Maailman luominen, Laestadiuksen luontosuhde sekä uskon ja tieteen suhde olivat alustaja Jari Kupsalan tarkastelussa Vaasan kesäseuroissa.
Usko ja tiede tutkivat syvällisiä kysymyksiä, mutta kumpikin omasta näkökulmastaan, hän tähdensi alustuksessaan.
– Niiden ei välttämättä tarvitse olla ristiriidassa keskenään, hän huomautti.
Ihmiset haluavat pohtia asioita myös oman ymmärryksensä näkökulmasta ja ovat pyrkineet luomaan loogisia selityksiä elämän kehittymiselle maapallolla.
– Välttämättä kaikki teoriat eivät pyri ristiriitaan Raamatun kanssa. Raamattu ei kerro, millä tavalla Jumala teki luomistyötään luomispäivien ja aikojen kuluessa, Kupsala huomauttaa.
Luomiskertomus keskittyy Jumalaan
Maailman luominen jäi ihmiseltä näkemättä.
– Kukaan ei ole ollut seuraamassa ja dokumentoimassa maailman syntyä. Niin tieteelliset kuin uskonnollisetkin selitykset ovat syntyneet paljon itse tapahtuman jälkeen, Kupsala sanoi.
– Raamatun luomiskertomukset heijastavat syntyajankohtiensa kulttuurin käsitystä maailmasta ja todellisuudesta.
Kupsalan mukaan Raamatun luomiskertomusten fokus on Jumalassa, ei siinä, onko luomisprosessi sovitettavissa nykyiseen tieteelliseen tietoon.
– Vaikka tietomme maailman synnystä ja luomakunnan tapahtumista muuttuu ja tarkentuu, uskon kautta käsityksemme Jumalasta kaiken luojana voi samalla vahvistua.
Raamatussa apostoli toteaa, että uskon avulla me ymmärrämme, että maailmat on Jumalan sanalla luotu ja näkyvä on syntynyt näkymättömästä (Hepr. 11:3).
Ympäristön hyödyntäminen ja suojelu
Alustus käsitteli myös luonnonsuojelua ja ympäristön saastumista.
Raamattu kertoo, että Jumala asetti ihmisen viljelemään ja varjelemaan maata. Jari Kupsala toteaa ihmiskunnan heränneen luomakunnan liialliseen kuluttamiseen, jopa riistämiseen.
– On havahduttu ilmaston muuttumiseen ja kyselty, miten pitkälle ihmisellä on oikeus mennä.
Aikanaan Lars Levi Laestadius eli läheisessä yhteydessä luontoon.
– Hän tutki luontoa nimenomaan Jumalan luomistyönä. Laestadius piti kiinni raamatullisesta näkemyksestä, että ihmisellä on sekä viljelijän että varjelijan tehtävä.
Syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen ei ole onnistunut luomakunnan viljelyssä ja varjelussa Jumalan tarkoittamalla tavalla, Kupsala toteaa.
– Kunkin sukupolven on löydettävä sellaiset elämäntavat, joiden vallitessa viljelyn ja varjelun tehtävät ovat sopusoinnussa, hän pohtii.
Lue 5. syyskuuta ilmestyneestä Päivämiehestä Vaasan seuravieraiden ajatuksia luonnosta ja luomakunnasta.
Teksti: Pirkko Hurtig
Kuva: Jani Muikku
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys