Jeesus meni kotikaupungissaan Nasaretissa tapansa mukaan synagogajumalanpalvelukseen. Tapa perustui kolmanteen käskyyn: ”Muista pyhittää lepopäivä”.
Sitä Luther selittää: ”Että me niin rakastaisimme ja pelkäisimme Jumalaa, että me pitäisimme hänen sanansa pyhänä ja sitä mielellämme oppisimme ja kuulisimme.” Tätä tarkoitusta varten kolmas käsky kehottaa meitäkin pyhittämään lepopäivän.
Jumalan sana lähestyy
Jeesus käytti jumalanpalveluksen järjestyksen mukaisen seurakuntalaisen puheenvuoron. Hänelle annettiin Jesajan kirja, josta hän luki ennustuksen tulevasta Messiaasta, joka alkaa: ”Herran henki on minun päälläni.”
Kun Jeesus oli lukenut tekstin, hän alkoi selittää sitä. Selityksessä hän ilmaisi Raamatun sanan merkityksen sen hetken kuulijoille. Selitys vastasi kysymykseen, mitä tämä teksti merkitsee tänään meille.
Vastaus oli yksinkertainen ja kohti käyvä: ”Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän silmäinne nähden.” Eikö meidänkin seuroissamme tapahdu samalla tavalla? Sananpalvelija lukee tekstin ja vastaa kysymykseen, mitä tämä kirjoitus tarkoittaa tänä päivänä meille. Kuulijat saavat kuulla, että armollinen Jumala lähestyy meitä valtakunnassaan tänäkin päivänä.
Saarnan kuuleminen
Luukas kertoo, että kaikkien kuulijoiden katse oli luotu Jeesukseen. He kuuntelivat. Toiseksi kerrotaan, että kaikki ihmettelivät niitä armon sanoja, jotka hänen suustaan lähtivät (Luuk. 4:22). Kuulijat tunsivat sisimmässään, että heidän sydämensä tuli ravituksi.
Luukas kertoo aiemmin samassa luvussa, kuinka Jeesus oli vastannut kiusaajan leipäkysymykseen, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä vaan jokaisesta sanasta joka Jumala suusta lähtee. Tänäkin päivänä evankeliumi on sielun ruokaa. Saamme ihmetellä ”niitä armon sanoja”, joita kuulemme.
Saarnan vastaanottaminen
Heti ihmeteltyään ”armon sanoja” kuulijat kuitenkin alkoivat kysellä, eikö tämä ole Joosefin poika. Se mikä sattui sydämeen ei sopinut yhteen pään tiedon kanssa. Tällaisessa ristiriidassa pään tieto voitti.
Kuulemme ristiriidasta muissakin evankeliumeissa. Johannes kertoo, kuinka monet uskoivat salaa Jeesukseen, mutta synagogasta erottamisen pelosta eivät uskaltaneet sitä tunnustaa. Paavali kirjoittaa ensimmäisessä Korinttolaiskirjeessä, kuinka Jumalan valtakunnan kutsun vastaanottaneissa ei ollut monta viisasta, voimallista tai suuresta suvusta (1. Kor. 1:26).
Sitten Paavali jatkaa, kuinka luonnollinen ihminen ei ymmärrä niitä, mitkä Jumalan Hengen ovat (1. Kor. 2:14). Näinhän sanan vastaanottamisessa käy tänäkin päivänä. Sielunvihollinen poimii linnun tavoin hyvän siemenen, joka on pudonnut ihmisviisauden kovaksi tallaamaan sydämen maaperään.
Mutta niille, jotka tahtovat Herran Jeesuksen ottaa vastaan, Jumala antaa voiman tulla hänen lapsikseen (Joh. 1:12). Saakoon elämän Herra siunata seuramme, että sanan siemen saisi langeta hyvään maaperään. Vain Jumalan Henki voi antaa voiman uskoa evankeliumin omakohtaisesti kaikkien syntien anteeksiantamiseksi.
Matti Kontkanen
Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
2. sunnuntai loppiaisesta: Ps. 105:2–5, 39–42; Jes. 62:1–3; Tit. 1:1–3; Luuk. 4:16–21 tai Mark. 1:14–15
Julkaistu Päivämiehessä 14.1.2015.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys