JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Uutiset

Laulun­tekijälle avautui Jumalan armo

Uutiset
27.3.2023 14.00

Juttua muokattu:

27.3. 13:59
2023032713594720230327140000

Sini Yr­jä­nä

Sii­ka­jo­ki

Luo­hu­a­lais­syn­tyi­sen lau­lun­te­ki­jän Juho Ran­gi­sen elä­mä ja pa­ran­nuk­sen teko kiin­nos­ti­vat ai­kuis­ten­ker­ho­lai­sia.

Sii­ka­jo­en ja Sii­ka­lat­van alu­een rau­ha­nyh­dis­tys­ten ai­kuis­ten­ker­ho­lai­set ko­koon­tui­vat Ruu­kin rau­ha­nyh­dis­tyk­sel­le kuu­le­maan luo­hu­a­lais­syn­tyi­sen lau­lu­ru­noi­li­ja Juho Ran­gi­sen elä­mä­vai­heis­ta. Leo Väy­ry­sen pi­tä­män esi­tyk­sen lo­mas­sa lau­let­tiin Ran­gi­sen sa­noit­ta­mia Sii­o­nin lau­lu­ja ja vir­siä.

Ran­ki­sen elä­män­vai­heis­ta ker­to­nut ja Ran­gi­sen kir­joi­tus­ten kat­kel­mia si­säl­tä­nyt alus­tus he­rät­ti kuu­li­jois­sa muis­to­ja ja su­ku­juu­ri­a­kin sel­vi­tel­tiin. Ran­gi­sen elä­mäs­sä nä­kyi Ju­ma­lan ar­mon suu­ruus, ja hä­nen us­ko­vai­se­na kir­joit­ta­mien lau­lu­jen ja kir­jei­den teks­tit loh­dut­ti­vat ja roh­kai­si­vat us­ko­maan.

Kan­san­va­lis­ta­jas­ta lau­lu­kir­jan toi­mit­ta­jak­si

Juho Ran­gi­nen syn­tyi 30. elo­kuu­ta 1851 Paa­vo­lan pi­tä­jän Luo­hu­an ky­län Ran­kis­pe­räl­lä Kär­pän tor­pas­sa. Myö­hem­min hä­nen isän­sä os­ti Iso-Ran­gi­sen ta­lon, jos­ta tuli Ran­gi­sen ko­ti­paik­ka kuo­le­maan­sa 3. elo­kuu­ta 1884 as­ti.

Ky­nä­mies nurk­ka­sih­tee­ri­nä

Ran­gi­nen kävi Raa­hen kak­si­luok­kai­sen ala-al­keis­kou­lun 1955–56, jos­sa hän op­pi luku- ja kir­joi­tus­tai­don, las­ke­mi­sen sekä kiin­nos­tuk­sen his­to­ri­aan, maan­tie­toon, us­kon­toon ja suo­men kie­leen.

Luku- ja kir­joi­tus­tai­tois­ta Ran­gis­ta sa­not­tiin ko­ti­ky­läl­lään Ran­ki­sen mais­te­rik­si. Ran­gi­sen lah­joil­la oli käyt­töä. Hä­nes­tä tuli “nurk­ka­sih­tee­ri”; hän laa­ti pe­run­kir­joi­tuk­sia ja pal­ve­li aloit­te­le­vaa kun­nal­lis­hal­lin­toa ti­las­to­tie­don ke­rää­jä­nä ja ti­lin­tar­kas­ta­ja­na. Leh­ti­kir­joi­tuk­sis­saan Ran­gi­nen tar­kas­te­li kun­nal­lis­hal­lin­non on­gel­mia, 1860-lu­vun näl­kä­a­jan jäl­kei­sen toi­meen­tu­lon vai­keuk­sia ja suo­men­kie­li­sen kan­san si­vis­tä­mis­tä.

Ran­gi­nen tun­net­tiin lau­lun­te­ki­jä­nä. Hä­nen lau­lu­jen­sa ai­hei­na oli­vat syn­nyin­maan rak­kaus, luon­non kau­neus, nuor­ten rak­kaus, mie­liä kuo­hut­ta­neet on­net­to­muu­det, mur­hat ja so­dat.

Avuk­si si­vis­tys

Les­ta­di­o­lai­suus tuli Ran­gi­sen ko­ti­seu­duil­le 1870-lu­vul­la. Ran­gi­nen kuu­lui elä­vän kris­til­li­syy­den vas­tus­ta­jiin; hän par­ja­si sa­no­ma­leh­ti­kir­joi­tuk­sis­sa ko­ti­seu­duil­leen le­vi­ä­vää lii­ket­tä.

Ran­gi­ses­ta tuli kan­san­va­lis­ta­ja ja suo­ma­lai­suu­saat­teen kan­nat­ta­ja. Hän ajat­te­li, et­tä suo­men­kie­li­sen kan­san kes­kuu­des­sa ylei­se­nä ol­lut juop­pous sekä muut pa­heet lop­pui­si­vat ja kan­sa ja­los­tui­si, kun tie­toa ja si­vis­tys­tä li­sät­täi­siin. Ran­gi­sen mie­les­tä ke­hi­tyk­sen jar­ru­ja oli­vat van­ha tai­kaus­ko ja les­ta­di­o­lai­suus.

Epä­toi­vos­ta rau­haan ja iloon

Ran­gi­nen kui­ten­kin huo­ma­si omas­sa elä­mäs­sään, et­tä mitä enem­män hän opis­ke­li ja yrit­ti ja­los­taa it­se­ään, sen sy­vem­mäl­le pa­hei­siin ja syn­tie­lä­mään hän va­jo­si. Lo­pul­ta myös mai­ne ja ter­veys me­ni­vät.

Elä­män lui­su­es­sa huo­nom­paan suun­taan Ran­gi­nen kir­joit­ti: “Minä tais­te­lin jär­ke­ni kans­sa, häi­lyin sin­ne tän­ne ja mie­leen tuli lo­pul­ta, et­tä ovat­ko ne les­ta­di­o­lai­set sit­ten­kin oi­ke­as­sa, kun ne sa­noi­vat, et­tä pa­heet ei­vät joh­du tie­don ja va­lis­tuk­sen puut­tees­ta, vaan syn­nyn­näi­ses­tä tai­pu­muk­ses­ta, jos­ta pää­se­mi­sek­si ei au­ta muu kuin teh­dä pa­ran­nus.”

Tut­tu­jen kan­san­va­lis­ta­jien pa­ran­nuk­sen teot ajoi­vat Ran­gis­ta sa­moil­le as­ke­lil­le. Iis­sä jah­ti­vou­ti ja les­ta­di­o­lai­suu­den par­jaa­ja Kaar­lo Vei­jo­la ja Rant­si­las­sa nurk­ka­sih­tee­ri Mat­ti Leh­to sai­vat pa­ran­nuk­sen ar­mon, jois­ta kum­pi­kin pyy­si leh­des­sä an­teek­si les­ta­di­o­lai­sil­ta.

Leh­to kir­joit­ti Ran­gi­sel­le les­ta­di­o­lai­sia puol­ta­van kir­jeen, jos­sa hän mai­nit­si, et­tä sie­lun oi­kea si­säi­nen si­vis­tys ta­pah­tuu oman­tun­non kaut­ta uu­des­ti­syn­ty­mi­ses­sä. Tämä vai­kut­ti Ran­gi­seen.

Ran­gi­sen val­ta­si epä­toi­vo, Ju­ma­la näyt­täy­tyi an­ka­ra­na kos­ta­ja­na ja it­se­ään hän piti ka­do­tuk­sen lap­se­na. Epä­toi­vo sai vaih­tua Ju­ma­lan lap­sen rau­hak­si pää­si­äis­seu­rois­sa, jos­sa us­ko kir­kas­tui oma­koh­tai­sek­si, omal­le koh­dal­le us­ko­tun so­vi­tus­työn kaut­ta.

Työ ko­ti­seu­dun hy­väk­si jat­kui

Pa­ran­nuk­sen ar­mon saa­tu­aan ke­vääl­lä 1880 Ran­gi­nen kir­joit­ti Kris­til­li­seen kuu­kau­si­leh­teen kir­joi­tuk­sen “Tun­nus­tus”, jos­sa hän ker­toi pa­ran­nuk­sen ar­mon saa­mi­ses­taan ja pyy­si an­teek­si ai­em­pia kir­joi­tuk­si­aan. Hän ha­lu­si so­pia asi­at yh­tä laa­jas­ti kuin oli pa­hen­nus­ta ai­heut­ta­nut.

Ran­gi­nen jat­koi työ­tä oman ko­ti­seu­tun­sa hy­väk­si. Ran­gi­nen toi­mit­ti en­sim­mäi­sen les­ta­di­o­lais­ten lau­lu­kir­jan Ju­ma­lan kan­san mat­ka­lau­lu­ja. Kir­jas­sa oli 18 lau­lua, jois­ta puo­let on Ran­gi­sen kir­joit­ta­mia. Ran­gi­nen kuo­li vain 33-vuo­ti­aa­na keuh­ko­tau­tiin oman ko­ti­pii­rin­sä ai­tas­sa.

25.4.2024

Jeesus sanoo: ”Minä näen teidät vielä uudelleen, ja silloin teidän sydämenne täyttää ilo, jota ei kukaan voi teiltä riistää.” Joh. 16:22

Viikon kysymys