Yhteiskunnallisessa arkielämässä vapaus voidaan määritellä negatiivisena ja positiivisena vapautena. Negatiivinen vapaus tarkoittaa sitä, että kukaan ei estä tai rajoita ihmisen toimintaa. Positiivinen vapaus taas antaa ihmiselle mahdollisuudet toteuttaa vapauksia ja tehdä eri asioita. Kirkkoisä Augustinus kiteyttää vapauden uskonelämän näkökulmasta toteamukseen: ”Jumalan palveleminen on korkeinta vapautta” (Augustinus).
Vapaus tuo halun vastuuseen
Galatalaiskirjeen, kuten monen muunkin kirjeensä, loppuosassa Paavali keskittyy opastamaan ja antamaan liikennemerkkejä uskovien arkielämän kysymyksissä. Uskonoppia koskevista kysymyksistä siirrytään eettisiin kysymyksiin, lahjasta velvoitteisiin, uskosta rakkauteen. Tärkeimmäksi teemaksi kiteytyy kehotus: ”Rakastakaa ja palvelkaa toisianne” (Gal. 5:13).
Apostoli alleviivaa sitä, että usko Kristukseen tuo elämään todellisen vapauden.
Vapaus on lahja, jonka Jumala antaa uskon kautta Kristuksessa (Gal. 5:1). Tämän lahjan tulisikin olla uskonlahjan omistajan elämässä kaiken aikaa suurin ilon ja kiitoksen aihe.
Vapaudessa on myös Jumalan antama kutsu. Kutsu sisältää kehotuksen: ”Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette” (1. Piet. 1:15). Kutsu vapauteen antaa samalla halun ja tahdon elää vastuullisesti sekä yhteistä hyvää rakentaen.
Usko näkyy rakkautena
Galatian uskovien keskuuteen oli tullut kitkaa, ja sieltä onkin löydettävissä kahdenlaista äärioppia. Toiset olivat vaarassa menettää lakihenkisyytensä tähden vapautensa. Kun taas toiset ajattelivat kristityn vapauden vapaudeksi elää ja toimia oman mielensä mukaan.
Galatalaisten keskuudessa oli uusien oppien myötä ilmennyt myös ajattelutapaa, jossa lain täyttäminen tapahtuisi ympärileikkauksen kautta. Tähän Paavali terävästi toteaakin: ”Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.” (Gal. 5:6.)
Riippumaton mutta nöyrä
Oman itsekkään luonnon vastapainona apostoli muistuttaa palvelevasta rakkaudesta lähimmäisiin. Alkukielessä sana palvelu (dulos) on sama sana kuin orjuus. Uskon kautta Kristus vapauttaa sydämen kaikista tukahduttavista siteistä ja orjuuttavista valloista. Rakkaus lähimmäisiin taas sitoo ja tekee kaikkien palvelijaksi. Luther kiteyttää tämän osuvasti: ”Kristitty on riippumaton ja vapaa kaikesta eikä kenenkään alamainen. Kristitty on velvollinen palvelemaan kaikessa ja on jokaisen alamainen.”
Rakkaus on kutsu palveluun. ”Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina” (1. Piet. 4:10). Toisaalla oppi-isämme valottaa uskon tuomaa vapautta: ”Usko vapauttaa sinut kaikista asioista Jumalan edessä, mutta rakkaus tekee sinut ihmisten keskuudessa kaikkien palvelijaksi” (Luther).
Sanaan turvaten
Kirjeestä löytyy rohkaisuksi myös meille apostolin henkilökohtainen uskontunnustus: ”Sen elämän, jota tässä ruumiissa vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani” (Gal. 2:20). Virsirunoilijan pyyntöä peilaten: ”Majaksesi sydämeni, puhdista ja valmista. Sinä itse, paimeneni, iloon auta, vapahda. Paina, Jeesus, sisimpääni sana, suuri lahjasi. Siinä kuuluu armon ääni, sieluun virtaa rauhasi.” (Vk. 506:2.)
Risto Räihä
Julkaistu Päivämiehessä 27.6.2018
Kuvituskuva: Kari Vengasaho
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys