Eveliina Saukko
Eveliina Saukko
Ville Laivamaa
Jeesus teki ihmetekoja, jotta ihmiset uskoisivat Jumalan voimaan.
Sunnuntain evankeliumiteksti muodostuu kahdesta katkelmasta. Ensimmäisessä katkelmassa Jeesus parantaa sokean miehen. Toisessa Jeesus osoittaa fariseusten hengellisen sokeuden.
Katkelmien välissä olevat jakeet kertovat elävällä tavalla siitä, kuinka sokean miehen parantumisesta tuli ilo hänelle ja hänen perheelleen. Samalla siitä tuli suuri ongelma fariseuksille.
Jumala ilmoittaa itsestään
Luvun alussa kerrotaan, kuinka Jeesus opetuslapsineen kohtasi tien sivussa istuvan sokean miehen. Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mistä miehen sokeus johtui. Oliko mies itse vai hänen vanhempansa tehneet syntiä? Jeesus torjui kuitenkin opetuslasten käsityksen. Hän sanoi: ”Ei hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki.” (Joh. 9:3.)
Opetuslapset siis miettivät, olivatko ajalliset vastoinkäymiset ja onnettomuudet seurausta ihmisen pahoista teoista. Sama aihe toistui, kun Jeesukselle ja opetuslapsille tuotiin uutinen, että Pilatus oli surmauttanut julmasti ja ilman syytä uhraamaan tulleita galilealaisia. Jeesus kysyi opetuslapsiltaan: ”Luuletteko, että he olivat suurempia syntisiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska saivat tuollaisen lopun?” (Luuk. 13:2)
Hän ottaa rinnalle myös esimerkin Siloan tornin kaatumisesta, jossa sai kahdeksantoista Jerusalemin asukasta surmansa. Jeesus toteaa: “Eivät suinkaan, vaan kaikki te olette tuhon omia, ellette käänny.”
Ihmismieltä lähellä on myös ajatuskulku: ovatko terveys ja hyvä elämä ihmisen omaa ansiota? Palkitseeko Jumala hyvän ja hurskaan uskonkilvoituksen terveydellä ja ajallisella menestyksellä?
Menestyksen teologia opettaa, että sairauksia ja koettelemuksia pidetään epäuskon seurauksina. Tällainen opetus ei ole Raamatun mukaista. Sairauksilla ja koettelemuksillakin voi olla salattu tarkoitus, jonka tietää yksin Jumala. Jumalan suunnitelmat ihmisiä kohtaan tähtäävät iankaikkisuuteen. Jumala voi tahtoessaan myös parantaa ihmisen ja kääntää kaiken parhain päin.
Sokea näki jälleen
Evankeliumitekstissä Jeesus voiteli seuraavaksi miehen silmät syljestä valmistamallaan tahnalla. Sen jälkeen hän kehotti miestä pesemään tahnan pois Siloan lammikossa. Mies palasi näkevänä.
Myös fariseukset saivat tiedon tapahtuneesta. Heidän musta ja paatunut sydämensä ei voinut hyväksyä Jeesuksen ihmetekoa Jumalan Pojan teoksi. Emme tiedä, mitä he sisimmässään ajattelivat. Ulkonaisesti ja sanoin he yrittivät kaikin keinoin mitätöidä ihmeteon toteutumisen.
Tosiasia oli kuitenkin se, että mies oli saanut näkönsä ja parantaja oli ollut tuo mies, joka heidän mielestään herjasi Jumalaa väittämällä olevansa Jumalan Poika. Heidän puheessaan esiintyi usein sana syntinen, ja se tarkoitti aina muita ihmisiä – ei heitä itseään. Myös Jeesus oli heidän mielestään syntinen.
Jumalan Sanan valossa jokainen ihminen on syntinen. Ainoa synnitön oli Jeesus. Tätä eivät fariseukset hengellisesti sokeilla silmillään voineet nähdä. Kun näkönsä saanut mies sanoi fariseuksille: “Ikipäivänä ei ole kuultu, että joku olisi avannut sokeana syntyneen silmät. Jos hän ei olisi Jumalan mies, hän ei olisi pystynyt sellaiseen.” (Joh. 9:32,33.) Tämä oli fariseuksille viimeinen pisara, ja he ajoivat miehen pois.
Sairaat tarvitsevat parantajaa
Ulkona mies tapasi Jeesuksen uudelleen. Jeesus ei ajanut miestä pois luotaan, vaan parani myös hengellisestä sokeudesta. Näin Jeesuksen sanojen mukaisesti Jumalan teot tulivat julki. Jeesus lähetettiin maailmaan tekemään ihmeitä ja tunnustekoja, jotta ihmiset uskoisivat Jumalan voimaan.
Jeesus kävi keskustelua fariseusten kanssa. Hän sanoi: ”Minä olen tullut tähän maailmaan pannakseni toimeen tuomion: sokeat saavat näkönsä ja näkevistä tulee sokeita.” Hän sanoi myös opetuslapsille: “Minä olen maailman valo”. Toisaalla Jeesus myös vastasi heille: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä, jotta he kääntyisivät.” (Luuk. 5:31,32.)
Jeesus on tullut syntisten ja syyllisten Vapahtajaksi. Hänen kehotusksensa vapauttaa taakoista: Kääntykää, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi!
Evankeliumi: Joh. 9:1–7, 39–41
Raamattu 1992: Tien sivussa Jeesus näki miehen, joka oli syntymästään saakka ollut sokea. Opetuslapset kysyivät häneltä: ”Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?” Jeesus vastasi: ”Ei hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki. Nyt, kun vielä on päivä, meidän on tehtävä niitä tekoja, joita lähettäjäni meiltä odottaa. Tulee yö, eikä silloin kukaan kykene tekemään työtä. Niin kauan kuin olen maailmassa, minä olen maailman valo.” Näin sanottuaan Jeesus sylkäisi maahan, teki syljestä tahnaa, siveli sitä miehen silmiin ja sanoi: ”Mene Siloan altaalle ja peseydy.” -- Altaan nimi merkitsee: lähetetty. -- Mies meni, peseytyi ja palasi näkevänä. – – 39 Jeesus sanoi: ”Minä olen tullut tähän maailmaan pannakseni toimeen tuomion: sokeat saavat näkönsä ja näkevistä tulee sokeita.” Muutamat fariseukset, jotka olivat siinä lähellä, kysyivät tämän kuullessaan: ”Et kai tarkoita, että mekin olemme sokeita?” Jeesus vastasi: ”Jos olisitte sokeita, teitä ei syytettäisi synnistä, mutta te väitätte näkevänne, ja sen tähden synti pysyy teissä.”
Biblia: Ja Jeesus, käyden ohitse, näki ihmisen, joka oli sokiana syntynyt. Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä, sanoen: Mestari, kuka syntiä teki, tämäkö eli hänen vanhempansa, että hänen piti sokiana syntymän? Jeesus vastasi: ei tämä syntiä tehnyt eikä hänen vanhempansa; mutta että Jumalan työt hänessä ilmoitettaisiin. Minun tulee tehdä hänen töitänsä, joka minun lähetti, niin kauvan kuin päivä on. Yö tulee, koska ei kenkään taida työtä tehdä. Niin kauvan kuin minä olen maailmassa, niin olen minä maailman valkeus. Kuin hän tämän sanonut oli, sylki hän maahan ja teki loan syljestä ja voiteli sokian silmät loalla. Ja sanoi hänelle: mene ja pese itses lammikossa Siloam, se on niin paljo kuin: lähetetty. Niin hän meni ja pesi itsensä ja tuli näkemään. – – Ja Jeesus sanoi: minä tulin tuomiolle tähän maailmaan, että ne, jotka ei näe, pitää näkemän, ja ne, jotka näkevät, pitää sokiaksi tuleman. Ja muutamat Pharisealaisista, jotka hänen tykönänsä olivat, kuulivat nämät ja sanoivat hänelle: olemmeko mekin sokiat? Jeesus sanoi heille: jos te sokiat olisitte, niin ei olisi teillä syntiä; mutta että te sanotte: me näemme, sentähden teidän syntinne pysyy.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys