Me ihmiset kiinnitämme helposti sydämemme maailman rikkauksiin ja aarteisiin. Ahneus on meitä hyvin lähellä. Raamatun mukaan ahneus on kuitenkin epäjumalanpalvelusta (Kol. 3:5).
Vaarallisuudestaan huolimatta ahneutta voi olla vaikeaa huomata, sillä se kulkee käsi kädessä tyytymättömyyden kanssa. Jos ahneus valtaa kristityn sydämen, se tekee hänestä itselleen palvelijan, jonka talutusnuorasta on vaikea irrottautua.
Ahneus ruokkii myös kovuutta, jonka seurauksena apua tarvitseva lähimmäinen voidaan sivuuttaa. Ahneella ihmisellä myös oikean ja väärän raja on saattanut hämärtyä.
Kertomus omahyväisestä viljelijästä
Sanankuulossa oli tuhansia ihmisiä. Jeesus oli puhumassa heille fariseusten tekopyhyydestä sekä kehotti seuraajiaan tunnustautumaan pelottomasti Kristuksen omiksi. Tässä vaiheessa eräs mies keskeytti hänet ja pyysi Jeesusta jakamaan perinnön hänen ja hänen veljensä välillä.
Jeesus kuitenkin torjui pyynnön. Sen jälkeen hän varoitti ahneudesta ja muistutti siitä, ettei elämää voinut rakentaa omaisuuden varaan.
Jeesus tiesi, mitä mies ajatteli sydämessään. Hän kertoi esimerkkikertomuksen hyvin menestyneestä viljelijästä, jonka maa kasvoi hyvin. Mies toimi viisaasti ja suunnitelmallisesti. Hän päätyi tilannearviossaan rakentamaan ja laajentamaan rakennuksiaan. Jumala oli siunannut häntä, mutta hän ei ymmärtänyt sitä. Hän ei antanut kiitosta eikä kunniaa Jumalalle, vaan kasvoi omissa luuloissaan ja oli tyytyväinen itseensä.
Ahneen ihmisen lohduton loppu
Kaiken omahyväisyyden keskelle mies sai karun ja tylyn viestin: hän kuolisi seuraavana yönä. Ohut elämänlanka oli katkeamassa. Miehen elämä oli iankaikkisuuden näkökulmasta mennyt hukkaan. Miehen sydän oli ollut kiinni tässä ajassa ja tulevaisuudensuunnitelmissa, eikä hänellä enää ollut mahdollisuutta ottaa evankeliumia vastaan. Hän joutui iankaikkiseen eroon Jumalasta.
Kertomuksen tarkoituksena oli herättää ihmiset näkemään oma tilansa. Myös opetuslasten tuli ymmärtää ahneuden petollisuus. Lohduton osa oli odottamassa jokaista ihmistä, joka käytti kaiken energiansa ja sielunsa voiman rikkauden, menestyksen ja kunnian tavoitteluun.
Pyydetään määrätty osa
Jumala on asettanut ihmisen tekemään työtä jokapäiväisen toimeentulonsa eteen. Ihmisen tulisi huolehtia sekä ajallisista että hengellisistä leivisköistä. Elävätuntoinen kristitty haluaa ottaa ajallisen elämän asiat vastaan Jumalan lahjana. Hän pyrkii tekemään tehtävänsä mahdollisimman uskollisesti ja hyvin. Kun Jumala avaa uskon näköaloja, jaksamme paremmin luottaa siihen, että Jumala pitää omistaan hyvän huolen myös tulevina päivinä.
Ihmiselämä on lyhyt. Kaikki Jumalan siunaama ajallinen hyvyys on lahjaa. On aiheellista pyytää taivaalliselta Isältä koti-ikävää, ettei sydän kiinnittyisi ajallisen elämän rikkauksiin ja aarteisiin. Armahdetun syntisen sydän yhtyy vanhan liiton matkamiehen rukoukseen, ettei Taivaan Isä antaisi köyhyyttä tai rikkautta, vaan määrätyn osan ravinnosta (Sananl. 30:8).
Asioiden tärkeysjärjestys
Oleellista on etsiä Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan. Sen ohessa annetaan kaikki tarpeellinen. (Matt. 6:33.)
Asioiden tulisi olla jokaisella ihmisellä oikeassa tärkeysjärjestyksessä. Jumalan lapset haluavat asua koko sydämestään Jumalan armovaltakunnassa. Sen vuoksi on aihetta rukoilla voimia uskonkuuliaisuudessa kilvoittelemiseen. Kerran kysytään vain sitä, ovatko synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa.
Teksti: Hannu Heinänen
Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
2. sunnuntai helluntaista: Ps. 49:6–10, 16–21, Aam. 8:4–8, 2. Kor. 8:1–9, Luuk. 12:13–21 tai Matt. 13:44–46
Julkaistu Päivämiehessä 18.6.2014.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.