Seppo Aho
Herran huoneessa, Jumalan elävässä seurakunnassa kuuluu Hyvän Paimenen ääni ja on syntien anteeksiantamus.
Raamatun kertomuksissa ilmestysmajalla ja Jerusalemin temppelillä oli erityinen merkitys. Temppelin lähtökohdat ulottuivat vuosituhansien taakse. Israelin kansan korpivaelluksen aikana otettiin käyttöön kevytrakenteinen ilmestysmaja. Sen rakentamiseksi kerättiin lahjoituksia. Erityinen piirre tässä oli, että lahjoittajat rajattiin niihin, joiden sydän kehotettiin ja joilla oli halua ja uhrimieltä (2. Moos. 21). Uskomme, että Jumalan henki vaikuttaa vieläkin tällaisen mielen erilaisissa tehtävissä Siionin töissä.
Kun israelilaiset asettivat pysyvästi asuinsijoilleen, kuningas Salomo sai tehtäväksi rakentaa temppelin (1. Kun. 8:18–19).
Se hävitettiin noin vuonna 500 eKr. ja kansa vietiin pakkosiirtolaisuuteen. Nehemian ajalla noin vuonna 400 eKr. temppeliä kunnostettiin. Lopullisesti temppelin hävittivät roomalaiset vuonna 70. Myöhemmin temppelivuorelle on rakennettu kaksi moskeijaa.
Temppeli, Jumalan huone
Temppeli rakennuksena oli hyvin tarpeellinen ja hyödyllinen, samoin kuin nykyajan kirkot ja seurahuoneistot. Sen rinnalla on kuitenkin paljon tärkeämpi kuvaus temppelistä, jota ei ole käsillä tehty. Stefanos saarnasi viimeisessä saarnassaan, että Korkein ei asu ihmiskäsin tehdyissä rakennuksissa (Ap. t. 7:47). Psalminkirjoittaja kuvasi temppeliä huoneeksi ja salaiseksi majaksi, johon hänet kätketään, kun vaara uhkaa (Ps. 27:5). Se on myös paikka, jossa kerrotaan Jumalan armollisista teoista (Ps. 48:9).
Näkyvä temppeli ja ilmestysmaja olivat kuvia Jumalan huoneesta, Jumalan valtakunnasta. Temppeli ja ilmestysmaja kuvasivat myös Jumalan säätämystä valtakunnan rajoista. Syntiuhreja oli lupa toimittaa vain temppelissä.
Kuningas Salomonista kerrottiin, että hän uhrasi myös kukkuloilla eli muualla kuin säädetyssä uhripaikassa, Herran huoneessa. Siinä on kuva pyrkimyksestä sopia asioita kahden kesken Jumalan kanssa ja erillään Jumalan kansan yhteydestä (1. Kun. 3:3). Erilaisista temppelin uhritoimituksista oli runsaasti säädöksiä (3. Moo.s 4–7).
Paimenen tuttu ääni
Päivän evankeliumitekstissä Jeesus oli jälleen temppelissä ja kävi keskusteluja. Hänen jumaluudestaan ja messiaanisesta tehtävästään oli selkeä erimielisyys. Jeesus vetosi tunnustekoihinsa ja joutui toteamaan eräille juutalaisille, että te ette usko, koska ette ole minun seuraajiani. Hän vertasi seuraajiansa lampaisiin, jotka tunnistavat paimenensa äänen ja seuraavat häntä. Hän vakuutti olevansa yhtä Jumalan kanssa, mikä erityisesti suututti juutalaisia (Joh. 10:22–30).
Edellä kuvattu tärkeä mutta surullinen rajankäynti toteutui ja voi toteutua myös Jeesuksen seuraajien joukossa. Vapahtajan opetus tuntui silloin sopimattomalta, ja monet jättivät hänet. Mutta Pietarin ja muiden opetuslasten kokemus oli, että Jeesuksella on iankaikkisen elämän sanat (Joh. 6:53–69).
Anteeksiantamuksen huone
Jerusalemin temppelin kohtaloon liittyi suuri taitekohta. Temppelijumalanpalveluksessa ylimmäinen pappi kerran vuodessa meni kaikkein pyhimpään osaan temppelissä ja uhrasi itsensä ja kansan syntien edestä. Mutta kun Jeesus kuoli, temppelin esirippu repesi ylhäältä alas asti (Mark. 15:38).
Pian tämän jälkeen roomalaiset hajoittivat koko temppelin. Tämän merkitystä selitti Heprealaiskirje niin, että nyt meillä on kaikilla lupa mennä kaikkein pyhimpään. Samalla kehotettiin vilpittömään uskoon, keskinäiseen huolenpitoon, omantunnon hoitoon. Erityisesti varoitetaan hylkäämästä seurakunnan yhteisiä kokouksia. Näin sitä enemmän mitä lähempänä nähdään Herran päivän olevan. (Hepr. 10:19–25.)
Tämä Herran huone, Jumalan elävä seurakunta on keskellämme, ja Jeesus on luvannut olla omiensa keskellä maailman loppuun asti. Tämä seurakunta kutsuu vielä ihmisiä keskuuteensa. Kutsun ydintä kuvaa profeetta, joka nimittää hengellistä Herran huonetta Siioniksi ja juhlakaupungiksi, jonka asukkaat ovat saaneet syntinsä anteeksi (Jes. 33:20–24).
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys