Porissa juhlistettiin pyhäinpäiväviikonloppuna rauhanyhdistyksen 125-vuotista taivalta. Juhlassa puhuttiin rauhanyhdistysten perustehtävästä, evankeliumin esillä pitämisestä. Sunnuntain seurapuheissa olivat esillä luottamus, taivaallisen ruoan merkitys uskon matkalla ja uskovaisen ihmisen päämäärä, taivaan koti.
Haastavat alkuajat
Yhdistyksen historiaa valaisevan puheenvuoron juhlassa pitänyt Pekka Vuonokari havainnollisti niitä olosuhteita, joissa Porissa yhdistyksen alkuaikoina elettiin. Vuonna 1852 koetteli suurpalo, vähän myöhemmin nälkävuodet. Koettiin myös Venäjän sortokausi sekä useat sodat ja yhteiskunnalliset murrokset.
Yhdistyksen pöytäkirjoissa on muutama merkintä, jotka liittyvät kansan vaiheisiin. Talvisodan ajalta on maininta, että ompeluseuroja pidetään sitten kun ajat paranevat, ja jatkosodan ajalla varauduttiin majoittamaan rukoushuoneelle pommituksen jalkoihin jääneitä ja inkeriläisiä.
Yhdistyksen säännöistä ja pöytäkirjoista Vuonokari oli löytänyt yksityiskohtia, joilla on viestiä tähänkin aikaan. Yhdistyksen ensimmäisissä säännöissä päätettiin muun muassa ottaa jäseniksi ”ilman rajoitusta kumpaakin sukupuolta kaikista kansanluokista”. 1960-luvun alusta löytyneen merkinnän mukaan johtokunta oli antanut tehtäväksi tehdä lisää naulakoita erityisesti lapsia varten.
Puheenvuoronsa lopuksi Vuonokari muistutti, että rauhanyhdistys on vain työkalu evankeliumin työn tekemiseksi. Myös SRK:n tervehdyksen juhlaan tuonut Hannu Kallunki muistutti tästä rauhanyhdistysten perustehtävästä.
Päämääränä taivas
Sunnuntain seuroissa Hannu Kallunki muistutti kuulijoita ajallisen matkamme päämäärästä, taivaan kodista. Saarnan pohjana oli jäähyväispuhe, jolla Mooses hyvästeli rakkaan kansansa (5. Moos. 8:1–10).
Kallunki kertoi, että uskovaiset elävät ylösnousemususkon varassa. Uskomiseen ei tarvita omaa taitoa tai voimaa, sillä ainut voima on kätketty evankeliumiin ja sovitustyöhön.
Kallungin toisessa saarnassa aiheen käsittely jatkui ensimmäisen Pietarin kirjeen johdattelemana. Hän totesi, että haastetta voi tuoda esimerkiksi vierauden kokemus:
– Nykyajan modernille ihmiselle on epätodellista, että joku elää elämänsä tähdäten tuonpuoleiseen, taivaaseen. Uskovainen elää todeksi sanontaa ”käsi aurassa ja sydän taivaassa”.
Edessäpäin on hyvää
Pentti Vinnurvan puhe (Luuk. 24:41–53) käsitteli sitä, kuinka saarnamiehet ovat Jumalan renkipoikia jakaessaan taivaallista ruokaa.
– Vaikka ajassamme on näkyvissä suunta, jossa hylätään Jumalan sanan arvot, on samaan aikaan lähetystyön määrä kasvanut valtavasti. Maailmassa on vielä Sanan nälkää, Vinnurva totesi.
Eero Nuolioja rohkaisi puheessaan Heprealaiskirjeen 11. luvun pohjalta uskomaan ja luottamaan, kuten jo Aabraham aikoinaan – hän ei halunnut hylätä Jumalan lupauksia.
– Jumala valmistaa meille kaupunkia, johon pääsevät uskovaiset asukkaiksi. Ei ole väliä, onko maallinen asumus vaikka Tyrnävän peltolakeuksilla tai Porin kaupungissa, kun käy kutsu taivaan kaupungin asukkaaksi, sanoi Nuolioja.
Henrik Paukkusen mielestä valvojana on helppo kuunnella puheita: ”Täällä on aina niin rauhallista, että ihan ihmettelen sitä välillä.”
Lue lisää Porin juhlasta 13.11. ilmestyvästä Päivämiehestä.
Teksti: Sirkka Vuorisalo, Elina Peltomaa
Kuvat: Mikko Tyni, Juho Linna
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys