Lyhyt ja ytimekäs some on ilmiönä laaja ja moniulotteinen osa nykypäivää. Parhaimmillaan some on silloin, kun se tukee ihmisten välisiä suhteita. Näin toteaa Harto Pönkä, sosiaalisen median asiantuntija ja yrittäjä.
Somen erityispiirteitä ovat muun muassa nopeus ja maksuttomuus. Some ei ole läsnä joka hetki, ellei käyttäjä niin halua. Käyttäjä ratkaisee, milloin hän avaa puhelimensa tai tietokoneensa.
– On toisaalta harhakäsitys, että somessa olisi oltava jatkuvasti saavutettavissa, sillä pikemminkin se mahdollistaa sen, että voit osallistua keskusteluihin silloin kuin itsellesi parhaiten sopii, huomauttaa Pönkä.
Maalaisjärki hyväksi avuksi
Maalaisjärki on Harto Pöngän mukaan hyvä pitää mukana sosiaalisessa mediassa toimittaessa.
– Jos jonkin asian julkaisu netissä epäilyttää, sitä ei luultavasti kannata tehdä.
Kannattaa esimerkiksi harkita, mitä tietoja itsestään antaa ja mihin.
– Lähtökohtaisesti kannattaa siis olla varovainen. Jos sitten päättää raottaa yksityisyytensä verhoa, niin on syytä muistaa, että nettiin julkaistua sisältöä voi olla vaikea saada jälkeenpäin poistettua.
Lisäksi sosiaalisessa mediassa on tarpeen tuntea yleisellä tasolla valokuvien julkaisuun liittyvät asiat ja tekijänoikeussäännökset. Toisia mahdollisesti loukkaavia kuvia ei saa julkaista, ja muiden tekemien materiaalien julkaisuun on oltava aina tekijän lupa.
Vanhempien havainnointi tärkeää
Ikävimpiä ilmiöitä somessa on kiusaaminen. Esimerkiksi koulukiusaaminen voi jatkua ja laajentua somessa kouluyhteisön ulkopuolelle. Pönkä muistuttaa kuitenkin, että somessa kiusaaminen voi tulla myös helpommin auttajien tietoon.
– Jos vanhemmat seuraavat lastensa netinkäyttöä – kuten viisasta olisi – voidaan koulukiusaaminen sitä kautta havaita helpommin.
Pinnallinen some?
Somea saatetaan pitää viestintäkanavana, joka tarjoaa väylän vain pinnalliselle keskustelulle. Harto Pönkä näkee asian toisin:
– Sosiaalisen median kautta tulee helpommin otettua puheeksi vaikeiksikin koetut keskustelunaiheet. Sen jälkeen keskustelua voi jatkaa joko puhelimitse tai kasvotusten.
Tekstimuotoinen ajatustenvaihto on tuttua vanhemmillekin sukupolville.
– Aiemmilla sukupolvilla oli tapana kirjoittaa herkimmistä aiheista kirjeitä, mutta nykyisin nuo kirjeenvaihdot käydään somessa yksityisviesteillä. Tekstimuotoisessa keskustelussa päästään jopa nopeammin käsiksi luottamuksellisiin aiheisiin kuin kasvotusten.
Somessakin voi olla ”kotiintuloaika”
Lapsilla tulee olla vanhemmiltaan lupa käyttämiinsä some-palveluihin. Tähän edellyttää jo Suomen lakikin. Lisäksi tulee ottaa huomioon verkkopalvelujen ikärajat – useimmissa yhdysvaltalaisissa palveluissa se on 13 vuotta.
Pönkä rohkaisee kaikkia lasten ja nuorten vanhempia tutustumaan someen, vaikka asia tuntuisi itselle vieraalta. Tutustumisen voi aloittaa vaikka siten, että pyytää aidosti kiinnostuneella mielellä lasta kertomaan ja esittelemään käyttämiään some-palveluita. Siitä keskustelu lähtee.
– Tärkeintä on luoda toimiva keskusteluyhteys, ylläpitää sitä, sopia pelisäännöistä ja tarpeen mukaan tarkistaa niitä. Näin mahdollisista kipeistäkin asioista on helpompi keskustella sitten, jos niitä tulee vastaan.
Somessakin voi ottaa käyttöön ”kotiintuloajan” eli käytännössä laittaa kännykät ja muut laitteet yöksi lataukseen, jotta yö tulisi käytettyä nukkumiseen.
Harto Pönkä kannustaa juttelemaan lapsen kanssa siitä, että kavereista pidetään huolta myös netissä. Heitä puhutellaan kohteliaasti, eikä levitetä kenestäkään perättömiä juttuja.
– On hyvä pitää esillä, miten lapsi voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, miten sosiaalista mediaa käytetään hänen kaveripiirissään.
Liikakäyttö puheeksi
Some on tullut jäädäkseen. Tilastojen mukaan valtaosa suomalaisista käyttää jo sosiaalista mediaa. Liika on kuitenkin liikaa. Sosiaalisesta mediasta voi tulla riippuvaiseksi. Jos jonkun läheisen ihmisen somen käyttö tuntuu liialliselta ja se alkaa haitata muuta elämää, kannattaa asia ottaa puheeksi. Elämä on edelleen mahdollista myös ilman somea.
– Suosittelen itse kutakin pitämään välillä taukoa sosiaalisen median aktiivisesta käytöstä, sanoo Pönkä.
KäYTTäYTYMISOHJEET ELI SOMEKETTI
1. Kunnioita muita ihmisiä ja pyri ymmärtämään heitä – älä provosoi, loukkaa tai levitä kuulopuheita.
2. Jos mokasit, korjaa asia. Ole muutenkin valmis myöntämään, jos olit väärässä.
3. Rajaa avoimuuttasi ja kunnioita muiden asettamia rajoja.
4. Erottele faktat sekä omat ja toisten ihmisten mielipiteet. Perustele väittämäsi.
5. Jos et ole varma, älä julkaise.
(Ohjeet perustuvat Sosiaalisen median käsikirjasta löytyviin netiketin alkeisiin.)
Lue lisää sosiaalisesta mediasta 12.8. ilmestyneestä Päivämiehestä.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys