Jeesuksen ympärille oli kokoontunut joukko ihmisiä kuullakseen tämän taitavana puhujana pidetyn miehen opetusta ja näkemyksiä uskosta ja elämästä. Kuulijakunta oli kirjavaa.
Jokainen kuulija sai puheista ajateltavaa, sana kävi kohti.
Jeesuksen ensimmäiset vertaukset olivat kertoneet kadonneesta lampaasta, kadotetusta rahasta ja tuhlaajapojasta. He olivat kuulleet Jumalan valtakunnan armollisuudesta ja rakkaudesta syntistä kohtaan. Sitten tuli vertaus, jonka Jeesus osoitti opetuslapsilleen, mutta jonka kuulivat myös muut ympärillä olevat.
Vertaus uskollisuudesta
Jeesuksen puheen keskeinen sisältö käsittelee uskollisuutta annettujen tehtävien hoidossa. Opetuslapsille suunnattuna kertomuksen viesti suuntautuu uskovaisen ihmisen vaellukseen ja elämään.
Vertauksessa oli rikas mies, ehkä suuren maatilan omistaja tai nykyaikaan sijoitettuna esimerkiksi suuren yrityksen toimitusjohtaja. Omaisuutensa hoitajaksi isäntä oli palkannut tilanhoitajan, josta teksti käyttää sanaa taloudenhoitaja.
Taloudenhoitaja oli jostakin syystä joutunut tilanteeseen, jossa houkutus tuhlata ja käyttää väärin huolehdittavaksi annettua omaisuutta oli käynyt ylivoimaiseksi. Aikaa myöten tämä taloudenhoitajan väärä toiminta tuli omistajan tietoon. Sen seurauksena isäntä sanoi taloudenhoitajan irti.
”Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa.” (Luuk. 16:3.) Tilanhoitajan suurimpana murheena ei kertomuksen mukaan ollut katumus väärin tehdystä työstä vaan huoli tulevaisuudesta.
Tilanhoitajan toimintapa jatkui entiseen malliin. Turvatakseen tulevaisuutensa hän jatkoi isäntänsä omaisuuden tuhlaamista kutsumalla luokseen isäntänsä velalliset ja alentamalla näiden velkakirjoihin merkittyjä velkamääriä. Koska tekstissä mainitut velkamäärien vähennykset olivat suuruudeltaan todella merkittäviä sen aikaisessa elintasossa, sai tilanhoitaja menettelyllään ystäviä, jotka huolehtisivat hänestä, kun palkanmaksu loppuisi.
Jumalan taloudenhoitajana
Sitten tuli tekstissä kohta, joka yllättää. Jeesus kehui taloudenhoitajan menettelyä ja suositteli ottamaan siitä oppia. Miten tämä on ymmärrettävä?
Uuden testamentin kuvaukset taloudenhoitajan toiminnasta liittyvät uskollisuuden ja vastuuntuntoisen toimeliaisuuden korostamiseen. Siitä on esimerkkinä Jeesuksen puhe opetuslapsille, jossa korostetaan huoneenhaltijan uskollisuutta. (Luuk. 12:42–48.)
Apostolit käsittivät oman tehtävänsä sanapalvelijoina huoneenhaltijan tehtäväksi seurakunnan keskellä (1. Kor. 4:1–2). Apostolien apuna toimivilla seurakunnan vanhimmilla oli myös sama huoneenhaltijan vastuu (1. Piet. 5:2–4). Jeesuksen ja apostolien opetuksesta voidaan päätellä, että huoneenhaltijan ja taloudenhoitajan tehtävään on kutsuttu jokainen Jumalan lapsi omassa osassaan.
Menestys – omaa ansiotako?
Puheensa lopussa Jeesus tekstin ulkopuolella mainitsee: ”Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä vilpillinen, se on vilpillinen myös paljossa” (Luuk. 16:10–13). Opetuksen keskeinen sisältö kohdistuu valvomiseen ja uskollisuuteen Jumalan antamien lahjojen hoitamisessa sekä elämässä yleensä, että erityisesti Jumalan valtakunnan työssä.
Käyttöön annettu omaisuus oli taloudenhoitajalla alkanut tuntua omalta ja itse hankitulta. Nykypäivän ihmisilläkin on vaara nähdä menestys omana ansionaan. Kertomus tuo esille myös sen, kuinka valvomattomuuden takia omatunto voi paatua – ei ”kehtaa kerjätä”. Teksti kehottaa Jumalan valtakunnan työntekijöitä pitäytymään Jumalan sanan mukaisessa opissa tuomatta mukaan mitään omaa.
Entä taloudenhoitajan toiminnan saama kehu ja kehotus toimia samalla tavalla päästäkseen iäisiin asuntoihin? Jeesuksen kehotus voidaan tulkita ironiseksi: tehkääpä vain näin, niin mitä arvelette, pääsettekö taivaaseen. Todellisuudessa epärehellisyydellä ei ole iankaikkista siunausta.
Taloudenhoitaja ei tunnustanut eikä katunut epäonnistumistaan. Jumalan valtakunnan evankeliumi on tarjolla kaikille katuville ja epäonnistuneille. Sen uskominen tuo tunnolle rauhan ja kerran iankaikkisen elämän, jossa uskollinen työntekijä saa kuulla ”Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!” (Matt. 25:23.)
Teksti: Mauno Kurunlahti
Kuvituskuva: H. H.
Julkaistu Päivämiehessä 14.8.2019
Evankeliumi: Luuk. 16:1–9
RAAMATTU 1992: Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: ”Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: ’Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.’ Mies mietti: ’Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. – – Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.’ Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. ’Paljonko olet velkaa isännälleni?’ hän kysyi ensimmäiseltä. ’Sata astiaa öljyä’, tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.’ Sitten hän kysyi toiselta: ’Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?’ Tämä vastasi: ’Sata tynnyriä vehnää.’ Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.’” Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi: ”Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.”
BIBLIA: Mutta hän sanoi myöskin opetuslapsillensa: oli rikas mies, jolla oli huoneenhaltia, ja hänen edessänsä kannettiin hänen päällensä, että hän oli hukuttanut hänen hyvyytensä. Ja hän kutsui hänen ja sanoi hänelle: miksi minä sinusta sen kuulen? Tee luku hallituksestas; sillä et sinä saa tästedes hallita. Niin huoneenhaltia sanoi itsellensä: mitä minä teen, sillä minun herrani ottaa minulta pois hallituksen? en minä voi kaivaa, häpeen minä kerjätä. Minä tiedän, mitä minä teen, että kuin minä viralta pannaan pois, niin he korjaavat minun huoneesensa. Ja hän kutsui tykönsä kaikki herransa velvolliset ja sanoi ensimäiselle: kuinka paljo sinä olet minun herralleni velkaa? Mutta se sanoi: sata tynnyriä öljyä. Ja hän sanoi hänelle: ota kirjas ja istu pian, ja kirjoita viisikymmentä. Sitte hän sanoi toiselle: kuinka paljon sinä olet velkaa? ja se sanoi: sata puntaa nisuja. Hän sanoi hänelle: ota kirjas ja kirjoita kahdeksankymmentä. Ja herra kiitti väärää huoneenhaltiata, että hän toimellisesti teki; sillä tämän maailman lapset ovat toimellisemmat kuin valkeuden lapset heidän sukukunnassansa. Ja minä myös sanon teille: tehkäät teillenne ystäviä väärästä mammonasta, että kuin te tarvitsette, niin he korjaavat teitä ijankaikkisiin majoihin.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.