Juho Kamula
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolmiyhteisen Jumalan eri persoonat. Maailma ei tunne Jumalaa eikä kristittyjen yhteyttä, koska sillä ei ole Pyhää Henkeä.
Kristilliseen pelastuskäsitykseen ei mahdu Raamatun mukaan yksilöllinen uskominen, vaikka usko onkin omakohtaista. Evankeliumitekstissä Jeesus puhuu Jumalalle opetuslapsistaan. Monikkomuotoinen puhuttelu ei ollut sattumaa. Ketään ei saateltu uskomaan eri tavalla tai yksistään.
Jeesus rukoilee, että opetuslapset olisivat yhtä. Sama ajatus löytyy muista Uuden testamentin evankeliumeista ja kirjeistä. Opetuslapset julistavat saman voiman avulla, jonka Jeesus oli saanut Isältään. Tuo voima on Pyhä Henki. Tätä kolmen osapuolen suhdetta toisiinsa tarkoitetaan puheella kolmiyhteisestä Jumalasta.
Maailma
Johanneksen evankeliumi mainitsee sanan maailma noin kuusikymmentä kertaa. Kreikankielisellä maailma-sanalla Johannes tarkoittaa enimmäkseen sen suomenkielistä vastinetta. Johanneksen evankeliumi puhuu Jeesuksesta, jonka kautta maailma oli saanut syntynsä.
Markuksen evankeliumi kertoo, kuinka Jeesus on sapatin Herra. Näin hän antoi syvällisen kuvan ihmiskunnan ja Jumalan valtakunnan herruudesta viitaten luomiskertomukseen. Kuudentena päivänä Jumala katsoi luomistyötään tyytyväisenä. Seitsemäntenä päivänä ei ollut enää aika luoda. Silloin Jumala vuorostaan lepäsi. Jumala siunasi ja pyhitti oman leponsa vuoksi sapatin. Jeesus on luodun maailmankaikkeuden pyhitys ja puhtaus.
Vaikka Jeesus itse tuli maailmaan, se ei tuntenut häntä (Joh. 1:10). Kyvyttömyys tuntea Jeesus johtuu ihmisen lankeemuksesta. Ihminen on langennut lihansa puolesta sielunvihollisen valtaan, sillä myös sielunvihollisella on ruhtinaskuntansa maailmassa. Raamattu kehottaa valitsemaan Kristuksen valtakunnan. Kristus on kallio, jolle rakentaminen on kestävää (Matt. 7:24–25). Uskovaisen sydämessä henki on saanut otteen lihasta (Gal. 5:16).
Yhteys
Evankeliumitekstimme mukaan kristityt ovat täydellisesti yhtä Jumalan voiman avulla. Jumalan valtakunta tai Kristus eivät ole vaihtoehtoja toisilleen. Sen sijaan ne ovat saman uskon eri puolia. Pyhän Hengen saaneet ihmiset ovat seurakunta, Kristus on sen kuningas.
Ekumenia-sana tarkoittaa koko asuttua maailmaa. Ekumeeninen liike pyrkii kristillisten kirkkojen ykseyteen, mutta Raamattu täsmentää ajatusta oikeasta ekumeniasta.
Johanneksen evankeliumin kolmannessa luvussa Jeesus avaa uudestisyntymisen eli parannuksen armoa Nikodeemukselle: ”Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita.” (Joh. 3:8.) Tuulella Jeesus viittaa Pyhään Henkeen. Sama ajatus toistuu, kun Jeesus puhaltaa opetuslasten ylle antaessaan heille tehtävän julistaa synninpäästöä kaikkialla maailmassa. Oikeaa ekumeniaa on elämä samasta Jumalan voimasta, samasta armosta.
Lohdutus
Synti sokaisee ihmisen niin, ettei hän näe Jumalan valtakuntaa ollenkaan tai näkökykyyn tulee puutteita. Raamatussa Jeesus selittää taivasten valtakuntaa vertauksin. Opetuslapset kummeksuivat vertauksia. Jeesus sanoi toimivansa näin, sillä hänen ympärillään oleva monenkirjava kuulijajoukko ei tunne taivasten valtakunnan salaisuuksia.
Jumalan valtakunnan huomaamisen ongelmaa Jeesus nimittää katsomiseksi, jossa ei nähdä kohdetta. Jeesus levitti Jumalan valtakunnan valoa ja lämpöä kuulijakuntaansa. Tuo lämpö on tänäänkin mitä ihaninta armoa ihmiselle, joka kokee kylmyyttä kolealla korven matkalla. Jumalan valkeus paistaa Jeesuksen Kristuksen kasvoista omantunnon valkeutena (2. Kor. 4:6).
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys