Eveliina Saukko
Eveliina Saukko
Harri Hyväri
Vielä on armon aika, mutta Raamatun ja uskontunnustuksen mukaisesti viimeinen tuomio erottaa uskosta osattomat ikuiseen eroon Jumalasta ja kutsuu uskovaiset perimään taivaan valtakunnan.
Kirkkovuosi alkaa adventin ja joulun ajasta, jolloin juhlitaan Jeesuksen syntymää. Pääsiäinen on kirkkovuoden suurin juhla, ja silloin hiljennytään Jeesuksen kärsimystien, ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen sanomaan. Kirkkovuosi puolestaan päättyy tuomiosunnuntaihin, joka on tulevana sunnuntaina.
Tuomiosunnuntain toinen nimi on Kristuksen kuninkuuden sunnuntai. Päivän evankeliumiteksti alkaa sanoilla: “Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle” (Matt. 25:31). Näin Jeesus tulee viimeisenä päivänä maan päälle, tällä kertaa kuninkaana.
Jeesus tulee ja tuomitsee
Uskontunnustuksen mukaan Jeesus tulee toisen kerran maan päälle tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Näin viimeinen tuomio on olennainen osa kristillistä uskoa. Johannes kertoo Ilmestyskirjassa seuraavasti: “Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään. Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.” (Ilm. 20:11–12.)
Tuomio on sanana pelottava, eikä sitä tänä päivänä paljoa käytetä. Raamatun opetusta pyritään vesittämään tältä osin. Erityisesti Ilmestyskirjan tuomio epäuskoisen ihmisen kohdalta on hätkähdyttävä: “Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen” (Ilm. 20:15). Samalla tavalla päivän evankeliumiteksti todistaa: “Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen’” (Matt. 25:41).
Näin vakava tuomio on varattu ihmiselle, jonka nimi ei ole elämän kirjassa, eli jolla ei ole elävää uskoa sydämellään. Vielä kuuluu kuitenkin kutsu Jumalan valtakunnan asukkaaksi. Tämän kutsun vastaanottamalla uskonsa menettänyt ihminen tulee Jumalan lapseksi, ja hänet kutsutaan kerran Jumalan luo taivaan kotiin.
Uskovainen saa kutsun
Viimeisenä päivänä tuomitaan kahdenlaisia ihmisiä. Uskosta osattomat joutuvat ikuiseen eroon Jumalasta. Uskovaiselle ihmiselle kuuluu seuraavanlainen kutsu: “Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.” (Matt. 25:34.)
Myös Ilmestyskirja kertoo vanhurskaitten tuomiosta: “Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: ’Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.’” (Ilm. 21:2–4.)
Uskovainen ihminen on saanut uskon aarteen sydämelleen ja pitää sitä elämän kalleimpana ja tärkeimpänä asiana. Hänen nimensä on viimeisellä tuomiolla elämän kirjassa. Tämän vuoksi kannattaa kilvoitella loppuun saakka.
Evankeliumiteksti Matt. 25:31–46
Raamattu 1992: ”Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’ Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’ Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ Silloin nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’ Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’ Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.”
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Joulun sanomaa Vanhan testamentin lupauksesta Jeesuksen syntymään. Yksinlauluja ja duettoja kitaran, jousikvartetin ja basso continuon säestyksellä sekä lauluyhtye- ja soitinmusiikkia.
Tämänvuotisen joululehden teemana on lupaus. Lehdessä käydään läpi sekä Jumalan lupauksia ihmisille että ihmisten lupauksia Jumalalle ja toisilleen.