Sinivuokot
Anita Keränen
Sinivuokot
Anita Keränen
Juhani Alaranta
Kerrotaan, että äiti ja kuusivuotias poika palasivat kirkosta pitkänäperjantaina. Lapsi kyseli äidiltään, onko sama Jeesus, joka oli jouluna seimessä heinien päällä, nyt ristin päällä. Lasta oli järkyttänyt se, että se Jeesus otettiin kiinni ja että hän itki puutarhassa, sotilaat löivät hänet nauloilla ristille ja hän tunsi kipua, huusi isää ja itki. Äiti vakuutti lapselle, että se on sama Jeesus.
Eräässä toisessa perheessä lapsista vanhin oli kuullut päiväkerhossa opettajan selostuksen samasta tapahtumasta. Kun hän tuli kotiin, hän kertoi nuoremmille sisaruksilleen, mistä kerhossa oli puhuttu.
Lopuksi hän oli tomerasti todennut: ”Se ei ole tarina. Se on asia.” Lapsen uskolla hän oli valmis vahvistamaan, että se oli tapahtunut tosiasia.
Heprealaiskirjeen kirjoittaja on ottanut Jeesuksen uhrikuolemaa kuvaamaan Vanhan testamentin uhrijumalanpalveluksen. Siinä ylipappien tuli uhrata Jumalalle ensin omien syntiensä puolesta ja sen jälkeen koko kansan syntien puolesta. Papitkin olivat ihmisiä. Heitä kohtasi kuolema kuten muitakin. Tilalle tuli uusia pappeja, jotka jatkoivat perinteitä Jumalan säädösten mukaan.
Jeesus oli erilainen ylipappi. Hänestä saman kirjeen kirjoittaja oli todennut: ”Koska meillä siis on suuri ylipappi, joka on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus, Jumalan Poika, pysykäämme tässä tunnustuksessa. Meidän ylipappimmehan jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan, hän vain ei langennut syntiin.” (Hepr. 4:14–15.)
Jeesus oli ”pyhä, viaton ja tahraton” (Hepr. 7:26). Hänet oli erotettu syntisistä ja korotettu taivaita korkeammalle. Siksi hänen ei tarvinnut uhrata omien syntiensä sovittamiseksi. Profeetta Jesaja oli ennustanut: ”Hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa." (Jes. 53:12.)
Näin toteutui Jumalan jo paratiisissa antama lupaus Messiaasta, joka tulisi maan päälle iskemään murskaksi käärmeen pään eli voittamaan sielunvihollisen vallan (1. Moos. 3:15). Jesaja oli myös ennustanut: ”Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut.” (Jes. 53:6–7.)
Jumalan Pojan antamassa uhrissa korostuu sen ainutkertaisuus. Heprealaiskirje käyttää sanaa ”kertakaikkinen”. Se esiintyy useassa eri jakeessa (4:27, 9:12 ja 10:10).
Uusimpaan raamatunkäännökseen on otettu sana ”ainutkertainen”, joka myös kuvaa Jeesuksen uhrin ainutlaatuisuutta. Se poikkesi aivan oleellisesti Vanhan testamentin uhreista.
Keijo Nissilä on kirjassaan Katsokaamme uskon alkajaan ja täyttäjään (2015) todennut sen merkitsevän, että Jeesukseen uskovat "eivät tarvitse enää mitään muuta uhria”. Niin täydellinen on Jeesuksen antama uhri.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys