Pixabay
Pixabay
Eero Nuolioja
Jeesus keskusteli lämpimästi hänet kieltäneen Pietarin kanssa.
Huhtikuun viimeinen pyhäpäivä on tänä vuonna Hyvän Paimenen sunnuntai. Se on myös Herran laupeuden ja uskollisuuden teemapäivä. Aikaisemmin päivän otsikkona oli psalmin (23:1) sanat ”Herra on minun paimeneni”.
Valoisa sanoma Hyvästä Paimenesta sekä laupiaasta ja uskollisesta Herrasta on erityisen ajankohtainen tänä poikkeuksellisena pääsiäisaikana. Rohkaisevan esimerkin tarjoaa evankeliumi, jossa ylösnoussut Jeesus keskusteli lämpimästi Pietarin kanssa, kun he olivat hiilivalkealla Tiberiaanjärven rannalla.
Rakastatko minua?
Päivän evankeliumin avainsana on ”rakastaa”. Se esiintyy yhdeksän kertaa samansisältöisenä eri vivahtein.
Jeesus kysyi Pietarilta kolmesti, rakastaako tämä häntä. Pietari vastasi myöntävästi kolme kertaa. Ensimmäiseen kysymykseen sisältyi erikoinen lisäys ”enemmän”: enemmän kuin muut opetuslapset.
Tuo sana muistutti Pietaria omista mahtipontisista puheenvuoroistaan: ”Vaikka kaikki muut luopuisivat sinusta, minä en” (Mark. 14:29). ”Vaikka minun pitäisi kuolla kanssasi, minä en ikinä sinua kiellä” (Matt. 26:35).
Keskustelun kuluessa Pietari oppi nöyryyttä. Hänellä ei lopulta ollut tarvetta eikä varaa verrata itseään toisiin, eikä Jeesuskaan odottanut häneltä enemmän rakkautta kuin muilta.
Pietari vetosi kolmesti siihen, että Jeesus tietää asiat. Hän vastasi Jeesukselle nöyrästi: ”Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas.”
Pietari oli saanut mahdottoman suuren 10 000 talentin velan anteeksi – niin kuin myös tämän ajan ihmiset. Siksi uskovaiset nykyäänkin vastaavat Jeesuksen kysymykseen Pietarin tavoin: ”Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas.”
Ennen kuin kukko laulaa
Pietari tuli surulliseksi, kun Jeesus kysyi kolmannen kerran: ”Olenko minä sinulle rakas?” Ehkä mieleen nousivat pimeimmät hetket ylipapin palatsin pihalta, jossa hän oli kieltänyt uskonsa. Siellä palvelustyttö, miehet ja muuan ylipapin palvelija olivat vuorollaan kysyneet, oliko hän Jeesuksen opetuslapsi. Hän oli vastannut kahdesti: ”En ole.”
Kolmannesta tilanteesta Johannes kirjoittaa: ”Pietari kielsi taas, ja samassa lauloi kukko” (Joh. 19:17–26). Muisto oli kipeä.
Puhuttelevaa on, ettei Jeesus kovistellut Pietaria pääsiäisen tapahtumissa. Hänen katseensa oli maailman lempein, Hyvän Paimenen katse.
Esimerkiksi Luukas kirjoittaa Pietarin lankeemuksesta: ”Herra kääntyi ja katsoi Pietariin, ja Pietari muisti, mitä Herra oli hänelle sanonut: ’Ennen kuin kukko tänään laulaa, sinä kolmesti kiellät minut.’ Hän meni ulos ja itki katkerasti.” (Luuk. 22:61–62.)
Avaintehtävien äärellä
Keskustelu huipentui Jeesuksen vertauskuvalliseen puheenvuoroon, ennustukseen Pietarin marttyyrikuolemasta vanhalla iällä: ”Sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo.” Ennustus toteutui kirkollisen perimätiedon mukaan Keisari Neron vainoissa Roomassa 60-luvulla.
Jeesus valtuutti, rohkaisi ja valmisti eli ”vyötti” Pietarin paimenen, apostolin tehtävään. Hän antoi tutun kehotuksen: ”Seuraa minua”. Kutsu painotti uskollista paimenen osaa kuolemaan asti: ruokkia eli käyttää laitumella, kaitsea, opastaa. Pitää kaikin tavoin vastuullisesti hyvää huolta lampaista, paimentaa niin kuin Hyvä Paimen, ei niin kuin palkkapaimen, joka ei välitä lampaista. (Joh. 10:13.)
Pietarin saama ohje paimentaa on ajankohtainen myös tämän päivän paimenille. Ruokkiminen ja kaitseminen ovat yhä avaintehtäviä. Niissä heijastuu se, mitä jo psalmi 23 sanoo Herrasta paimenena: Hän vie vihreille niityille, johtaa vetten ääreen, virvoittaa, suojelee kädellänsä, johdattaa paimensauvallansa, kattaa pöydän ja voitelee öljyllä.
Muistutukseksi omaa paimentehtävääni varten olen kirjoittanut Raamattuni sisäkanteen keskiaikaisen ohjeen: ”Pidä saarnasi niin kuin se olisi sanankuulijalle viimeinen saarna, jonka hän saa kuulla tässä ajassa.”
Evankeliumi Joh. 10:11–16
RAAMATTU 1992: Jeesus sanoo: ”Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta. Palkkarenki ei ole oikea paimen eivätkä lampaat hänen omiaan, ja niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman, koska palkkapaimen ei välitä lampaista.
Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän. Minä panen henkeni alttiiksi lampaiden puolesta. Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.”
BIBLIA: Minä olen hyvä paimen: hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. Mutta palkollinen, joka ei ole paimen, eikä lampaat ole hänen omansa: kuin hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi raatelee ja haaskaa lampaat. Mutta palkollinen pakenee, sillä hän on palkollinen, eikä tottele lampaista.
Minä olen hyvä paimen, joka tunnen omani, ja minä tunnetaan myös omiltani, niinkuin Isä minun tuntee, ja minä tunnen Isän: ja panen henkeni lammasten edestä. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys