Pixabay
Pixabay
Päivämies
Kirkon perheneuvonnan asiakkaaksi pääsee tällä hetkellä hyvin eri puolilla Suomea. Viime vuonna asiakaskohtaamista oli yli 85 000.
Koronapandemian vaikutuksia perheneuvontaan on kartoitettu elokuussa 2020 sekä 2021 perheasiain neuvottelukeskuksiin lähetetyillä kyselyillä. Viime vuonna kyselyyn vastasi 34 keskusta ja tänä vuonna 36 keskusta neljästäkymmenestä.
Vastanneista 64 % kertoo, että asiakkaiksi pääsevät kaikki halukkaat, ja 22 % kertoo, että lähes kaikki halukkaat voidaan ottaa asiakkaiksi. Luvuissa on tapahtunut kasvua verrattuna edelliseen vuoteen.
– Usein asiakkaat ajattelevat, että perheneuvontaan on pitkät jonot ja vaikea päästä, eivätkä tästä syystä ota yhteyttä. Kannustaisin ihmisiä rohkeasti ottamaan yhteyttä kirkon perheneuvontaan, perheasioiden ja perheneuvonnan johtava asiantuntija Sari-Annika Pettinen toteaa.
Vanhemmuuteen liittyviä kysymyksiä
Erityisesti vanhemmuuteen liittyvät kysymykset ovat lisääntyneet koronapandemian aikana. Myös taloudellinen huoli sekä lähisuhdeväkivalta näkyvät aiempaa enemmän asiakkaiden esiin tuomissa asioissa. Valtaosa perheneuvonnan asiakkaista onkin työikäisiä lapsiperheiden vanhempia.
Lisäksi kyselyssä nousivat esiin vuorovaikutusongelmat, monien asioiden kasaantuminen, yksinäisyyden teemat, mielenterveyden ongelmat sekä yleinen ahdistus ja turhautuminen.
Luottamuksellinen ja maksuton palvelu
Kirkon perheasiain neuvottelukeskuksia on 40 eri puolella Suomea, ja niissä työskentelee yli 160 ammattilaista.
Asiakkuus ei vaadi kirkon jäsenyyttä, ja perheneuvonta on asiakkaalle maksutonta. Noin puolella keskuksista on ostopalvelusopimus kunnan tai kuntayhtymän kanssa perheasioiden sovittelusta ja/tai perheneuvonnasta.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys