Heli Säteri
Heli Säteri
Juhani Alaranta
Eräs vanha ja vapiseva mies on jäänyt monen mieleen vanhoista koulukirjoista. Perheen isoisä oli tullut siihen elämän vaiheeseen, että ruokapöydässä tippui ruokaa rinnalle ja pöytäliinalle. Siksi hänelle annettiin oma ruokailupaikka nurkkapöydästä.
Eräänä päivänä perheen nelivuotias poika vuoleskeli lattialla puupalasta ja ilmoitti, että hän tekee puulautasta äidille ja isälle, että kun he tulevat vanhoiksi, hän ohjaa heidätkin nurkkapöytään syömään.
Tämän kuullessaan pojan vanhemmat saivat piston sydämeensä ja hakivat isoisän takaisin perheen yhteiseen ruokapöytään. Kirjoittaja totesi, että Jumala käytti lasta apunaan ja avasi vanhempien silmät. Kertomuksen otsikko on neljäs käsky: ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi.”
Profeetta Sakaria kuului Leevin heimoon. Hän toimi profeettana niin sanotun pakkosiirtolaisuuden jälkeen noin 500 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Hän moitti kansan huonoja elämäntapoja ja puhui Jumalan valmistamasta pelastuksesta.
Hän muun muassa ennusti, että Jeesus ratsastaa aikanaan Jerusalemiin (Sak. 9:9) ja että Jeesus kärsii ja pelastaa koko kansan (Sak. 9:16). Sakaria halusi innostaa vankeudesta vapautuneita israelilaisia Jerusalemin temppelin jälleenrakennustyöhön.
Tämän kirjoituksen otsikossa on viittaus siihen Sakarian kirjan osaan, jossa profeetta neuvoo kansaa Jumalan mielen mukaiseen elämään: ”Tuomitkaa oikein, osoittakaa toinen toisellenne hyvyyttä ja laupeutta. Leskeä ja orpoa, muukalaista ja köyhää älkää sortako, älkää suunnitelko pahaa toinen toisellenne." (Sak. 7:9–10.)
Profeetta viittasi neuvollaan siihen, että aikaisemmat sukupolvet olivat kovettaneet sydämensä eivätkä ottaneet vastaan Jumalan antamia käskyjä ja siksi Jumala vihastui heille. Hän ei kuunnellut heidän avunpyyntöään (Sak. 7:12–13).
Jumala lupasi, että hän palaa takaisin Siioniin ja Jerusalemin nimenä on oleva Uskollinen kaupunki (Sak. 8:3). Hän rohkaisi toistuvasti kansaansa: ”Älkää siis pelätkö!” (Sak. 8:15). Hän neuvoi kansaa puhumaan totta toisilleen ja jakamaan oikeutta totuuden mukaan. Siitä seuraisi se, että rauha vallitsee kansan keskuudessa. Mitään pahaa ei sopisi suunnitella toinen toiselleen, sillä Jumala sanoi vihaavansa kaikkea vääryyttä eli syntiä.
Ihminen ei voi saavuttaa rauhaa Jumalan kanssa omien töidensä avulla. Raamattuun on kirjoitettu kaikkia ihmisiä koskeva ”mainetodistus”. Se kuuluu: ”Ei ole yhtäkään vanhurskasta, ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa. Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.” (Room.: 3:10–12.)
Jumala riisuu ihmiseltä luulot pois. Omin avuin ei kukaan voi ansaita autuutta, sillä se on lahja.
Vanhurskaus on lahjavanhurskautta. Kaikki ihmiset ovat samassa asemassa Jumalan edessä, ja jokaisen on nöyrryttävä Jumalan väkevän käden alle.
Tekojen tie on toivoton. Synti painaa ihmistä vain maata vasten, mistä Jumala hänet nostaa. Jumala on jättänyt maan päälle valtakuntansa evankeliumin, jonka voimalla syntien maahan painama ihminen voi nousta takaisin rauhan tielle. Evankeliumin armo kuuluu jokaiselle ihmiselle.
Armoon autettua ihmistä Taivaan Isä taluttaa elämän kaidalla tiellä. Hän ohjaa oikeisiin elämäntapoihin. Jumalan armo osoittaa asiat, jotka on syytä korjata ja joista on syytä luopua kokonaan elääkseen Jumalan mielen mukaista elämää.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.