Marja Huotari-Sivonen
Marja Huotari-Sivonen
Pekka Syrjäniemi
Kun ihmisten kesken on puhe oikeudenmukaisuudesta, mieleeni nousevat omat vanhempani. Kun lapsena osallistuimme ahkerasti maatilan töihin esimerkiksi heinänteon aikaan, niin isä osti pyhänä litran kokoisen jäätelöpaketin ja äiti jakoi sen tasapuolisesti meidän lasten kesken. Kyllä se tuntui ja maistui todella hyvälle.
Jumalan toiminta on myös oikeudenmukaista. Jeesus opettaa vuorisaarnassa Isästään: ”Hän antaa aurinkonsa paistaa niin pahoille kuin hyvillekin ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin” (Matt. 5: 45). Jo Jeesuksen sovitustyö oli kaikille tasapuolinen. Jeesus myös ilmoitti olevansa Jumalan Poika, joka tulee taivaasta maan päälle ja antaa ihmisille elämän.
Jeesuksen tekemät ruokkimisihmeet olivat niin ikään järjelle käsittämättömiä. Vähällä leivällä ja muutamalla kalalla hän syötti tuhansia ihmisiä, ja tähteitä jäi monin verroin enemmän kuin oli alkujaan ruoka-aineita. Profeetta kuvaa tätä jo omana aikanaan, että Herra Sebaot tekee kaikille kansoille tällä vuorella lihavan pidon. Vihkipappimme Kauko Mäntylä kuvasi samaa asiaa: Jumala ei jaa milloinkaan vajaita mittoja, vaan se mitta on täyteen sullottu, likistetty ja ylitsevuotava.
Jeesus antoi ihmisille kaikki synnit anteeksi. Viimeisen evankeliumin hän saarnasi ristin ryövärille: ”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa” (Luuk. 23:43). Varmaankin ryövärin silmät avautuivat näkemään Jeesuksessa Jumalan pojan, kun tämä rukoili pahantekijöittensäkin puolesta: ”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.” (Luuk. 23:34.)
Psalmin kirjoittaja sanoo, että se ihminen on autuas, eli onnellinen, jonka synnit ovat anteeksi annetut. Apostoli myös kirjoittaa, että Jumala antoi apostoleille viran saarnata syntien anteeksiantamusta. Täällä maailmassa Jeesuksella on edelleen olemassa kotipaikka, sillä hän sanoo: ”Katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti” (Matt. 28: 20).
Kristuksen työ maan päällä jatkuu Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan (KO 1948:44). Luukas kirjoittaa Jeesuksen opetuslapsilleen antaman tehtävänannon: ”Kaikille kansoille Jerusalemista alkaen on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksi antamista. Te olette tämän todistajat.” (Luuk. 24:47–48.)
Tänä koettelemusten aikanakin Jumalan sana kehottaa etsimään Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan. Se kehottaa uskoen rakentamaan viisaan rakentajan tavoin kestävälle perustukselle, Kristus-kalliolle.
Jumalan valtakunta ei kukistu koettelemusten aikanakaan. Tämän armon osallisuuteen vieläkin Herra Jeesus, Hyvä Paimen, kutsuu ja etsii kadonneita ja kantaa heidät lammastarhaan. On oleva yksi lammashuone ja yksi Paimen.
Nykyisestä virsikirjasta poistetun vanhan virren sanoma opettaa: ”Jumalan valtakunnan vaan se nähdä saapi kerran, ken syntynyt on uudestaan Hengestä itse Herran. Kun tuuli käy niin ei se näy, vaan tuntuu voimassansa. Näin salainen, näin ilmeinen on Henki teoissansa. – – Ne, joita Henki kuljettaa, ne on sun lapsiasi, ne perinnön saa omistaa sun valtakunnassasi. Näin puutteeseen ja murheeseen uus toivo mulle koittaa, kun uskon saan sen autuaan, mi maailmankin voittaa.” (VK 1938 141: 1, 3.)
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.