Jeesus oli aloittanut julkisen työnsä. Hän paransi sairaita, karkotti pahoja henkiä ja saarnasi Jumalan valtakunnasta. Kaiken tämän tarkoitus oli herättää ihmisten sydämissä elävä usko.
Jeesus – suuri parantaja
Jeesus meni synagogasta opetuslastensa Simonin eli Pietarin ja Andreaksen kotiin. Jeesus ei tyytynyt vain saarnaamaan sen ajan kirkoissa, vaan vieraili mielellään ihmisten kodeissa. Tällä kertaa hänen vierailunsa oli erityisen tärkeä. Hän sai käyttää Jumalalta saamaansa parantajan lahjaa: hän paransi Simonin anopin kuumeesta.
Sana Jeesuksen parantamisen taidosta levisi. Illalla hänen luokseen tuotiin muitakin sairaita ja pahojen henkien vaivaamia ihmisiä. Nämäkin hän paransi, vieläpä ajoi pahat henget ulos heistä. Jeesuksella oli voima karkottaa nämä kaikki pelkällä käskyllä.
Jeesus kehottaa parannukseen
Jeesuksen päätehtävä ennen kärsimistään oli saarnata ja opettaa. ”Aika on täytetty, ja Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi” (Mark. 1:15). Sairaiden parantaminen tuki tätä päätehtävää. Jeesus parantajana sai ihmiset liikkeelle kuulemaan ilmoitusta uskosta ja Jumalan valtakunnasta.
Opetuslapsetkaan eivät aluksi tätä ymmärtäneet. He toimittivat Jeesusta ihmisten luo kaiketi parantamaan lisää ihmisiä. Jeesuksen vastaus oli napakka: ”Me lähdemme nyt täältä naapurikyliin, minun on saarnattava sielläkin.” Sitä varten Jeesus oli tullut, kuten hän sanoi.
Elämän paras valinta
Jeesus saarnasi parannuksen teon tärkeydestä. Sellaisen ihmisen, joka on luopunut lapsuudenuskostaan, tulee omakohtaisesti kääntyä syntielämästään eli tehdä parannus.
Luther opettaa, että parannuksessa on kaksi osaa: katumus ja anteeksiantamuksen vastaanottaminen. Parannus ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan työ. Parannuksen seurauksena ihminen saa uskon sydämeensä eli hänestä tulee Jumalan lapsi.
Mistä uskon saarna kuullaan? Jeesuksen ilmoituksen mukaan se kuuluu Jumalan valtakunnasta, joka ajallaan lähestyy ihmistä. Katekismus opettaa etsikkoajasta. Silloin Jumala puhuttelee ihmistä erityisellä tavalla. Jos ihminen silloin ottaa vastaan syntien anteeksiantamuksen evankeliumin, hän tekee elämänsä parhaan valinnan ja pääsee Jumalan lapseksi.
Jeesuksen nimessä ja veressä
Etsikkoaika maassamme on ollut pitkä. Syntejä on saarnattu anteeksi Pyhän Hengen voimalla. Meille tuttu anteeksiantamuksen saarna on ”Jeesuksen nimessä ja veressä”. Tämän saarnan voima ei ole sanoissa, vaan Hengessä.
Silti näillä sanoilla on raamatullinen pohja: ”Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman” (Ap. t. 4:12). Tämän anteeksiantamuksen voimalla on turvallista aloittaa tätäkin vuotta.
Kari Huhtala
Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
3. sunnuntai loppiaisesta: Ps. 102:16–23; 5. Moos. 32:36–39; 2. Kor. 1:3–7; Mark. 1:29–39
Julkaistu Päivämiehessä 21.1.2015.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.