Jeesus neuvoo luoksensa tullutta miestä luopumaan maallisista rikkauksistaan ja lähtemään seuraamaan hänen jälkiään. Niin toimimalla tämä perisi iankaikkisen elämän ja rikkauden.
Rikas mies saapui Jeesuksen luo ja esitti tärkeimmän kysymyksen, jonka epäuskoinen ihminen voi armon ajassa kysyä: ”Hyvä opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta perisin iankaikkisen elämän?” Tekstiyhteys paljastaa hänen epäuskonsa omavanhurskaudeksi.
Omavanhurskas ihminen voi tuntea hyvin Raamattua, hänellä saattaa olla monipuolinen hartauselämä ja hän saattaa olla avokätinen lähimmäinen. Sadanpäällikkö Korneliuksesta kerrotaan, että ennen parannustaan hän oli ahkera antamaan almuja ja rukoilemaan (Apt. 10:1–2). Myös evankeliumitekstin rikas mies tunsi lain kirjaimen, ja sen noudattamiseen perustui hänen kilvoituksensa.
Laki on Jumalan tahto
Rikas mies tahtoi tietää, millaisilla teoilla peritään iankaikkinen elämä. Hänellä oli hätä sielunsa vuoksi: uskonnollisuudesta ja hyvistä teoista huolimatta jotain olennaista tuntui sydämeltä puuttuvan. Jeesus puhutteli miestä rakkaudessa. Hän osoitti, ettei rikas mies tuntenut lain tarkoitusta, vaan luotti uskonelämässään omiin hyviin tekoihinsa. Jeesus luetteli kymmenen käskyn lähimmäisiin liittyvät käskyt, jotka mies väitti pitäneensä pienestä pitäen. Mikä mahtoi olla pielessä?
Jumala oli jäänyt rikkaalle miehelle vieraaksi. Vastakkain olivat lakivanhurskaus ja uskonvanhurskaus. Vanhurskaus on Jumalalle kelpaamista, ja laki kuuluu asiaan erottamattomalla tavalla.
Mooses vastaanotti Jumalan lain Siinain vuorella. Siinä Jumala ilmoittaa pyhän, oikeudenmukaisen tahtonsa. Laki on asetettu jumalattomuutta vastaan (1. Tim. 1:8–10) ja ajamaan syntinen Kristuksen luo (Gal. 3:24). Lakia ei ihminen voi täyttää. Jeesus opettaa, että lain rikkoja ei ole pelkästään aviorikoksen tehnyt ihminen, vaan jo himoiten katsova on sydämessään tehnyt aviorikoksen, samoin se, joka nimittelee veljeään, on jo rikkonut käskyn ”älä tapa” (Matt. 5:21–22, 27–28).
Laki vaatii tuomiota rikkojalleen. Laki on kirjoitettu tulisilla kirjaimilla kivitauluihin. Jeesus on viattomana kantanut lain vaatiman rangaistuksen Golgatalle ja huokaissut ristillä: ”Se on täytetty” (Joh. 19:30). Uskonvanhurskaus on Jeesuksen lunastustyön omistamista uskolla. ”Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo” (Room. 10:4).
Todellinen parannus
Mooseksen laki oli herättänyt rikkaassa miehessä halun löytää armollinen Jumala, mutta hän ei ollut valmis luopumaan omasta kelvollisuudestaan Jumalan edessä. Hänellä oli parannuksen ensimmäinen vaihe löydettynä, eli tunto oli herännyt. Etsikon aika koitti, kun Jumalan valtakunta lähestyi Jeesuksessa. Uskonvanhurskaus ei kuitenkaan kelvannut rikkaalle miehelle. Surullisena hän lähti Jeesuksen luota pois, etsimään itselleen sopivaa reittiä Jumalan luokse.
Ihminen ei voi omilla ansioillaan kulkea elämään vievän parannuksen ahtaasta portista. Paavali muisteli filippiläisille olleensa lakivanhurskaudessaan moitteeton, mutta parannuksen käsitettyään hän luki kaiken entisen Kristuksen tuntemisen tähden tappioksi (Fil. 3:5–8).
Polvilleen langennut Kornelius löysi rauhan Pietarin saarnan alla (Apt. 10:44). Rikkaan on antauduttava köyhän ja ansiottoman paikalle. Synnintuntoinen pestään puhtaaksi verisen evankeliumin sanomassa. Evankeliumi on ilosanomaa lain ja synnin raskauttamalle omalletunnolle.
Rakkauden lain alla
Parannuksen armon saanut ihminen on päässyt lain alta armon alle. Usko sytyttää rakkauden Jumalaan ja hänen valtakuntansa asuvaisiin. Jumalan valtakunnassa uskovainen on uuden lain, rakkauden lain alainen. Jeesus sanoi seuraajilleen: ”Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä” (Joh. 15:12).
Saamme elää uskovaisten rakkaudessa ja armohoidossa. Se tekee kilvoituksen joskus helteisestäkin matkasta helpomman kulkea. Keskinäisessä rakkaudessa kannamme toinen toistemme kuormia tähyillen uskon päämäärää, kunnian taivasta. Kilvoituksen matkalla saa Jumalan valtakunnassa uskoa kaikki synnit armosta anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Rakkauden laki ei vaadi tuomiota, vaan se lupaa anteeksiantamusta.
Harri Hautala
Julkaistu Päivämiehessä 197.2017
Kuvituskuva: SRK:n kuva-arkisto
Evankeliumiteksti Mark. 10:17–27
Biblia
Ja kuin hän oli lähtenyt ulos tielle, tuli yksi juosten, lankesi polvillensa hänen eteensä ja kysyi häneltä: hyvä Mestari! mitä minun pitää tekemän, että minä ijankaikkisen elämän perisin? Niin Jesus sanoi hänelle: miksis sanot minun hyväksi? Ei kenkään ole hyvä, vaan yksin Jumala. Kylläs käskyt tiedät: ei sinun pidä huorin tekemän: ei sinun pidä tappaman: ei sinun pidä varastaman: ei sinun pidä väärää todistusta sanoman: ei sinun pidä pettämän: kunnioita isääs ja äitiäs.
Mutta se vastasi ja sanoi hänelle: Mestari, nämä kaikki olen minä pitänyt hamasta minun nuoruudestani. Mutta kuin Jesus katsahti hänen päällensä, rakasti hän häntä, ja sanoi hänelle: yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna vaivaisille; ja sinulla pitää oleman tavara taivaassa: ja tule, seuraa minua, ottain risti. Mutta hän tuli siitä puheesta murheelliseksi, ja meni pois murheissansa; sillä hänellä oli paljo tavaraa.
Ja kuin Jesus katsahti ympärillensä, sanoi hän opetuslapsillensa: kuinka työläästi ne, joilla varaa on, tulevat Jumalan valtakuntaan! Mutta opetuslapset hämmästyivät näistä hänen sanoistansa. Niin Jesus taas vastaten sanoi: rakkaat pojat! kuinkas työläs on niiden tulla Jumalan valtakuntaan, jotka tavaroihinsa uskaltavat. Huokiampi on kamelin käydä neulan silmän lävitse, kuin rikkaan Jumalan valtakuntaan sisälle tulla. Mutta he hämmästyivät vielä sitte sangen suuresti, sanoen keskenänsä: ja kuka taitaa autuaaksi tulla? Niin Jesus katsahti heidän päällensä, ja sanoi: ihmisten tykönä on se mahdotoin, mutta ei Jumalan tykönä; sillä kaikki ovat Jumalan tykönä mahdolliset.
Raamattu 1992
Kun Jeesus lähti jatkamaan matkaansa, muuan mies tuli juoksujalkaa, polvistui hänen eteensä ja kysyi: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta perisin iankaikkisen elämän?" Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. Käskyt sinä tiedät: älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, älä riistä toiselta, kunnioita isääsi ja äitiäsi."
"Opettaja, kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä ja sanoi: "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua." Mies synkistyi näistä sanoista. Hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
Jeesus kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan!" Opetuslapset hämmästelivät hänen sanojaan, mutta Jeesus jatkoi: "Lapseni, Jumalan valtakuntaan on todella vaikea päästä. Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." Opetuslapset olivat yhä enemmän ihmeissään ja kyselivät toisiltaan: "Kuka sitten voi pelastua?" Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle on kaikki mahdollista."
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys