Anita Keränen/Lukijan kuva
Anita Keränen/Lukijan kuva
Timo Liikanen
Lepopäivä eli sapatti palauttaa tärkeimpien asioiden äärelle.
Viime aikoina monet ovat lisänneet minulle tuttuihin tervehdyksiin maininnan ”pysytään terveinä”. Sanat ovat saaneet merkityksensä ajankohtaisen koronapandemian vuoksi. On tärkeää, että asiasta näin muistutellaan.
Terveys kuuluu asioihin, joita elämässä voi erehtyä pitämään itsestään selvyytenä silloin, kun mitään ongelmia ei ole. Sairauden koettelemus voi kuitenkin kohdata yllättäen. Nykyihminen saa kiittää Jumalaa siitä, että terveydenhuollon kautta moni aikaisemmin kohtalokas sairaus on mahdollista hoitaa.
Sairaus ei ole rangaistus
Jeesuksen aikana sairaiden ihmisten arki oli toisenlaista. Lääketiede ei ollut kehittynyt. Sairaat syrjäytyivät sekä yhteiskunnasta että hengellisestä elämästä.
Sitkeässä vallitsi ajatus siitä, että sairaus olisi rangaistus synnistä. Tämä ajatus esiintyi opetuslastenkin puheissa.
Johanneksen evankeliumin 9. luvussa opetuslapset kysyivät sokeana syntyneestä ihmisestä: ”Kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itse vai hänen vanhempansa?” (Joh. 9:2.)
Jeesus tahtoi ohjata heidän ajatteluaan siihen, että elämä ja terveys ovat Jumalan lahjaa, ja Jumalan teot tulevat näkyviin erilaisten ihmisten kautta. Jeesus sanoi: ”Näin on tapahtunut, että Jumalan teot tulisivat julki” (Joh. 9:3). Erilaisuus kertoo Jumalan luomistyön ainutlaatuisuudesta. Kun Jumala on antanut terveyttä, siitä saa kiittää häntä.
Mies Betesdan lammikolla
Ensi sunnuntain evankeliumissa kerrotaan miehestä, joka oli sairastanut 38 vuotta (Joh. 5:5). Hän odotti Betesdan lammikon äärellä ihmeparantumistaan.
Joidenkin Raamatun käsikirjoitusten mukaan enkeli laskeutui aika ajoin lammikkoon ja pani veden kuohumaan. Ensimmäisenä kuohuvaan veteen ehtinyt parantui, sairastipa hän mitä tautia tahansa (Joh. 5:4).
Tällainen ihmeparantuminen ei ollut tekstissä kerrotun miehen kohdalla toteutunut, eikä hän itsekään sen mahdollisuuteen uskonut. Tämä kävi ilmi hänen vastauksestaan, kun Jeesus kysyi häneltä terveeksi tulemisesta: ”Herra, minulla ei ole ketään, joka auttaisi minut altaaseen, kun vesi kuohahtaa” (Joh. 5:7).
Sairas mies sai kohdata parantumisen ihmeen – ei altaan vedessä, vaan Jeesuksen sanojen kautta. Jumalan pojalla oli valta tehdä ihmeitä ja parantaa. Voimme kuvitella, millaisen ilon ja kiitollisuuden tunteen mies koki. Hän pääsi elämässään jaloilleen sanan varsinaisessa ja vertauskuvallisessa merkityksessä. Mies lähti itse kertomaan kokemastaan ja näkemästään (Joh. 5:15).
Jeesus on sapatin Herra
Lepopäivän pyhittäminen on tärkeää, muistuttaahan siitä jo kolmas käskykin. On hyvä, että viikossa on yksi päivä, jolloin on aikaa pysähtyä kaikkein tärkeimpien asioiden äärelle ja levätä arjen töistä. Jokainen sunnuntai muistuttaa Herran ylösnousemuksesta.
Lepopäivä on aiheellista pyhittää ennen kaikkea Jumalan sanan kuulemiselle ja tutkimiselle. On tärkeää hiljentyä ja rauhoittua.
Juutalaisilla oli tarkat sapattisäädökset, joita sen ajan hurskaat pyrkivät mahdollisimman tarkkaan noudattamaan. Osa säädöksistä kääntyi kuitenkin itseään vastaan.
Tämän saivat kohdata sekä Jeesus että hänen parantamansa mies. Sapattisäädösten mukaan kaikenlainen tavaroiden kantelu oli kiellettyä sapattina (Neh. 13:19). Tästä juutalaiset nuhtelivat miestä.
Jeesusta alettiin vainota, kun hän oli parantanut sapattina (Joh. 5:10, 16). Toisessa yhteydessä saman kiistakysymyksen, sapattina parantamisen äärellä Jeesus vastaa kritiikkiin: ”Jos jollakulla on lammas ja se putoaa sapattina kuoppaan, niin kai hän tarttuu siihen ja nostaa sen sieltä ylös. Ja onhan ihminen paljon arvokkaampi kuin lammas. Kyllä sapattina on lupa tehdä hyvää.” (Matt. 12:11–12). Jeesus osoitti sanoillaan, että hän on sapatin Herra. Sunnuntai, lepopäivä, on ihmistä varten. Se on Jumalan lahja ihmisille.
Usko syntyy Kristuksen sanojen kuulemisen kautta
Jeesuksen monet ihmeteot kutsuivat ihmisiä uskomaan häneen. Näin kävi myös Betesdan lammikon luona maanneen miehen kohdalla. Jeesuksen sanat synnyttivät uskon. Paavali kirjoittaa tästä roomalaisille: ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana” (Room. 10:17).
Herra on antanut seurakunnalleen tehtävän julistaa pelastavaa sanomaa kaikille kansoille (Matt. 28:18–20). Evankeliumin työ jatkuu yhä Pyhän Hengen voimalla.
Evankeliumi: Joh. 5:1–15
RAAMATTU 1992: Oli eräs juutalaisten juhla, ja Jeesus lähti Jerusalemiin. Jerusalemissa on Lammasportin lähellä allas, jonka hepreankielinen nimi on Betesda. Sitä reunustaa viisi pylväshallia, ja niissä makasi suuri joukko sairaita: sokeita, rampoja ja halvaantuneita. Nämä odottivat, että vesi alkaisi liikkua. Aika ajoin näet Herran enkeli laskeutui lammikkoon ja pani veden kuohumaan, ja se, joka ensimmäisenä astui kuohuvaan veteen, tuli terveeksi, sairastipa hän mitä tautia tahansa.
Siellä oli mies, joka oli sairastanut kolmekymmentäkahdeksan vuotta. Jeesus näki hänet siellä makaamassa vuodematolla ja tiesi, että hän oli jo pitkään ollut sairas. Jeesus kysyi: ”Tahdotko tulla terveeksi?” Sairas vastasi: ”Herra, minulla ei ole ketään, joka auttaisi minut altaaseen, kun vesi kuohahtaa. Aina kun yritän sinne, joku toinen ehtii ennen minua.” Jeesus sanoi hänelle: ”Nouse, ota vuoteesi ja kävele.” Mies tuli heti terveeksi, otti vuoteensa ja käveli.
Mutta se päivä oli sapatti. Niinpä juutalaiset sanoivat parannetulle: ”Nyt on sapatti, ei sinun ole lupa kantaa vuodettasi.” Mies vastasi heille: ”Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: ’Ota vuoteesi ja kävele.’” Silloin juutalaiset kysyivät: ”Kuka se mies oli, joka käski sinun ottaa vuoteesi ja kävellä?” Parannettu ei kuitenkaan tiennyt, kuka hän oli, sillä Jeesus oli jo hävinnyt väkijoukkoon. Myöhemmin Jeesus tapasi miehen temppelissä ja sanoi hänelle: ”Sinä olet nyt terve. Älä enää tee syntiä, ettei sinulle kävisi entistä pahemmin.” Mies lähti sieltä ja kertoi juutalaisille, että Jeesus oli hänet parantanut.
BIBLIA: Sitte oli Juudalaisten juhlapäivä, ja Jesus meni ylös Jerusalemiin. Mutta Jerusalemissa on Lammasportin tykönä lammikko, joka Hebrean kielellä kutsutaan Betesda, jossa oli viisi vajaa, joissa makasi suuri joukko sairaita, sokeita, ontuvia, halvatuita, jotka veden liikuttamista odottivat.
Sillä enkeli tuli alas määrätyllä ajalla lammikkoon ja sekoitti veden: joka siis ensimäisenä veteen astui, kuin se sekoitettu oli, niin se parani, ehkä missä ikänä taudissa hän oli.
Niin oli siellä mies, joka kahdeksanneljättäkymmentä ajastaikaa oli sairastanut. Kuin Jesus hänen näki makaavan ja tunsi hänen jo kauvan sairastaneen, sanoi hän hänelle: tahdotkos tulla terveeksi? Sairas vastasi häntä: Herra, ei ole minulla sitä ihmistä, joka minun vie, kuin vesi sekoitettu on, lammikkoon; mutta kuin minä tulen, niin on toinen minun edelläni siihen astunut. Jesus sanoi hänelle: nouse, ota vuotees ja käy. Ja kohta parani se ihminen, ja otti vuoteensa ja kävi.
Ja se päivä oli sabbati. Sanoivat siis Juudalaiset paratulle: nyt on sabbati, ei sinun sovi vuodetta kantaa. Hän vastasi heitä: joka minun paransi, se sanoi minulle: ota vuotees ja käy. Niin he kysyivät häneltä: kuka on se ihminen, joka sinulle sanoi: ota vuotees ja käy? Mutta ei parattu tietänyt, kuka se oli; sillä Jesus oli mennyt pois kansan tähden, joka siinä paikassa oli. Sitte löysi Jesus hänen templissä ja sanoi hänelle: katso, sinä olet parattu: älä silleen syntiä tee, ettei jotain pahempaa sinulle tapahtuisi. Niin se ihminen meni pois ja ilmoitti Juudalaisille, että Jesus oli se, joka hänen parantanut oli.
Blogit
Lukijan kuva
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys