Lukijan kuva: Sisko
Lukijan kuva: Sisko
Mikko Pisilä
Kun Juudan valtio ja sen pääkaupunki Jerusalem temppeleineen oli tuhottu, jäljelle jäänyt kansa oli epätoivon vallassa (Hes. 37:11). Tuho oli synnin seurausta ja Jumalan rangaistus, josta Herran profeetat olivat varoittaneet (Jes. 5:24–25). Tässä tilanteessa profeetat saivat välitettäväksi uuden viestin: ”Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani, sanoo teidän Jumalanne (Jes. 40:1)”.
Jumala ei ollut hylännyt pakkosiirtolaisuuteen joutunutta kansaansa. Se oli läksynsä oppinut, ja nyt sen oli aika saada lohdutusta: ”En minä ikuisesti ole teihin vihastunut enkä loputtomiin teitä syytä. Jos niin tekisin, teidän voimanne herpoaisi eikä yksikään luoduistani kestäisi minun edessäni. Hetkeksi minä vihastuin tähän syntiseen kansaan, löin sitä ja käänsin vihassani kasvoni pois. Harhautuneena se kulki omien halujensa teitä. Ne tiet minä olen nähnyt. Mutta nyt tahdon parantaa tämän kansan, johtaa sen askelia, tahdon antaa sille lohdutuksen. Sen surevien huulille minä annan ylistyksen hedelmän. Minä annan rauhan, rauhan lähelle ja kauas – sanoo Herra – ja minä parannan heidät.” (Jes. 57:16–18.)
Rauha laskeutui Juudaan, ja kansan askeleet kulkivat pakkosiirtolaisuudesta takaisin omaan maahan. Jerusalemin temppeli rakennettiin uudelleen, ja sen pihoilla kaikui ylistyslaulu. Kuitenkin evankelista Luukas kertoo Jerusalemissa eläneestä Simeon-nimisestä miehestä, että hän ”odotti Israelille luvattua lohdutusta” (Luuk. 2:25). Vaikka pakkosiirtolaisuuden ajasta oli kulunut vuosisatoja ja moni asia oli paremmin kuin silloin, jotain vielä puuttui. Kun Simeon sai temppelin pihalla syliinsä Jeesus-lapsen, hän näki Jumalan kansan odotuksen täyttyneen (Luuk. 2:28–32).
Jeesus-lapsesta kasvoi julistaja, joka lupasi murheellisille lohdutuksen (Matt. 5:4). Hänen opetukseensa sisältyi usein lohduttava kehotus: ”Älkää pelätkö” (Matt. 17:7). Häneen luokseen kerääntyi joukoittain kärsiviä ihmisiä, jotka löysivät lohdun ja turvan (Matt. 4:23–25). Hänellä oli lohduttava viesti niille, jotka pelkäsivät synnin seurauksia ja Jumalan rangaistusta: ”Ole rohkealla mielellä, poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi” (Matt. 9:2). Näissä sanoissa oli voima, joka sai ihmiset ylistämään Jumalaa (Matt. 9:8).
Ennen kuin Ihmisen Poika korotettiin, hän puhui omilleen rohkaisevasti. Vaikka hän oli lähdössä Isän luo, he eivät jäisi yksin. Hän lupasi heille Pyhän Hengen lohduttajaksi ja puolustajaksi (Joh. 14:16–17). Näin pysyisi voimassa Jesajan kirjan lupaus: ”Korkea ja ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: – Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta minä asun myös murtuneiden ja nöyrien luona. Minä virvoitan murtuneiden hengen ja herätän eloon nöyrien sydämen.” (Jes. 57:15.)
Pyhän Hengen saarnavirka kirkastaa yhä taivaallisen Isän rakkautta hänen Poikansa evankeliumissa (2. Kor. 3–4). Kun nöyrä, murtunut ja tappiolle joutunut ihminen ottaa vastaan tämän armon ja anteeksiantamuksen sanan, hän saa levätä Jumalan hyvyydessä. Hänen sydämensä kiittää ”kaiken lohdutuksen Jumalaa”, jonka voima tulee täydelliseksi heikkoudessa (2. Kor. 1:3, 12:9). Hän antaa omilleen ikuisen lohdun ja pyyhkii kaikki kyyneleet heidän silmistään (Ilm. 7:17).
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys