Kesällä on paljon isoja seuroja. Suurien seurojen ketju alkaa juhannusseuroista ja jatkuu Suviseurojen kautta opistoseuroihin sekä rauhayhdistysten suuriin seuroihin. Jumalan sanaa on paljon tarjolla.
Seurapuheiden ja laulujen lisäksi isoihin seuroihin kuuluu muuta sisältöä. Tavataan ystäviä ja sukulaisia, eletään leirielämää sekä syödään paljon herkkuja, muun muassa pitsaa, karkkia ja jäätelöä. Isojen seurojen ympärille on syntynyt suoranainen kulttuuri, jonka parhaiten tuntevat lapsuudestaan asti uskomassa säilyneet ja suurissa seuroissa säännöllisesti käyneet.
Isojen seurojen leirielämän yhteydessä voi syntyä kysymys, miksi ihmiset lopulta tulevat seuroihin. Ovatko isot seurat enemmän sosiaalisia karavaanitapahtumia kuin Jumalan sanan kuulemisen paikkoja? Voiko olla niin, että seuroissa kävijälle kulttuuri on tullut elävää uskoa ja sanan kuulemista tärkeämmäksi?
Kukaan ihminen ei kuitenkaan näe seuroihin tulevien sydämiin. On vaara, että rupeaa arvioimaan ja tuomitsemaan toisten uskoa ulkokohtaisesti ja nousee muiden yläpuolelle. Isoissa seuroissa käyvät sydämen kristityt alkavat näyttää liian huonoilta ja epätäydellisiltä uskovaisilta. Tällaisen asenteen seurauksena voi sinänsä oikea huoli Jumalan sanan kuulemisen tärkeydestä johtaa omavanhurskauteen.
Tavat ja kulttuuri liittyvät myös laajemmin uskovaisten elämään. Laestadiuksen ajoilta alkaneen herätyksen jälkeen uskovaisten kesken on Suomessa syntynyt vahva yhtenäiskulttuuri. Se muodostuu tavoista ja muodoista, jotka ovat koettu hyväksi uskon säilymisen kannalta.
Tällainen tapakulttuuri voi kannatella ihmistä tilanteessa, jossa usko muuten tuntuu menettävän merkitystään tai se ei ole omakohtaistunut. Uskoa ei kuitenkaan voi rakentaa pelkän tapakulttuurin varaan. Jos sydämen usko puuttuu, ihminen on sääntöjen ja tapojen orjuudessa, ja se ei tuota hyvää hedelmää.
Sääntöjen ja tapojen orjuudessa elävälle on tärkeää näyttää hyvältä uskovaiselta toisten uskovaisten edessä. Elämän valinnat eivät synny sydämen halusta, vaan toisille ihmisille näyttämisen tarpeesta. Valintoja voi myös perustella siten, että muutkin uskovaisen nimeä kantavat tekevät tai eivät tee näin.
Elämän perustana ei silloin ole Jumalan sanalla hoidettu omatunto, vaan toisten ihmisten hyväksyntä. Jumala muistutti profeetta Samuelia, että ”Herra ei katso kuten ihminen. Ihminen katsoo ulkokuorta, mutta Herra näkee sydämeen.” (1. Sam. 16:7.) Myös Jeesus varoittaa ulkokullaisuudesta muun muassa vuorisaarnan opetuksissaan (Matt. 6:1–18).
Elävä usko ei ohjaa lihan vapauteen ja piittaamattomuuteen Jumalan sanalle, vaan paremminkin sitä noudattamaan ja sen mukaisesti elämään. Vuorisaarnassa Jeesus opettaa: ”Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan” (Matt. 5:17) ja ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen” (Matt. 5:48).
Paavali kirjoittaa, että ”sydämen usko tuo vanhurskauden” (Room. 10:10). Sydämen usko merkitsee uskomisen vapautta. Usko ei ole ulkokohtaista sääntöjen noudattamista, lain alla elämistä, vaan osallisuutta Jumalan rakkaudesta ja armosta, jotka opettavat elämään Jumalan tahdon mukaisesti.
Uskon hoitamiseen tarvitaan Jumalan sanan saarnaa, ehtoollista, seurakuntayhteyttä, rippiä ja rukousta. Nämä uskon hoitamisen elementit parhaimmillaan toteutuvat suurissa seuroissa.
Antti Koivisto
Julkaistu Päivämiehessä 21.8.2019
Kuva: Anna-Leena Saukko
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys