JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hartauskirjoitukset

Viimeinen tuomio on osa uskoa

Hartauskirjoitukset
16.11.2025 9.00

Juttua muokattu:

14.11. 14:21
2025111414211620251116090000

Eveliina Saukko

Eveliina Saukko

Har­ri Hy­vä­ri

Vie­lä on ar­mon ai­ka, mut­ta Raa­ma­tun ja us­kon­tun­nus­tuk­sen mu­kai­ses­ti vii­mei­nen tuo­mio erot­taa us­kos­ta osat­to­mat ikui­seen eroon Ju­ma­las­ta ja kut­suu us­ko­vai­set pe­ri­mään tai­vaan val­ta­kun­nan.

Kirk­ko­vuo­si al­kaa ad­ven­tin ja jou­lun ajas­ta, jol­loin juh­li­taan Jee­suk­sen syn­ty­mää. Pää­si­äi­nen on kirk­ko­vuo­den suu­rin juh­la, ja sil­loin hil­jen­ny­tään Jee­suk­sen kär­si­mys­tien, ris­tiin­nau­lit­se­mi­sen ja ylös­nou­se­muk­sen sa­no­maan. Kirk­ko­vuo­si puo­les­taan päät­tyy tuo­mi­o­sun­nun­tai­hin, joka on tu­le­va­na sun­nun­tai­na.

Tuo­mi­o­sun­nun­tain toi­nen nimi on Kris­tuk­sen ku­nin­kuu­den sun­nun­tai. Päi­vän evan­ke­liu­mi­teks­ti al­kaa sa­noil­la: “Kun Ih­mi­sen Poi­ka tu­lee kirk­kau­des­saan kaik­kien en­ke­lien­sä kans­sa, hän is­tuu­tuu kirk­kau­ten­sa val­tais­tui­mel­le” (Matt. 25:31). Näin Jee­sus tu­lee vii­mei­se­nä päi­vä­nä maan pääl­le, täl­lä ker­taa ku­nin­kaa­na.

Jee­sus tu­lee ja tuo­mit­see

Us­kon­tun­nus­tuk­sen mu­kaan Jee­sus tu­lee toi­sen ker­ran maan pääl­le tuo­mit­se­maan elä­viä ja kuol­lei­ta. Näin vii­mei­nen tuo­mio on olen­nai­nen osa kris­til­lis­tä us­koa. Jo­han­nes ker­too Il­mes­tys­kir­jas­sa seu­raa­vas­ti: “Minä näin suu­ren val­ke­an val­tais­tui­men ja sen, joka sil­lä is­tuu. Hä­nen kas­vo­jen­sa edes­tä pa­ke­ni­vat maa ja tai­vas, ei­kä niis­tä jää­nyt jäl­ke­ä­kään. Näin myös kuol­leet, suu­ret ja pie­net, sei­so­mas­sa val­tais­tui­men edes­sä. Kir­jat avat­tiin, avat­tiin myös elä­män kir­ja, ja kuol­leet tuo­mit­tiin sen pe­rus­teel­la, mitä kir­joi­hin oli mer­kit­ty, ku­kin te­ko­jen­sa mu­kaan.” (Ilm. 20:11–12.)

Tuo­mio on sa­na­na pe­lot­ta­va, ei­kä sitä tänä päi­vä­nä pal­joa käy­te­tä. Raa­ma­tun ope­tus­ta py­ri­tään ve­sit­tä­mään täl­tä osin. Eri­tyi­ses­ti Il­mes­tys­kir­jan tuo­mio epä­us­koi­sen ih­mi­sen koh­dal­ta on hät­käh­dyt­tä­vä: “Jo­kai­nen, jon­ka ni­meä ei löy­ty­nyt elä­män kir­jas­ta, hei­tet­tiin tuo­hon tu­li­seen jär­veen” (Ilm. 20:15). Sa­mal­la ta­val­la päi­vän evan­ke­liu­mi­teks­ti to­dis­taa: “Sit­ten hän sa­noo va­sem­mal­la puo­lel­laan ole­vil­le: ’Men­kää pois mi­nun luo­ta­ni, te ki­ro­tut, ikui­seen tu­leen, joka on va­rat­tu Saa­ta­nal­le ja hä­nen en­ke­leil­leen’” (Matt. 25:41).

Näin va­ka­va tuo­mio on va­rat­tu ih­mi­sel­le, jon­ka nimi ei ole elä­män kir­jas­sa, eli jol­la ei ole elä­vää us­koa sy­dä­mel­lään. Vie­lä kuu­luu kui­ten­kin kut­su Ju­ma­lan val­ta­kun­nan asuk­kaak­si. Tä­män kut­sun vas­taa­not­ta­mal­la us­kon­sa me­net­tä­nyt ih­mi­nen tu­lee Ju­ma­lan lap­sek­si, ja hä­net kut­su­taan ker­ran Ju­ma­lan luo tai­vaan ko­tiin.

Us­ko­vai­nen saa kut­sun

Vii­mei­se­nä päi­vä­nä tuo­mi­taan kah­den­lai­sia ih­mi­siä. Us­kos­ta osat­to­mat jou­tu­vat ikui­seen eroon Ju­ma­las­ta. Us­ko­vai­sel­le ih­mi­sel­le kuu­luu seu­raa­van­lai­nen kut­su: “Tul­kaa tän­ne, te Isä­ni siu­naa­mat. Te saat­te nyt pe­riä val­ta­kun­nan, joka on ol­lut val­mii­na tei­tä var­ten maa­il­man luo­mi­ses­ta as­ti.” (Matt. 25:34.)

Myös Il­mes­tys­kir­ja ker­too van­hurs­kait­ten tuo­mi­os­ta: “Ja minä kuu­lin val­tais­tui­men luo­ta voi­mak­kaan ää­nen, joka sa­noi: ’Kat­so, Ju­ma­lan asuin­si­ja ih­mis­ten kes­kel­lä! Hän asuu hei­dän luo­naan, ja heis­tä tu­lee hä­nen kan­san­sa. Ju­ma­la it­se on hei­dän luo­naan, ja hän pyyh­kii hei­dän sil­mis­tään joka ai­no­an kyy­ne­leen. Kuo­le­maa ei enää ole, ei mur­het­ta, va­li­tus­ta ei­kä vai­vaa, sil­lä kaik­ki en­ti­nen on ka­don­nut.’” (Ilm. 21:2–4.)

Us­ko­vai­nen ih­mi­nen on saa­nut us­kon aar­teen sy­dä­mel­leen ja pi­tää sitä elä­män kal­leim­pa­na ja tär­keim­pä­nä asi­a­na. Hä­nen ni­men­sä on vii­mei­sel­lä tuo­mi­ol­la elä­män kir­jas­sa. Tä­män vuok­si kan­nat­taa kil­voi­tel­la lop­puun saak­ka.

Evan­ke­liu­mi­teks­ti Matt. 25:31–46

Raa­mat­tu 1992: ”Kun Ih­mi­sen Poi­ka tu­lee kirk­kau­des­saan kaik­kien en­ke­lien­sä kans­sa, hän is­tuu­tuu kirk­kau­ten­sa val­tais­tui­mel­le. Kaik­ki kan­sat koo­taan hä­nen eteen­sä, ja hän erot­taa ih­mi­set toi­sis­taan, niin kuin pai­men erot­taa lam­paat vuo­his­ta. Hän aset­taa lam­paat oi­ke­al­le ja vuo­het va­sem­mal­le puo­lel­leen. Sit­ten ku­nin­gas sa­noo oi­ke­al­la puo­lel­laan ole­vil­le: ’Tul­kaa tän­ne, te Isä­ni siu­naa­mat. Te saat­te nyt pe­riä val­ta­kun­nan, joka on ol­lut val­mii­na tei­tä var­ten maa­il­man luo­mi­ses­ta as­ti. Mi­nun oli näl­kä, ja te an­noit­te mi­nul­le ruo­kaa. Mi­nun oli jano, ja te an­noit­te mi­nul­le juo­ta­vaa. Minä olin ko­di­ton, ja te otit­te mi­nut luok­sen­ne. Minä olin alas­ti, ja te vaa­te­tit­te mi­nut. Minä olin sai­ras, ja te kä­vit­te mi­nua kat­so­mas­sa. Minä olin van­ki­las­sa, ja te tu­lit­te mi­nun luok­se­ni.’ Sil­loin van­hurs­kaat vas­taa­vat hä­nel­le: ’Her­ra, mil­loin me näim­me si­nut nä­lis­sä­si ja an­noim­me si­nul­le ruo­kaa, tai ja­nois­sa­si ja an­noim­me si­nul­le juo­ta­vaa? Mil­loin me näim­me si­nut ko­dit­to­ma­na ja otim­me si­nut luok­sem­me, tai alas­ti ja vaa­te­tim­me si­nut? Mil­loin me näim­me si­nut sai­raa­na tai van­ki­las­sa ja kä­vim­me si­nun luo­na­si?’ Ku­nin­gas vas­taa heil­le: ’To­ti­ses­ti: kai­ken, min­kä te olet­te teh­neet yh­del­le näis­tä vä­häi­sim­mis­tä vel­jis­tä­ni, sen te olet­te teh­neet mi­nul­le.’ Sit­ten hän sa­noo va­sem­mal­la puo­lel­laan ole­vil­le: ’Men­kää pois mi­nun luo­ta­ni, te ki­ro­tut, ikui­seen tu­leen, joka on va­rat­tu Saa­ta­nal­le ja hä­nen en­ke­leil­leen. Mi­nun oli näl­kä, mut­ta te et­te an­ta­neet mi­nul­le ruo­kaa. Mi­nun oli jano, mut­ta te et­te an­ta­neet mi­nul­le juo­ta­vaa. Minä olin ko­di­ton, mut­ta te et­te ot­ta­neet mi­nua luok­sen­ne. Minä olin alas­ti, mut­ta te et­te vaa­tet­ta­neet mi­nua. Minä olin sai­ras ja van­ki­las­sa, mut­ta te et­te käy­neet mi­nua kat­so­mas­sa.’ Sil­loin nä­mä­kin ky­sy­vät: ’Her­ra, mil­loin me näim­me si­nut nä­lis­sä­si tai ja­nois­sa­si, ko­dit­to­ma­na tai alas­ti, tai sai­raa­na tai van­ki­las­sa, em­me­kä aut­ta­neet si­nua?’ Sil­loin hän vas­taa heil­le: ’To­ti­ses­ti: kai­ken, min­kä te olet­te jät­tä­neet te­ke­mät­tä yh­del­le näis­tä vä­häi­sim­mis­tä, sen te olet­te jät­tä­neet te­ke­mät­tä mi­nul­le.’ Ja niin he läh­te­vät, toi­set ian­kaik­ki­seen ran­gais­tuk­seen, mut­ta van­hurs­kaat ian­kaik­ki­seen elä­mään.”

16.11.2025

Jeesus sanoo: ”Valvokaa, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä.” Matt. 25:13

Viikon kysymys