on aarre
Sunnuntain evankeliumille on annettu Raamatussa otsikko Jumala ja mammona. Tekstissä Jeesus asettaa vastakkain aarteet, jotka sulkevat toisensa pois. Vieraista kielistä suomen kieleen tullut mammona tarkoittaa rikkautta, omaisuutta ja aarretta. Vanhassa testamentissa tämä sana ei vielä esiinny. Uudessa testamentissa se löytyy vain Jeesuksen puheista.
Arkikielessä aarre voi tarkoittaa muutakin kuin rahallisesti arvokasta omaisuutta. Joku pitää vaatimattomalta näyttävää perintöesinettä aarteenaan. Nuori pitää lippistään päässä uskollisesti kuin aarretta. Runebergille Jumalan sana oli aarre: ”On meillä aarre verraton, se kalliimpi on kultaa. Myös jalokivi kallein on sen rinnalla vain multaa. Näin suuren lahjan taivaasta me saimme osaksemme, sanansa Herra Jumala, kun antoi aarteeksemme.” (VK 183:1.) Tärkein rajaviiva erottaa pysyvän ja katoavan aarteen.
Näkyvä kestää vain aikansa
Jeesus varoitti kokoamasta aarteita, joita koi ja ruoste tuhoavat ja varkaat varastavat. Apostoli Paavalin mukaan ei kannata kiintyä näkyvään, sillä se kestää vain aikansa (2. Kor. 4:18). Koi ja ruoste voivat tarkoittaa monenlaisia tekijöitä, jotka tuhoavat talot ja tavarat. Myös kunnia ja maineteot haalistuvat ajan saatossa. Muuan yrittäjä kuvasi aikoinaan, että valuuttalaina järisytti häntä yhdessä yössä, kun lainan arvo muuttui aivan toiseksi. Itse olen nuorena kokenut, mitä merkitsee, kun tulipalo vie tunnissa kaiken.
Hyvä on ponnistella toimeentulon eteen ja säästää rahaa. Ei ole väärin hankkia omaisuutta ja tavaraa. Syntiä on nostaa ne ykkösasiaksi, ensimmäisen käskyn paikalle. Katekismus selittää: ”Ensimmäinen käsky kysyy, minkä varaan me elämämme rakennamme. Kuka tai mikä on meidän jumalamme? Jokainen etsii jotakin, johon voi kiinnittää toivonsa. Luulemme, että raha, valta ja kunnia suojaavat meitä.”
Syntiä on myös ahneus, vaikka se kätkeytyisi ahkeruuden tai vastuullisen elämäntavan nimiin. Paavalin mukaan rahanhimo on kaiken pahan alkujuuri (1. Tim. 6:10). Jeesus muistutti: ”Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi” (Matt. 6:21). Sanat pysäyttävät meidät arvioimaan, mihin me elämässämme viime kädessä turvaudumme.
Terve ja viallinen silmä näkevät eri tavalla
Jeesuksen kuvapuheen mukaan terve silmä näkee todenmukaisesti ja oikein. Kun Pyhä Henki on saanut kutsua, valistaa, pyhittää ja varjella, se valaisee lampun tavoin. Terve silmä tekee eron pysyvän ja katoavan, Jumalan ja mammonan välillä. Se näyttää tien palvella koko sydämellään Taivaan Herraa.
Viallinen silmä taas kiintyy mammonaan ja muihin kilpaileviin vetovoimatekijöihin eikä näe niitä harhakuvina. Ihmisestä, hänen sydämestään, käydään taistelua joka päivä. Levollista on kuitenkin muistaa apostolin rohkaisu: ”Voimallaan Jumala varjelee teidät uskossa, niin että te saavutatte pelastuksen” (1. Piet. 1:5).
Uskossa suuntaamme katseen taivaaseen: ”Ajatelkaa sitä mikä on ylhäällä, älkää sitä mikä on maan päällä” (Kol. 3:2). Näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti. Uskon kautta olemme osalliset todellisesta ja kalleimmasta aarteesta. Hän on Jeesus Kristus. Hän on läsnä valtakunnassaan, jota hän käski etsiä.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys