Arttu Alasaarela
Arttu Alasaarela
Juho Kamula
Johannes Kastaja kastoi ihmisiä vedellä ja julisti samalla sanomaa tulevasta Messiaasta, joka tulisi kastamaan ihmisiä tulella ja Pyhällä Hengellä.
Mies nimeltä Johannes oli noussut julkisuuteen. Hänen olemuksensa oli pysäyttävä ja puhe suoraa parannussaarnaa. Sana satutti.
Ihmiset kysyivät Johannekselta, kuinka pelastutaan. Hän vastasi: ”Jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään. Jolla on ruokaa, tehköön samoin.” (Luuk. 3:11.)
Utelut kiirivät ihmiseltä toiselle. Onko hän luvattu Messias? Ihmiset tunsivat Johanneksen nimen tarkoituksen, joka merkitsi hepreaksi ”Jumala on armollinen”.
Juutalaiset odottivat Vapahtajaa
Jumala oli antanut lupauksen Messiaasta jo paratiisissa syntiinlankeemuksen jälkeen. Juutalainen kansa oli myös odottanut Vapahtajaansa pitkään. Vanha testamentti kertoo, kuinka Babylonia oli valloittanut Juudean. Babylonialaiset hävittivät pääkaupungin, Jerusalemin, ja juutalaiset menettivät itsenäisyytensä.
Jumala kuitenkin muistutti luvatusta Vapahtajasta. Jeremia ennusti: ”Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä. Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda, ja Israel asuu turvassa.” (Jer. 23:5–6.)
Viskain puhdistaa viljan
Johanneksen vastaus juutalaisten kysymyksiin oli yksiselitteinen. Hän kielsi olevansa Jumalan valittu. Sen sijaan Johannes kertoi kastavansa ihmisiä vedellä. Jeesus taas tulisi kastamaan Pyhällä Hengellä ja tulella.
Sanojaan profeetta tehosti värikkäällä kielikuvalla kengännauhojen sitomisesta. Johanneksen kaste oli kastetta parannukseen. Jeesuksen kasteella Johannes tarkoitti evankeliumin julistusta. Tuli ja Pyhä Henki liittyivät ennustuksessa toisiinsa.
Seuraavaksi Johannes selitti ihmisille Jeesuksen alkuperän. Jeesus oli mieheksi syntynyt Jumalan poika. Puhe viskaimesta, joka puhdistaa puimatantereen viljan, tarkoittaa Jumalan sanaa. Siihen kuuluvat yhtäältä laki ja toisaalta evankeliumi.
Tämä yhdistelmä on niin voimakas, että se käy läpi jokaisen sielun tehden selvää siitä, mitä ihmisellä on sydämessään. Jyvät kootaan aittaan, mutta ruumenet poltetaan tulessa.
Johannes kastoi
Jumalan pojan
Muissa evankeliumeissa kuvataan Jeesus pyytämässä Johannekselta kastetta. Tämä tuntui Johanneksesta käsittämättömältä. Profeetta ei ymmärtänyt Jumalan suunnitelmia. Jeesus vastasi: ”Älä nyt vastustele. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon.” (Matt. 3:15.)
Kun Jeesus oli kastettu, näkyvä taivasverho aukeni. Oli kuin itse taivaan kodista olisi ollut näkymä maahan. Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle kyyhkysen muodossa ja taivaasta kuului Jumalan ääni, joka vakuutti rakkautta omaan poikaansa.
Kaste ei tee autuaaksi
Tuleva sunnuntai juhlistaa kasteen lahjaa. Pelkästään evankeliumitekstin perusteella voisi ajatella kasteen tuovan ihmiselle uskon. Uskon ja kasteen välinen suhde tulee kuitenkin ihanasti esille Apostolien teoissa.
Kun Pietari oli saarnannut Jeesuksesta, ihmiset kokivat piston sydämessään. He tiedustelivat, kuinka tullaan autuaaksi.
”Pietari vastasi: ’Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.’ Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.” (Ap. t. 2:38, 41.)
Kasteen pelastava vaikutus saa voimansa uskosta ja otetaan uskovalla sydämellä vastaan. Tätä Martti Lutherkin yritti teroittaa lukijoillensa katekismuksissaan. Kasteen lahjassa on riittänyt oppimista ja ihastelua kaikkien aikojen ihmisille.
Evankeliumi: Luuk. 3:15–18, 21–22
Raamattu 1992: Kansa oli odotuksen vallassa. Kaikki pohdiskelivat, oliko Johannes ehkä Messias. He saivat Johannekselta vastauksen: ”Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu.”
Monilla muillakin tavoin Johannes vetosi ihmisiin julistaessaan heille evankeliumia.
Paljon kansaa oli kastettu. Kun myös Jeesus oli kastettu, niin taivas aukeni hänen rukoillessaan ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: ”Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt.”
Biblia: Mutta kuin kansa odotti, ja kaikki ajattelivat sydämessänsä Johanneksesta: lieneekö hän Kristus? Vastasi Johannes, sanoen kaikille: minä tosin kastan teitä vedellä; mutta minua väkevämpi tulee, jonka kengän nauhoja en minä ole kelvollinen päästämään: hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella. Jonka viskin on hänen kädessänsä, ja hän perkaa riihensä ja kokoo nisunsa aittaansa, mutta ruumenet polttaa hän sammumattomalla tulella.
Monta tosin myös muuta hän neuvoi ja saarnasi kansalle. Ja tapahtui, kuin kaikki kansa kastettiin, ja Jeesus myös oli kastettu, ja hän rukoili, niin taivas aukeni. Ja Pyhä Henki tuli alas ruumiillisella muodolla hänen päällensä niin kuin kyyhkynen, ja ääni tuli taivaasta, joka sanoi: sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä mielistyin.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.