Jerusalemissa Lammasportin luona sijaitsi Betesda-niminen paikka, suuri vesiallas, jonka ympärille oli rakennettu pylväshalleja ja -käytäviä. Pylväshalleissa makasi sairaita, jotka odottivat, että altaan vesi alkaisi kuohua. Ihmiset uskoivat, että enkeli aika ajoin pani veden kuohumaan, ja se, joka ensimmäisenä ehti veteen sen jälkeen, parani kaikista sairauksistaan.
Kuka ehtii pysähtyä?
Johannes kertoo evankeliumissaan, kuinka Jeesus saapui Betesdan altaalle. Hän pysähtyi 38 vuotta sairastaneen miehen vuodematon äärelle. Keskustelu, joka käytiin Jeesuksen ja miehen välillä, kertoo karulla tavalla, millaisessa maailmassa sairas joutui elämään.
”Herra, minulla ei ole ketään, joka auttaisi minut altaaseen, kun vesi kuohahtaa. Aina kun yritän sinne, joku toinen ehtii ennen minua.” (Joh. 5:7.) Maailma oli vahvimpien ja nopeimpien, heikommat ja sairaammat jäivät jalkoihin. Kenelläkään ei ollut aikaa auttaa heikoimpia.
Vaikuttaako tutulta vielä parituhatta vuotta myöhemmin? Eikö tämänkin päivän maailmassa näytä olevan niin, että moni ihminen on niin itseensä keskittynyt, että hänen on vaikea huomioida muita. Nykykulttuuri vaatii ihmistä keskittymään omaan hyvinvointiinsa ja panostamaan kaiken tarmonsa ja energiansa oman hyvänsä eteen. Aika riittää juuri ja juuri siihen, lähimmäisen avun tarve jää helposti huomaamatta.
Meidän jokaisen elämä saattaa olla samalla tavalla kiireistä. Kiireen keskellä voi unohtua se, mistä kaikki arkielämämme hyvät ja tarpeelliset asiat tulevat. Jumalan siunaus saattaa alkaa näyttää pelkästään omilta saavutuksilta. Unohtuu, että kaikki, mitä saamme, on Jumalan suurta lahjaa.
Betesda – armon talo
Sana Betesda tarkoittaa suomeksi armon taloa. Jeesuksen toiminta Betesdan altaalla avaa eteemme myös syvällisen kuvan siitä, mitä Jumalan armo tarkoittaa. Se ei suinkaan tarkoittanut sitä, millaiseksi Betesdan altaan äärellä ihmettä odottaneet ihmiset olivat sen ajatelleet: Jumala armahtaa nopeimman ja vahvimman, joka ehtii ensimmäisenä veteen.
Jeesus pysähtyi sellaisen ihmisen kohdalle, joka koki, että hänellä ei ole mitään toivoa. Sellaisen, joka tunnusti, että omat voimat ja kyvyt eivät auta häntä. Pitkään sairastanut sai avun, kun hän sai kuulla Jeesuksen sanat: ”Nouse, ota vuoteesi ja kävele”. Tapahtumassa näemme Jumalan valtakunnan evankeliumin keskeisen olemuksen. Jumalan armo kuuluu juuri sellaiselle, jolla ei ole mitään hyvää esitettävänä Jumalalle.
Armon talon – Jumalan valtakunnan – ovet ovat edelleen avoinna. Jumalan armon evankeliumi etsii ja pysähtyy apua tarvitsevan kohdalle. Vapahtajan sanat kysyvät yhä synnin sairastuttamalta: ”Tahdotko tulla terveeksi?” Siellä, missä ihmisen itseriittoisuus, oma vahvuus ja kyvyt eivät nouse esteeksi, evankeliumin saarna puhdistaa synnistä ja parantaa synnin tuomat viat.
Armon neuvot rohkaisijoina
Evankeliumin synnyttämä usko tuo sydämeen ilon ja kiitollisuuden. Samalla usko avaa myös halun kilvoitella syntiä vastaan. Jeesuksen armon neuvot parantuneelle, uskon lahjan saaneelle miehelle temppelissä rohkaisivat juuri siihen (Joh. 5:14).
Tästä Jumalan armosta Paavalikin kirjoitti Titukselle: ”Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa” (Tit. 2:11–12).
Tapio Karjula
Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
15. sunnuntai helluntaista: Ps. 65:2–6, 9; Jes. 24:14–16; 2. Kor. 9:6–15; Joh. 5:1–15
Julkaistu Päivämiehessä 17.9.2014.
Kuva: SRK:n kuva-arkisto
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys