Olemme usein saarnoista kuulleet, että Jumalan valtakunta on ”vapaiden armolasten valtakunta”. Tuo ehkä hieman vanhahtava mutta edelleen ajankohtainen lausuma on lyhyt ja syvällinen kuvaus uskon lahjasta.
Jeesus on vapauttanut ihmiset synnin kahleista kärsimisensä, kuolemansa ja ylösnousemisensa kautta. Hän on näin osoittanut mittaamattoman armonsa syntisiä kohtaan, ja uskovista on tullut hänen ansiostaan ”vapaita armolapsia”. Paavali kirjoittaa Galatian seurakunnalle: ”Vapauteen Kristus meidät vapautti” (Gal. 5:1).
Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemisen jälkeen akuutti kysymys oli, kuuluiko Jeesuksen toteuttama lunastus myös pakanoille vai ainoastaan juutalaisille. Paavali työtovereineen julisti julkisesti Kristusta myös pakanoille, ja monet saivatkin parannuksen armon ja pääsivät Jumalan lapsiksi. Uusia kysymyksiä oli kuitenkin heti edessä. Jotkut alkoivat kysellä: täytyykö pakanuudesta kääntyneiden kristittyjen kääntyä myös juutalaisiksi?
Monien juutalaisten mielestä uskoon tulleiden kristittyjen olisi pitänyt ottaa liiton merkki, ympärileikkaus. Paavali kertoi tästä tilanteesta Galatan seurakunnan jäsenille: ”Tosin joukkoomme oli tullut eräitä valeveljiä urkkimaan, millaista on se vapaus, jonka me olemme Kristukselta Jeesukselta saaneet. Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät lain orjuuteen. Mutta me emme hetkeksikään antaneet heille periksi, jotta evankeliumin totuus säilyisi teille puhtaana.” (Gal. 2:4–5.)
Paavali puhui avoimesti Kristuksen kautta saadusta syntien anteeksiantamuksesta, eikä vaatinut kristittyjä noudattamaan Mooseksen lakia tai ympärileikkauttamaan itseään. Paavalin kirjoittaman kuuluisan vapauskirjeen, Galatalaiskirjeen, johtava teema onkin, että Jeesus täytti kaikki lain määräykset meidän puolestamme, eli ihminen saa uskonvanhurskauden armosta, Kristuksen ansion tähden.
Jos ihminen joutuu armon ulkopuolelle, hän on syntiensä kahlitsema. Sellainen ihminen yrittää kelvata Jumalalle omien tekojensa avulla. Paavali toteaa tuollaisen ihmisen tilanteesta hyvin suoraan: ”Te olette Kristuksen kadottaneet, jotka lain töillä tahdotte vanhurskaiksi tulla, ja olette armosta luopuneet” (Gal. 5:4).
Uusi raamatunkäännös sanoo tämän hieman löyhemmin: ”Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle.” Tuo uuden käännöksen muotoilu antaa herkästi vaikutelman, että ihminen ikään kuin ajautuu eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle. Vanha käännös toteaa asian suoremmin: Omien ansioidensa kautta pelastusta etsivä ihminen on kadottanut Kristuksen ja samalla hän on luopunut armosta. Tällöin hän on armon ulkopuolella.
Apostoli kirjoittaa myös toivon näköalasta, joka on jokaisella uskovaisella: ”Mutta me odotamme hengessä uskon kautta vanhurskauden toivoa” (Gal. 5:5). Tämän jakeen kohdalla uusi raamatunkäännös poikkeaa varsin selvästi alkutekstin sanomasta. Uusimman käännöksen mukaan Jumalan armolapsi jää odottamaan vanhurskauden saavuttamista.
Raamatun viesti on kuitenkin, että Jumalan lapsi on jo nyt Jumalan armosta, uskon kautta vanhurskas. Kristuksen ansion tähden vanhurskaalla on toivo ikuisesta elämästä taivaassa. Tämäkin Galatalaiskirjeen kohta korostaa, että on hyvä lukea raamatunkäännöksiä rinnakkain. Voi luottaa siihen, että Pyhä Henki avaa Jumalan sanasta aina sen minkä ihminen tarvitsee.
Seppo Parkkila
Julkaistu Päivämiehessä 9.10.2019
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys