Tiedotusvälineiden saamien numeroiden perusteella opistoseurojen osallistujamäärä näytti vähentyneen tänä kesänä. Kyseessä ei kuitenkaan ole suosion lasku, vaan uusi tarkempi laskentaohjeistus.
Suviseurojen ja opistoseurojen osallistujamääriin tulee entistä luotettavammat luvut, mikäli SRK:n liikenneryhmän laskentaohjeistus tulee käyttöön.
Ohjeistus standardisoisi laskentatavat. Tähän asti liikennetoimikunnat ovat käyttäneet väkimäärälaskennassa eri metodeja, kertoo SRK:n liikenneryhmän jäsen Markku Teppo.
– Ohjeistus perustuu kertoimiin, että minkä verran keskimäärin vieraita majoittuu seura-alueella eri majoituskunnissa. Nämä sitten lasketaan yhteen. Kertoimet ovat olleet eri seuroissa erilaiset.
äänekosken Suviseuroissa laskenta tapahtui ohjeistuksen mukaisesti. Opistoseuroissa sitä käytettiin ensimmäistä kertaa.
Uusi laskutapa näkyi Ranualla
Esimerkiksi Ranuan opistoseurojen näennäinen vierasmäärän lasku johtuu Tepon mukaan uudesta ja tarkemmasta laskentatavasta. Ei siitä, että osanotto olisi viime vuotta pienempi. Myös Ranuan laajennettu majoituskapasiteetti oli kuluneena kesänä ensi kertaa käytössä.
– Ilmoitettu väkimäärä, 19 700, vastaa hyvin sitä, minkä verran kalustoa seura-alueelle mahtuu.
Myös muissa opistoseuroissa vierasmäärät laskettiin Tepon mukaan ohjeistuksen mukaisesti.
Tämä kaava pätee
Väkimäärä selviää, kun tiedetään kentällä oleva kalustomäärä, yhdessä majoitusyksikössä majoittuva keskimääräinen joukko ja parkkialueelle pysäköivien autojen keskimääräinen matkustajamäärä. Kalusto lasketaan yhteen ja summa kerrotaan keskiarvoilla.
– Tuloksiin ei lisätä järjestäjien henkilökohtaisia arvioita, Teppo painottaa.
Keskiarvot saadaan haastattelulla. 60 majoituskunnasta kysytään, montako henkilöä yksikössä majoittuu. Esimerkiksi asuntoautoon majoittuu keskimäärin 5,33 henkilöä.
Laskentatavan virhemarginaali on Tepon mukaan muutama prosentti.
Periaatteessa liikennetoimikunta ei väkimäärätietoja tarvitse.
– Sille on tärkeämpää tietää kaluston määrä ja sen ajallinen jakautuminen. Tänä vuonna muun muassa siitä syystä, ettei Liimattalan kylän ohi menevä Suomen tärkein rahtiväylä, nelostie, menisi tukkoon suviseuraliikenteen takia.
Kuvituskuva: äänekosken Suviseurojen kuvapalvelu
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys