Lasse Kokko
Lasse Kokko
Antti Koivisto
Mietin usein kotikirkossani Korpilahdella sen menneisyyttä. Kuvittelen, kuinka vajaa kaksisataa vuotta sitten Korpilahden syrjäkylän asukas on tullut kirkkoon. Aikansa metsäpolkuja taivallettuaan vaeltaja on saanut näkyviinsä kirkonmäen ja sen huipulla sijaitsevan mahtavan rakennuksen. Miltähän matalan, mustuneen savupirtin asukkaasta on tuntunut astua suureen ja valoisaan kirkkoon, jonka kupoli nousee kymmenien metrien korkeuteen?
Kirkot ovat usein suuria tai ainakin arkkitehtuuriltaan erityisiä tiloja. Olemuksellaan ne saavat ihmiset tuntemaan Jumalan läsnäoloa ja pyhyyttä. Kuitenkaan ihmisten rakentamat ulkoiset puitteet eivät takaa Jumalan läsnäoloa. Paavali opetti ateenalaisille, että ”Jumala, joka on luonut maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu ihmiskäsin tehdyissä temppeleissä” (Ap. t. 17:24).
Ihmiset kokoontuvat kirkkoihin jumalanpalveluksiin rukoillen, että Jumala palvelisi siellä seurakuntaa sanallaan ja sakramentillaan. Jeesus, Jumala poika, on itse luvannut olla läsnä siellä, missä kaksi tai kolme kokoontuu hänen nimeensä. (Matt. 18:20.)
Luterilaista kirkkoa on usein kutsuttu sanan kirkoksi. Luther asetti Raamatun sanan kaiken opin arvioimisen mittapuuksi. Luterilaisen kirkon jäsenet ovat kuitenkin Jumalan sanasta ja sen tulkitsemisesta nykyään erimielisiä. Monille sana on menettänyt merkityksensä. Raamattua pidetään jokseenkin merkityksettömänä kirjana ja harva tulee enää jumalanpalvelukseen.
Joidenkin mielestä kaiken lähtökohtana on rakkaus, joka ylittää kaiken muun Jumalan sanan opetuksen. Toiset taas tulkitsevat Jumalan sanan kirjaimellisesti. Silloin Raamattu on Jumalan täydellistä ilmoitusta niin biologisessa, maantieteellisessä, historiallisessa kuin hengellisessäkin mielessä. Näin ajattelevat pyrkivät sovittamaan Raamatun kirjoittajien maailmankuvan nykyiseen tieteelliseen tietoon ja joskus irrottamaan yksittäisiä raamatunkohtia kokonaisuudestaan.
Luther määritteli omana aikanaan perusteita Raamatun tulkinnalle. Hänen mukaan Raamatun tulkintaa ja Jumalan sanan julistusta on lähtökohtaisesti arvioitava sillä perusteella, kuinka ne ”ajavat Kristusta”. Raamatun punaisena lankana on hyvä sanoma Jeesuksesta Kristuksesta, siitä kuinka Jumala Kristuksen kautta pelastaa syntisen ihmisen.
Jumalan ilmoitus on päättynyt Kristukseen. Jumala ei täydennä kerran Raamatussa antamaansa ilmoitusta enää uudella ilmoituksella, joka poikkeaisi entisestä. Siksi kaikkea opetusta ja myös uskoon liittyviä tapoja ja perinteitä on arvioitava Jumalan sanan ja Raamatun valossa. Uskoon liittyvät tulkinnat ja tavat eivät voi olla ristiriidassa selvän Raamatun sanan kanssa.
Toinen periaate on, että Raamattua tulkitaan Raamatulla. Yksittäisiä raamatunkohtia tulisi siis lukea koko Raamatun kokonaisuuden valossa ja siten tulkita kokonaisuutta.
Kolmanneksi Raamattu on pohjimmiltaan hengellinen kirja ja sen ymmärtäminen vaatii uskoa. Kun Pyhä Henki saa vaikuttaa uskon, Raamatun sanoma avautuu henkilökohtaisella tasolla. Olen kuullut kertomuksia, kuinka paljon Raamattua lukeneelle koko kirja on avautunut uudella tavalla, kun usko Kristukseen on kirkastunut hänelle. Samalla kun Raamattu on henkilökohtaisen uskon oppikirja, se on myös kristittyjen yhteinen Pyhä kirja.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys