Alttarilla on Kauko Räisäsen suunnittelema 1977 hankittu metallinen reliefi, jonka nimi on Jumalan voima.
Paula Heikkilä
Alttarilla on Kauko Räisäsen suunnittelema 1977 hankittu metallinen reliefi, jonka nimi on Jumalan voima.
Paula Heikkilä
Paula Heikkilä
Kerava
Seuroissa Keravan kirkossa kuultiin omantunnon hoitamisesta ja uskoa tukevien valintojen tekemisestä.
Keravan kirkossa pidettiin seurat sunnuntaina 24. huhtikuuta. Seuroissa puheet pitivät Kalervo Pöykkö ja Seppo Tevaniemi. Molemmissa puheissa tuli esiin syntien anteeksiantamus, joka antaa voimaa kulkea kohti taivaan kotia.
Synti lukitsee sydämen
Alkuvirren 101 jälkeen Kalervo Pöykön puheen johdantona oli teksti Johanneksen evankeliumin 20. luvusta.
– Opetuslapset olivat lukittujen ovien takana. Opetuslasten pelko oli aito, heidän Mestarinsa oli otettu kiinni ja surmattu julmalla tavalla, Pöykkö sanoi.
– Raamatun valossa lukot ja avaimet tarkoittavat esimerkiksi sitä, että synti toimii lukkona. Synti lukitsee meidät itsekkyyden tielle. Päästön avain avaa lukkomme. Uskovaisellakin voi jäädä omatunto hoitamatta, synti kovettaa sydämemme. Tämän vuoksi on tärkeää hoitaa omaatuntoa, Pöykkö totesi.
Lukitut ovet ja suuri kivi haudan suulla eivät pidätelleet Jeesusta. Jumala näytti voimaansa ja ihmeitään.
– Avaimet ovat tänäänkin käytössä, meitä kehotetaan uskomaan ja kilvoittelemaan. Yhä edelleen kutsutaan ihmisiä sisälle Jumalan valtakuntaan. Usko kantaa iankaikkiseen elämään, Pöykkö lohdutti.
Usko ohjaa valintoja
Virren 422 jälkeen seurapuheen pitänyt Seppo Tevaniemi otti puheensa johdannoksi Johanneksen evankeliumin 21. luvun alusta yhdeksän jaetta. Tekstissä kerrottiin, että osa opetuslapsista oli kalassa, mutta he eivät olleet saaneet kalaa. Jeesus seisoi rannalla ja neuvoi heittämään verkon veneen oikealle puolelle. Tämän jälkeen opetuslapset saivat runsaan saaliin.
– Jeesukselta saamme oikeat ohjeet elämään, Tevaniemi totesi.
– Joudumme tekemään elämässämme valintoja. Aikamme on kuivattava ja puuduttava. Valinnat olisi hyvä tehdä niin, että ne kelpaavat meille ja Pyhälle Hengelle.
Tevaniemi otti esille myös Jeesuksen ja Pietarin armollisen kohtaamisen.
– Edelleen epäilevä, pelkäävä ihminen saa kuulla Hyvän Paimenen äänen ja saa uskoa synnit anteeksi. Siitä saa voimia, Tevaniemi sanoi.
Loppurukouksen jälkeen seuraväki yhtyi kiitosvirteen 327: ”Kaikki maat, te riemuitkaatte, kansat Herraa palvelkaa! Hänen luokseen tulla saatte, sydämestä veisatkaa. Kiitosvirsi kohotkoon, riemuhuuto raikukoon!”
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.