Kuuliaisuus ja uskovainen sydän ovat Jumalalle tärkeämpiä kuin tapojen ja tottumusten noudattaminen.
Evankeliumit kertovat Jeesuksen vierailusta Jerusalemin temppeliin. Jeesus näki, että siellä käytiin kauppaa uhrieläimistä ja vaihdettiin rahaa temppeliveroon liittyen. Tilanne taisi muistuttaa mitä tahansa markkinatapahtumaa, koska Jeesus närkästyi näkemästään ja alkoi toimia.
Johanneksen mukaan ”Jeesus teki nuoranpätkistä ruoskan ja ajoi heidät kaikki temppelistä lampaineen ja härkineen. Hän paiskasi vaihtajien rahat maahan ja kaatoi heidän pöytänsä. Kyyhkysten myyjille hän sanoi: ’Viekää lintunne pois! älkää tehkö Isäni talosta markkinapaikkaa!’” (Joh. 2:15–16.)
Matteuksen evankeliumissa Jeesus sanoo profeettojen kirjoihin viitaten: ”On kirjoitettu: ’Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.’ Mutta te teette siitä rosvojen luolan.” (Matt. 21:13.)
Kirkon suojissa koolle
Jeesus kutsuu Jerusalemin temppeliä Isänsä huoneeksi (Joh. 2:16). Tämä yksinkertainen ilmoitus on hyvä muistaa, kun kokoonnutaan kirkkotiloihin. Ne on rakennettu, jotta ihmiset saisivat kuulla Jumalan sanaa, rukoilla, polvistua ehtoollispöytään, kiittää ja kunnioittaa Jumalaa. Ei ole ihme, että Jeesus kauhistui näkemästään.
Kirkkorakennuksilla on onneksi edelleen monille tärkeä merkitys. Ymmärretään, että niiden ylläpito vaatii ajallisia varoja. Verojen maksamisesta puhutaan usein negatiiviseen sävyyn. Unohdetaan liian helposti, kuinka paljon verorahoille saa vastinetta. Mahdollisuus kokoontua kirkon suojiin on siitä vain pieni esimerkki.
Jeesus maksaa veron
Jo Jeesuksen aikana kerättiin temppeliveroa. Temppeliveron kantajat eivät vain ymmärtäneet, keneltä he olivat veroa perimässä. He näkivät Jeesuksen yhtenä kansan opettajana, mutta heidän olisi pitänyt ymmärtää, että Jeesus oli Jumalan Poika. Koko temppeli oli hänen Isänsä, ja siksi hänen olisi kuulunut olla vapaa tällaisesta verosta.
Ymmärrettävää kyllä, Pietarikaan ei tullut ajatelleeksi tällaista näkökulmaa. Jeesus ei kuitenkaan halunnut herättää suuttumusta tämän asian vuoksi, vaan halusi maksaa veron. Monissa tärkeämmissä asioissa Jeesus ei pelännyt pahennuksia. Tästä kertoo myös alussa kuvattu temppelin puhdistaminen.
Jeesus osoitti täydellistä riippumattomuutta rahasta, joka turhan helposti tulee ihmisille liian tärkeäksi ja sokaisee heidät. Ehkäpä ne ensimmäiset, jotka aloittivat temppelissä rahanvaihdon ja uhrieläinten kauppaamisen, saattoivat miettiä, onko tämä sopiva paikka tällaiselle toiminnalle. Ehkä he perustelivat sitä itselleen ja muille välttämättömyydellä ja kätevyydellä.
Jeesuksen aikana temppelissä oli jo käynnissä täysi markkinameno. Monella varmaan unohtui, että Jumalalle otollisempi uhri on kuuliaisuus ja uskovainen sydän kuin lain vaatima konkreettinen uhrieläin (1. Sam. 15:22).
Vaivannäössäkin siunaus
Jeesus itse oli köyhä. Päivän tekstin mukaan hänellä ei ollut vaadittua verorahaa, vaan Pietarin tuli onkia kala, jonka suusta hän löytäisi tarvittavan rahan. Eikö Jeesus tässä opeta samaa kuin vuorisaarnassaan? Jos Jumala huolehtii ja vaatettaa kedon kukat ja taivaan linnut, niin eikö myös ihmiset? (Matt. 6:25–33.) Mitenkähän paljon jäisi aikaa ja energiaa tärkeämpiin asioihin, jos huolehtisi vähemmän kaikesta ajallisesta?
Tosiasia on, että ihmisillä on monia velvoitteita ja vastuuta itsensä lisäksi myös lähimmäisistään. Siihen tarvitaan ajallisia varoja. Ihmiset joutuvat näkemään paljon vaivaa toimeentulonsa eteen.
Jospa kuitenkin ajatuksen ja arvojen tasolla voisi olla enemmän irti rahasta ja tavarasta. Ehkäpä voisi myös löytää enemmän tapoja jakaa siitä hyvästä, mitä Jumala on antanut. On ilahduttavaa, että yhä useammat haluavat elää turhaa kulutusta välttäen.
Sanotaan, että vaivannäköönkin kätkeytyy siunaus. Näin varmasti onkin, kun ihminen pyrkii itsekkyyden sijaan tekemään työtä lähimmäistensä parhaaksi ja Jumalan kunniaksi. Näin ymmärrettynä monet ajalliset tehtävät voivatkin olla samalla Jumalan valtakunnan työtä. Taivaan valtakunnan kansalaisen mukana kulkee myös evankeliumi, jota saa empimättä käyttää, kun sitä joku kaipaa ja tarvitsee.
Ilari Kinnunen
Julkaistu Päivämiehessä 31.10.2018
Kuvituskuva: A.-L.S.
Evankeliumi Matt. 17:24–27
Raamattu 1992: Kun he saapuivat Kapernaumiin, tuli Pietarin luo temppeliveron kantajia, jotka sanoivat: ”Kai teidän opettajanne maksaa temppeliveroa?” ”Maksaa kyllä”, hän vastasi. Kun hän meni sisälle taloon, Jeesus ehätti kysymään: ”Mitä mieltä olet, Simon? Keiltä tämän maailman kuninkaat perivät tullia ja veroa, omilta lapsiltaan vai vierailta?” ”Vierailta”, vastasi Pietari. Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Lapset ovat siis vapaat. Mutta miksi suotta suututtaisimme heidät? Mene järvelle ja heitä onki veteen. Ota ensimmäinen kala, jonka vedät ylös, ja avaa sen suu. Siellä on hopearaha. Ota se ja maksa heille sekä minun että itsesi puolesta.”
Biblia: Mutta kuin he menivät Kapernaumiin, tulivat verorahan ottajat Pietarin tykö, ja sanoivat: eikö Mestarinne ole tottunut verorahaa maksamaan? Sanoi hän: on. Ja kuin hän tuli huoneeseen, ennätti hänen Jesus, ja sanoi: mitäs luulet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullin eli veron? Omilta lapsiltansa, taikka vierailta? Pietari sanoi hänelle: vierailta. Sanoi Jesus hänelle: niin lapset ovat vapaat. Mutta ettemme heitä pahentaisi, niin mene merelle, heitä onkes, ja ota se kala, joka ensin tulee ylös, ja avaa hänen suunsa, niin sinä löydät rahan: ota se, ja anna heille minun ja sinun edestäs.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys